پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
سرپرست تیم محصول نوبیتکس در گفتوگو با راه پرداخت: رویدادهایی مانند ۹ ژانویه در تقویت همافزایی اکوسیستم بلاکچین ایران نقش موثری دارند
سرپرست تیم محصول نوبیتکس از تاثیر رویدادهایی مانند ۹ ژانویه در تقویت همافزایی اکوسیستم بلاکچین ایران میگوید
تنها چند روز تا برگزاری رویداد چهارم ۹ ژانویه باقی مانده است؛ رویدادی تخصصی که با حضور مدیران ارشد، کسبوکارها و فعالان اکوسیستم رمزارز، بلاکچین و دارایی دیجیتال به همت کارخانه نوآوری رسانه راهکار دوم بهمن ماه از یک بعدازظهر تا هشت شب در سالن هزار نفری ضرغام برگزار میشود.
این رویداد سالانه بهعنوان بزرگترین گردهمایی فعالان حوزه رمزارز و بلاکچین ایران شناخته میشود. نوبیتکس یکی از حامیان چهارمین دوره از رویداد ۹ ژانویه است به همین بهانه گفتوگویی با مهدی سیلاوی، سرپرست تیم محصول نوبیتکس انجام دادهایم که در ادامه شرحی از آن را میخوانید.
امنیت، کیفیت و نوآوری؛ سرلوحه نوبیتکس در توسعه محصول
سیلاوی با اشاره به این که نوبیتکس همواره سعی کرده است در توسعه محصولات خود، امنیت، کیفیت و نوآوری را سرلوحه دهد، بیان کرد: «برای تحقق این امر داشتن یک تیم مدیریت محصول کارشناس و باتجربه ضروری است. نوبیتکس از سالها قبل بهدرستی این نیاز را شناسایی کرده و اکنون تیمی متشکل از مدیران محصول دارد که در لایههای کارشناسی مختلف و حول محصولات مختلف فعالیت میکنند.»
او افزود: «تیم مدیریت محصول با همراهی تیمهای مهندسی نرمافزار، توسعه محصولات را راهبری میکند. از سوی دیگر در تلاش هستیم تا نیازهای بازار رمزارز ایران را شناسایی کرده و به نحو احسن پاسخ بدهیم. تیم محصول پس از درنظر گرفتن همه جوانب محصول، تصمیمهای نهایی درباره توسعه محصولات را اتخاذ میکند.»
اهمیت مدیریت محصول در پلتفرمهای تبادل رمزارز
سرپرست تیم محصول نوبیتکس در خصوص اهمیت مدیریت محصول در پلتفرم تبادل ارز عنوان کرد: «یک پلتفرم تبادل رمزارز شاید برای افرادی که تجربه لازم
در توسعه محصول یا در حوزه رمزارز نداشته باشند، محصول سادهای به نظر برسد؛ اما بهجرئت میتوان گفت که یکی از سختترین و پیچیدهترین محصولات است.»
به گفته او، تجربههای کاربری از جمله سرمایهگذاری یا مبادله رمزارز، ذاتاً تجربه کاربریهای سختی هستند.
سیلاوی افزود: «کاربر میخواهد یک تصمیم سخت سرمایهگذاری در رمزارز بگیرد؛ این نیز امری دشوار است؛ زیرا مستقیماً با سرمایه فرد ارتباط دارد؛ بنابراین این تصمیم از منظر روانی برای کاربر پراسترس است. بهعلاوه کاربر میخواهد این کار را در بازار رمزارز انجام دهد که بازاری تازه به شمار میرود و برای بسیاری از کاربران جدید است.»
سرپرست تیم محصول نوبیتکس اظهار کرد: «از سوی دیگر توسعه محصولات در حوزه بلاکچین که یک تکنولوژی جدید است و پیچیدگیهای زیاد و روزافزونی دارد نیز کار سادهای نیست. بدین ترتیب بدون داشتن یک تیم مدیریت محصول درست و کاربلد، بسیاری از تلاشهای توسعه محصول بیحاصل خواهد ماند؛ این اهمیت مدیریت محصول را نشان میدهد.»
سرپرست تیم محصول نوبیتکس اظهار کرد: «شناخت پرسونای کاربر و نیازمندیهای کاربر و همچنین شناخت تکنولوژیهای جدید و همپا بودن با آنها کار دشواری است. بدین ترتیب ایجاد سازماندهی لازم برای توسعه محصول با سرعت بالا و پیشبرد آن به نحو احسن در این شرایط پیچیده، اهمیتی حیاتی پیدا میکند.»
