راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بعد از فناپ، کارنامه صدای خدمات انفورماتیک را هم در آورد

20 روز پیش گزارشی در روزنامه دنیای اقتصاد چاپ شد با عنوان کارنامه یک دهه فعالیت در حوزه بانکداری الکترونیک. این گزارش به بررسی عملکرد سه شرکت اصلی فعال در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران پرداخته بود. اما این گزارش و زبان صریحش 10 روز پیش صدای شرکت فناپ را در آورد و آنها در جوابیه‌ای پرده از فعالیت‌های خود برداشتند. (اینجا)

حالا و بعد از 20 روز شرکت دولتی خدمات انفورماتیک هم در پاسخی به این گزارش عملکرد خود را به رخ کشیده است. در ادامه جوابيه شركت خدمات انفورماتيك چاپ شده در روزنامه امروز دینیا اقتصاد آمده است.

در پي درج مطلبي تحت عنوان «کارنامه یک دهه فعالیت در حوزه بانکداری الکترونیک» در صفحه بانک و بيمه مورخ 1/10/90 آن نشريه محترم شرکت خدمات انفورماتيک لازم مي‌داند مواردي را متذکر گردد. خواهشمند است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات اين توضيحات در صفحه مربوطه درج گردد.

يکي از مهم‌ترين اصول ارائه گزارش‌هايي که جنبه تحقيقي و تحليلي دارند، اشاره به منابع اخذ اطلاعات در گزارش مي‌باشد. در اين گزارش نويسنده محترم عنواني را برگزيده است که مخاطب را ترغيب به خواندن گزارشي دقيق و کاملا مستند در اين حوزه بسيار حساس مي‌نمايد. آنچه در هيچ‌کدام از بخش‌هاي گزارش مشاهده نمي‌شود اشاره به منابع و مراجع اين اطلاعات است.

به نظر مي‌رسد نويسنده محترم، با تکيه بر اطلاعات محدود به ويژه از اقدامات شرکت خدمات انفورماتيک، علاوه بر ارائه يک تحليل سطحي، به رتبه‌بندي شرکت‌ها در ارائه خدمات بانکداري الکترونيک پرداخته است و در اين ميان نه تنها غير مستند بودن برخي تحليل‌ها کاملا مشهود و قابل اثبات است، بلکه به نظر غير منصفانه و جهت‌دار نيز مي‌باشد؛ در ادامه به ساير اشکالات وارد بر اين گزارش اشاره مي‌نماييم:

– برخلاف نظر نگارنده شرکت خدمات انفورماتيک به عنوان بازوي اجرايي طرح جامع اتوماسيون بانکي کشور توسط شرکت ملي انفورماتيک در سال 1372 تاسيس و فعاليت خود را آغاز کرده است.

– اولين شرکت ارائه‌دهنده سامانه بانکداري متمرکز نيز شرکت خدمات انفورماتيک بوده که اين سامانه را در دو بانک بزرگ کشور نصب و راه‌اندازي نمود؛ در حالي که تا مدت‌ها بعد نيز هيچ محصولي در کشور قادر نبود همزمان از کارت و حساب، پشتيباني و اين دو را به هم مرتبط سازد. اين موضوع در خصوص توليد سوئيچ پرداخت ايراني نيز صدق مي‌کند. همچنين يادآور مي‌شويم؛ شرکت در مقوله تحقيق و توسعه نيز توانسته توفيقات در خور توجهي کسب نمايد که از آن جمله مي‌توان به طراحي و ساخت پايانه ماهواره‌اي آرياست، VSAT، DEICE و… و اخذ گواهينامه‌ها و تاييديه‌هاي بين‌المللي از مؤسسه بين‌المللي SatLabs زير نظر آژانس فضايي اروپا و کسب دو دوره جايزه جشنواره خوارزمي ‌به عنوان معتبرترين جايزه پژوهشي کشور اشاره کرد.

