پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
پرداخت خرد الکترونیک تاکسیهای تهران همچنان در مرداب
به گفته یکی از رانندگان تاکسی در خط نجاتاللهی ـ میدان انقلاب، هر یک میلیون پول خرد به قیمت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش میرود و حتی در زمانهای اضطرار ۸۵۰ هزار تومان پول خرد را به قیمت یک میلیون تومان میفروشند.
ابوالفضل قناعتی، عضو هیاترئیسه شورای شهر تهران تنها راهحل این مشکل را پرداختالکترونیکی میداند و میگوید: تا پایان امسال تمامی خودروهای تاکسی مجهز به دستگاه کارتخوان میشود.
او از اعلام آمادگی بانک ملت برای تجهیز تاکسیها به دستگاههای کارتخوان خبر میدهد و میگوید: شهرداری به ما قول داده تا پایان امسال این مشکل را برطرف کند. همچنین ما تلاش میکنیم بخش خصوصی را علاقهمند به مشارکت در این کار کنیم و بودجهای برای آن پیشبینی نشده است.
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز همین راهحل را برای حل مشکل رانندگان تاکسی پیشنهاد میکند و میگوید: هیچ راهی جز پرداختالکترونیکی وجود ندارد. شورا که نمیتواند حتی به موضوع پول خرد رانندگان تاکسی نیز وارد شود. ما تا آنجا که توانستیم رقم کرایهها را رٌند کردیم. به طور مثال قیمت خطی ۸۲۰ تومان میشده که ما آن را به صورت پایین رٌند کرده و آن را ۸۰۰ تومان اعلام کردیم. این اتفاق در بیشتر خطوط افتاده اما دیگر نداشتن سکه ۵۰ تومانی نباید دغدغه اعضای شورای شهر باشد. اگر پرداختها الکترونیکی شود، دیگر ما نیز در تعیین نرخهای کرایه تاکسی راحتتریم.
شاکری از اعلام آمادگی معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران برای تجهیز تاکسیها به دستگاههای کارتخوان خبر میدهد و میگوید: به دلیل آنکه رد و بدل مالی در تاکسیها بسیار پایین است و درآمد خاصی برای هر عمل جابجایی عاید بانک سرمایهگذار نمیشود، عملاً بانکها اعلام آمادگی برای تجهیز تاکسییها به دستگاههای کارتخوان نمیکند. او تاکید میکند: ما از لحاظ تکنولوژیکی مشکلی نداریم بلکه باید این موضوع را سودآور کنیم.
سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز چندان امیدوار نیست تاکسیها به این زودی مجهز به دستگاه کارتخوان شوند. او میگوید: بانکها در مکانهایی دستگاه کارتخوان میگذارند که روزانه چندین میلیون درآمد داشته باشد؛ در حالی که در تهران ۸۰ هزار تاکسی وجود دارد که درآمد متوسط آنها ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان است. ما حتی اعلام آمادگی کردیم تبلیغات بانک داوطلب را هم انجام دادهایم اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.
اما میثم مظفر رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران در مورد سرانجام حل این مشکل میگوید: مشکل تأمین پول خرد رانندگان تاکسی را در تفاهم نامهای با بانکشهر حل کردیم. این مشکل حل میشود؛ اما شهروندان میتوانند در صورت اعتراض به هر گونه رفتار رانندگان تاکسی شماره پلاک تاکسیهای متخلف را برداشته و موضوع را با سامانه ۱۸۸۸ و یا ۱۳۷ در میان بگذارند و قطعا در جلسه مشترکی با حضور راننده متخلف و شهروندی که شکایت دارد و هیاتی از سازمان تاکسیرانی موضوع مورد رسیدگی قرار میگیرد.
منبع: تهران فردا