سیلاوی راهکار رفع این چالش را ایجاد تیمهای خودمختار کارشناس با همکاری و استقلال بالا دانست و گفت: «برای پاسخدادن به این چالشها میتوانیم از چنین تیمهایی بهره ببریم.»
اصول ثابت مدیریت محصول و چالشهای خاص صنعت تبادل رمزارز
سرپرست تیم محصول نوبیتکس درباره تفاوت مدیریت محصول در پلتفرم تبادل رمزارز با کسبوکارهای دیگر بیان کرد: «بهطورکلی اصول مدیریت محصول در دامنههای مختلف کسبوکاری متفاوت نیست. بعضی از این اصول شناخت مشتری، محصول، داده، تکنولوژی، صنعت و شناخت خود بیزینس است که به مدیر محصول و تیمها در تصمیمگیریهای روزمره کمک کند.»
او ادامه داد: «اما تفاوت مدیریت محصول در صنعت رمزارز نهتنها در خود صنعت، تکنولوژی و بیزینس وجود دارد، بلکه در پرسونای کاربر و نیازمندیهای او نیز وجود دارد. و یک مدیر محصول باید بتواند این شناخت را طی زمان کمی به دست بیاورد.»
سیلاوی عنوان کرد: «یک تفاوت کلی و ملموس در توسعه محصولات نیز نوبیتکس ارزشهای بنیادی ماست که در روند توسعه باید به آنها توجه شود و مهم ترین آنها برای ما توجه به کیفیت محصول و امنیت دارایی کاربران است که تصمیمگیریهای ما را تحتتاثیر قرار میدهد.»
تمرکز بر توسعه خدمات نوین در بازار رمزارز
سرپرست تیم محصول نوبیتکس در خصوص توسعه خدمات جدید توضیح داد: «تقویت ارزش پیشنهادی و مرکزی بازار رمزارز که همان امکان سریع، گسترده، قابل اتکا و منصفانه خرید و فروش رمزارز است، یکی از ارکان همیشگی توسعه محصول ماست که دائما در راستای بهبود آن تلاش میکنیم. البته برای تحقق این امر مسیر درازی پیش روی ما قرار دارد.»
به گفته سیلاوی، نوبیتکس فرصت و توانمندی ورود به ارائه خدمات جدید و بازارهای جدید را دارد و این امر از اهداف اصلی نوبیتکس است.
او در خصوص اساس انتخاب و طراحی محصولات در نوبیتکس گفت: «در صورتی که اصول مدیریت محصول به درستی رعایت شود، تصمیمگیری در مورد محصولات سادهتر خواهد شد. در تلاش هستیم که همواره شناخت خود را از حوزههای مختلف تقویت کنیم. علاوه بر این، داشتن یک چشمانداز روشن، استراتژی درست، پیشبینی از آینده و همچنین در نظر گرفتن ارزشهای نوبیتکس، مسیر توسعه محصول را مشخص میکند.»
نقش رویدادها در تقویت همافزایی اکوسیستم
سرپرست تیم محصول نوبیتکس در پاسخ به این پرسش که رویدادهایی مانند ۹ ژانویه چه تاثیری بر اکوسیستم بلاکچین کشور میگذارند، گفت: «به نظرم رویدادها سه دسته پرسونا را تحت تاثیر قرار می دهند. پرسونای اول، کاربران و عموم جامعه هستند که با دیدن متناوب رویداد ها آشنایی بیشتری با این حوزه پیدا میکنند. به این ترتیب میشود گفت که این رویدادها اثر ترویجی دارند.»
او افزود: «پرسونای دوم خود اهالی اکوسیستم هستند که با گردهمایی به تبادل اطلاعات در مورد موضوعات مختلف از جمله ترندها، تکنولوژی، چالشها و فرصتها می پردازند که میتواند همافزایی جدیای به همراه داشته باشد. امروز اکوسیستم رمزارز به همافزایی بیشتر برای استفاده حداکثری از این تکنولوژی به نفع جامعه نیاز دارد و اگر نگاه بازتری داشته باشیم، متوجه میشویم که خلق ارزش بیشتر برای کاربران ایرانی و حل مشکلات بنیادین آنها و حتی رقابت با بازیگران جهانی در حوزه بلاکچین کاملا برای بازیگران داخلی امکانپذیر است.»
سیلاوی پرسونای سوم را بازیگران حوزه سیاستگذاری و تنظیمگری دانست و گفت: «این بازیگران با شرکت در چنین رویدادهایی میتوانند شناخت بهتری از وضعیت و همچنین نیازمندیهای اکوسیستم به دست بیاورند.»