– در اين گزارش تصوير درستي از حجم و نوع مهاجرت‌هاي صورت گرفته و راه‌اندازي‌ها، ارائه نشده و در همين نگاه گذرا نيز هيچگونه اشاره‌اي به اقدام اخير شرکت خدمات انفورماتيک در مهاجرت سيستم‌هاي بانک ملي نشده است و با اين که در بخشي از گزارش آمده «ارائه سرویس به بانک‌های بالای 1000 شعبه نیازمند تجربه عملیاتی ویژه‌اي است که تنها شرکت خدمات انفورماتیک چنین تجربه‌اي را به صورت عملیاتی و ملموس در اختیار دارد» از کنار اين مساله و توانمندي‌هاي شرکت به سادگي عبور و تاکيد ويژه‌اي بر محصولي گرديده که هنوز در عمل مورد آزمون قرار نگرفته است.در واقع اقدامات و قابليت‌هاي شرکت خدمات انفورماتيک بسيار ناقص مطرح شده است.

براي روشن‌تر شدن توانمندي‌هاي شرکت خدمات انفورماتيک با تکيه بر آمار، گوشه‌هايي از حجم انبوه فعاليت‌هاي شرکت را متذکر مي‌شويم. در نه ماهه اول سال 90 بيش از 3 ميليارد و 290 ميليون تراکنش کارتي ثبت شد که بيانگر انجام متوسط روزانه 5/15 ميليون تراکنش کارتي است. اين ميزان در مواقع ضروري به چندين برابر قابل افزايش است که براي نمونه مي‌توان به توفيقات بانک‌هاي طرف قرارداد شرکت در اجرا و پاسخگويي مطلوب به مشتريان طي واريز و برداشت مبالغ هدفمندي يارانه‌ها اشاره کرد.

-متاسفانه جداول ارائه شده نيز بسيار ناقص و عناوين انتخابي آن بعضا نامفهوم است. با توجه به تنوع بسيار زياد محصولات (که متناسب با نياز روز و چشم‌انداز آينده بانکداري الکترونيک طراحي يا در دستور کار شرکت قرار مي‌گيرد) عنوان نمودن نام تک تک آنها در چنين جدول مختصري نمي‌گنجد. با اين اوصاف بايد ديد نگارنده بر چه اساسي شرکت خدمات انفورماتيک را فاقد محصولات مورد اشاره در ذيل دانسته؛ در حالي‌که شرکت نه تنها محصولات ذيل را به مشتريان خود ارائه مي‌دهد، بلکه همان‌گونه که پيش‌تر نيز گفته شد محصولات مهم ديگري نيز عرضه مي‌شود که متاسفانه در جداول ارائه شده، اشاره‌اي به آنها نشده است.

-مهم‌ترين مساله مغفول مانده در اين گزارش امنيت است که دغدغه جدي شرکت خدمات انفورماتيک در ارائه محصولات و خدمات خود به مشتريانش مي‌باشد. به همين منظور شرکت تمامي‌سرويس‌هاي خود را مطابق با استاندارد‌هاي امنيتي روز ارائه داده و در حال حاضر شرکت خدمات انفورماتيک اجراي بزرگ‌ترين پروژه مديريت امنيت اطلاعات درکشور را آغاز نموده و اجراي بسياري از پروژه‌هاي مهم امنيتي شبکه بانکي از جمله پروژه کاشف (اولينsoc بانکي) تاييد محکمي ‌بر اين ادعا است.

در پايان بايد بار ديگر متذکر شد براي تشريح عملکرد يک دهه فعاليت حوزه بانکداري الکترونيک در ايران نمي‌توان با گزينش چند شرکت و تحليل ناقص و جانبدارانه سطوري را رقم زد و به نتيجه‌گيري درست و مستند رسيد.

نگارنده محترم مي‌توانند با رجوع به پرتال شرکت خدمات انفورماتيک به نشاني WWW.ISC.CO.IR با خدمات شرکت در راستاي توسعه بانکداري الکترونيکي آشنا شده و در تحليل‌هاي آتي خود ان‌شاءا… بيش از پيش جانب انصاف را رعايت نموده و با اطلاعات دقيق‌تر به تحليل و نقد بنشينند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.