راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سومین پیش‌رویداد ۹ ژانویه برگزار شد؛ آیا دبی برای کسب‌وکارهای رمزارزی فرش قرمز پهن کرده است؟

حسین حقیقی، پژوهشگر فناوری مالی و تحول دیجیتال در این وبینار به تبیین نحوه عملکرد و اهداف سازمان تنظیم مقررات دارایی‌های مجازی دبی (VARA) پرداخته است و تحلیل کرد که چگونه این نهاد تلاش دارد تا به‌عنوان یک تنظیم‌گر کلیدی در جهت ایجاد نظم و شفافیت در حوزه دارایی‌های دیجیتال عمل کند.

در سومین پیش‌رویداد ۹ ژانویه، حسین حقیقی، پژوهشگر فناوری مالی و تحول دیجیتال، با همراهی میثم سلیمانی طی وبیناری با عنوان «آیا دبی برای کسب‌وکارهای رمزارزی فرش قرمز پهن کرده است؟» به بررسی عملکرد و اهداف سازمان تنظیم مقررات دارایی‌های مجازی دبی (VARA) پرداخته است.

وارا، به‌عنوان نخستین تنظیم‌کننده مستقل دارایی‌های مجازی در جهان، مرجعی شفاف برای هدایت این صنعت نوظهور محسوب می‌شود و افرادی که قصد دارند در حوزه دارایی‌های دیجیتال در دبی سرمایه‌گذاری یا کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند، طبق قوانین این امارت، لازم است مجوز خود را از سازمان تنظیم مقررات دارایی‌های مجازی دبی (VARA) دریافت کنند.

هدف اصلی این نهاد، ایجاد چارچوبی ساده و کارآمد برای تنظیم فعالیت‌های تجاری و گسترش حضور جهانی است. این تنظیم‌کننده با بهره‌گیری از تجربیات متخصصان بین‌المللی و همکاری با نهادهای مالی منطقه‌ای، تلاش می‌کند ریسک‌های مرتبط با این حوزه را کاهش داده و درعین‌حال از نوآوری و پذیرش ایمن در بازارهای فرامرزی حمایت کند.

در تاریخ ۷ فوریه ۲۰۲۳، وارا مقررات جامع بازار محصول (FMP) را منتشر کرد. این مقررات شامل قوانین صدور مجوز برای دارایی‌های مجازی است و در سراسر امارات، از جمله تمامی مناطق آزاد آن به‌استثنای مرکز مالی بین‌المللی دبی اجرا شده است.

حسین حقیقی، پژوهشگر فناوری مالی و تحول دیجیتال در این وبینار به تبیین نحوه عملکرد و اهداف سازمان تنظیم مقررات دارایی‌های مجازی دبی (VARA) پرداخت و تحلیل کرد که چگونه این نهاد تلاش دارد تا به‌عنوان یک تنظیم‌گر کلیدی در جهت ایجاد نظم و شفافیت در حوزه دارایی‌های دیجیتال عمل کند.


اهداف وارا، توسعه دبی به‌عنوان مرکز جهانی دارایی‌های مجازی


سازمان تنظیم و مقررات دارایی‌های مجازی دبی (VARA) با هدف ترویج دبی به‌عنوان یک مرکز منطقه‌ای و جهانی برای دارایی‌های مجازی و توسعه اقتصاد دیجیتال تأسیس شده است.

حسین حقیقی درباره اهداف این سازمان توضیح داد: «وارا قصد دارد تا با ایجاد یک بستر قانونی و شفاف، زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در حوزه دارایی‌های مجازی باشد.»

به گفته حقیقی یکی از اهداف کلیدی وارا، افزایش آگاهی عمومی درباره سرمایه‌گذاری در خدمات دارایی‌های مجازی است. این پژوهشگر فناوری مالی و تحول دیجیتال بیان کرد که این سازمان همچنین تلاش دارد تا با تشویق نوآوری در این حوزه، فرصتی برای توسعه روش‌ها و مدل‌های جدید سرمایه‌گذاری فراهم کند.

وارا به دنبال جذب سرمایه‌گذاری‌ها و تشویق شرکت‌های فعال در حوزه دارایی‌های مجازی به استقرار در دبی است. این اقدام نه‌تنها به رشد و توسعه این صنعت کمک می‌کند، بلکه موقعیت دبی را به‌عنوان یک قطب جهانی در این زمینه تقویت می‌کند.

یکی دیگر از اهداف وارا این است که این سازمان در نظر دارد تا با تدوین مقررات شفاف، از سرمایه‌گذاری‌ها حمایت کرده و از فعالیت‌های غیرقانونی در این حوزه جلوگیری کند. مقررات وارا با هدف ایجاد یک محیط امن و قانونی برای فعالیت‌های دارایی‌های مجازی در دبی، طراحی شده است.

