راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 نوآوری برای بانک‌ها در آینده

نوآوری، واژه‌ای که هر روزه از گوشه‌کنار صحبت‌ها، جلسات و محتوای بعضی مقالات با آن مواجه می‌شویم. اهمیت این واژه هر روز بیش از روز قبل نمایان می‌شود. بدون نوآوری هر کسب‌وکاری در بلندمدت محکوم‌به شکست و خروج از صحنه رقابت است. این فرآیند با توجه به ناملموس بودن خدمات و محصولات در حوزه بانکداری و پرداخت بیشتر به چشم می‌آید. به جرات می‌توان گفت در حال حاضر بانک‌ها و شرکت‌ها فعال در حوزه پرداخت، خدمات یکسانی ارائه می‌دهند و هیچ‌کدام وجه تمایز بارزی در مقایسه با رقبای خود ندارند. دیگر نوآوری، یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است. ساختار بانکداری در حال تغییر است و مطمئناً بانک‌ها در آینده، مانند بانک‌های سنتی امروز وجود نخواهد داشت. در این راستا می‌توان 10 مورد از نوآوری‌های احتمالی آینده را به‌صورت اجمالی بررسی نمود.

.

1- تغییر حرکت بانک‌ها و شرکت‌های مالی به سمت انتخاب‌های مشتریان

برای مثال شما برای افزایش ثروت و ذخیره پول می‌توانید از دو طریق اقدام کنید: با یک انتخاب شخصی از بین ارائه‌دهندگان خدمات مالی یک شرکت را برای مدیریت پول خود انتخاب کنید و یا شخصاً می‌توانید پول خود را برای افزایش و ذخیره‌سازی مدیریت کنید. کلید این انتخاب درگرو خدمات قابل‌ارائه توسط بانک‌ها و تجربه قبلی و احتمالی مشتری دارد.

.

2- آینده بانکداری درگوشی تلفن همراه خلاصه می‌شود

به‌عنوان‌مثال در آینده تلفن همراه شما یا می‌گیرد تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به‌سرعت و به‌صورت مداوم به شما ارائه بدهد. دیگر خبری از مراجعات حضوری، قطعی‌های سیستم، … نیست و می‌توان در یک جمله این‌گونه بیان کرد که کلیه خدمات موردنیاز رو فقط می‌توان با گوشی تلفن همراه خود انجام داد. تلفن همراه دیگر فقط یک گوشی برای مکالمه نیست و در آینده می‌تواند به‌عنوان یک مدیر برنامه اختصاصی عمل کند.

.

3- وجود ربات‌های مشاور که از انتخاب‌های نادرست مالی در زمان واقعی جلوگیری می‌کند

وجود ربات‌های تحلیلگر که امکان خطا و اشتباه در تصمیم‌گیری رو به حداقل‌ترین امکان خود کاهش می‌دهد.

.

4- وجود الگوریتم‌های قدرتمند که رفتار و اطلاعات یک بانک را برای شناسایی تهدیدهای خارجی و داخلی نظارت می‌کند

وجود دستگاه‌های پیشرفته امنیتی به‌منظور جلوگیری از هرگونه خطا و تقلب در کلیه دستگاه‌های الکترونیکی.

.

5- بانک‌های تحلیلگر بجای بانک‌های سنتی

تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و استفاده از آن درباره سایر مشتریان و دادن بینش بیشتر به مشتریان و فروشندگان برای خدمات و محصولات ویژه مانند بیمه و اعتبارات است.

.

6- جایگزین شدن بانک‌ها توسط دستگاه‌های عامل (فنّاوری)

در آینده تقریباً دستگاه‌های فنّاوری که اساساً توسط شرکت‌های فناوری به وجود می‌آیند به‌عنوان واسطه‌ای بین اطلاعات و تجزیه‌وتحلیل محصولات، مشتریان و بازارها قرار خواهند گرفت.

.

7- حساب‌های بانکی در آینده بدون حضور بانک‌ها

در یک اکوسیستم باز، می‌توانید کلیه نیازهای خدمات فعلی و آینده‌ای خود را مدیریت کنید. حساب‌های بانکی می‌توانند مانند شماره تلفن همراه شما باشند. شما می‌توانید حساب خود را از بانکی به سایر بانک‌ها حرکت بدهید. این حساب می‌تواند نشان‌دهنده هویت و کارت شناسایی شما باشد، بدون در نظر گرفتن اینکه این خدمات توسط چه کسی ارائه می‌شود. می‌تواند یک بانک یا یک شرکت بزرگ فنّاوری و یا یک شرکت جوان باشد.

.

8- فناوری Blockchain

که در آینده به‌طور گسترده‌ای در توزیع، بررسی و ثبت طیف گسترده‌ای از خدمات مالی و ساخت دستگاه‌های غیرمتمرکز استفاده خواهد شد. برخی از خطرات حذف خواهند شد درحالی‌که برخی از خطرات جدید معرفی خواهند شد.

.

9- تجارت‌های اجتماعی در حال افزایش هست

وام دادن، قرض گرفتن و تجارت بر روی شبکه‌های اجتماعی به‌طور روزافزون در حال افزایش هست. کسب‌وکار در این شبکه‌ها در حال تبدیل‌شدن به یک مزیت رقابتی برای شرکت‌ها و بانک‌ها می‌گردد.

.

10- وام‌های غیرمتمرکز و مدیریت ریسک محصولات معمولی خواهد شد

حذف شدن واسطه‌های سنتی از طریق ارائه خدمات آنلاین توسط سرمایه‌گذاران و ارائه‌دهندگان به مشتریان و کسب‌وکارها.

پیمان رحمانی؛ کارشناس ارشد کارآفرینی از دانشگاه تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.