همچنین وارا مسئول تنظیم و نظارت بر پلتفرم‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های دیجیتال است. این نظارت شامل کنترل و ارزیابی عملکرد شرکت‌ها و پلتفرم‌های فعال در این حوزه برای اطمینان از رعایت قوانین و مقررات است.


شخصیت حقوقی مستقل وارا


حسین حقیقی در ادامه توضیح داد: «وارا تحت نظارت اداره مرکز تجارت جهانی دبی قرار دارد و دارای شخصیت حقوقی مستقل، استقلال مالی و اداری است. این ویژگی‌ها به وارا ظرفیت قانونی لازم را برای تحقق اهداف خود و توسعه پایدار صنعت دارایی‌های مجازی در دبی می‌دهد.»


 منابع مالی سازمان تنظیم و مقررات دارایی‌های مجازی دبی (VARA)


حسین حقیقی در خصوص منابع مالی سازمان تنظیم و مقررات دارایی‌های مجازی دبی (VARA) توضیح داد که این نهاد دارای ویژگی استقلال مالی و قانونی است. این استقلال به وارا این امکان را می‌دهد تا قوانین خود را به‌صورت مستقل تغییر دهد و حتی مجوزها را لغو کند.

درآمد وارا عمدتاً از طریق تنظیم‌گری، کارمزدها و جریمه‌ها تأمین می‌شود. این مدل مالی به سازمان اجازه می‌دهد تا به‌صورت پایدار، فعالیت‌های خود را مدیریت کند.


 اعمال ممنوعه در وارا به‌منظور جلوگیری از تعارض منافع


این پژوهشگر فناوری مالی و تحول دیجیتال به توضیح اعمال ممنوعه در (VARA) پرداخت و گفت: «بحث تعارض منافع در وارا به‌شدت موردتوجه قرار گرفته است. در این راستا، وارا هیچ‌گاه در پروژه‌ها و فعالیت‌هایی که ممکن است منجر به تعارض منافع شود، مشارکت نخواهد کرد.»

او توضیح داد: «یکی از اصول مهمی که در وارا رعایت می‌شود، ممنوعیت مالکیت و صدور دارایی‌های مجازی توسط کارکنان و اعضای هیئت‌مدیره است. هیچ‌کدام از اعضای وارا حق ندارند در این زمینه دخالت داشته باشند تا از بروز هرگونه تعارض منافع جلوگیری شود.»

حقیقی تأکید کرد: «این اصول به‌منظور حفظ استقلال و شفافیت در فرایندهای وارا و تضمین اعتماد عمومی به این سازمان تدوین شده‌اند.»


 هزینه‌های نظارت و صدور مجوز وارا برای شرکت‌ها


حسین حقیقی در خصوص هزینه‌های نظارت و صدور مجوز وارا توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «شرکت‌هایی که تمایل دارند در دبی فعالیت کنند و مجوز وارا را دریافت کنند، باید ابتدا هزینه‌ای را بابت درخواست مجوز پرداخت کنند. برای درخواست مجوز، هزینه برای شرکت‌ها ۴۰ هزار درهم است، و شرکت‌های مشاوره‌ای و انتقال دارایی‌های مجازی باید ۱۰۰ هزار درهم پرداخت کنند.»

او ادامه داد: «درخواست مجوز به معنی دریافت آن نیست و ممکن است شرکت‌ها موفق به دریافت مجوز نشوند، اما ابتدا باید این هزینه‌ها پرداخت شوند. همچنین، برای تمدید سالانه مجوز، شرکت‌ها باید ۵۰ درصد از هزینه درخواست مجوز را مجدداً پرداخت کنند.»

حقیقی در ادامه به هزینه‌های نظارت سالیانه اشاره کرد و گفت: «علاوه بر هزینه درخواست مجوز، شرکت‌ها باید هزینه‌ای بابت نظارت سالیانه به وارا پرداخت کنند. این هزینه‌ها بسته به نوع فعالیت شرکت‌ها متفاوت است و برای شرکت‌های مشاوره‌ای و خدمات انتقال دارایی مجازی از ۸۰ هزار درهم شروع می‌شود و برای سایر شرکت‌ها که مایل به فعالیت در دبی هستند، این مبلغ ممکن است به ۲۰۰ هزار درهم برسد.»

او تأکید کرد: «هزینه‌های ذکر شده مربوط به دریافت مجوز از وارا است و جدا از سایر هزینه‌های ثبت شرکت و مجوزهای لازم دیگر است که ارتباطی با وارا ندارند. به‌عبارت‌دیگر، شرکت‌ها ممکن است هزینه‌های اضافی دیگری نیز داشته باشند.»

حقیقی در مورد فرایند اخذ مجوز شرکت‌ها در دبی توضیح داد که برای شروع، اولین گام ثبت رسمی شرکت در دبی و ایجاد یک دفتر مرکزی فیزیکی است. علاوه بر این، شرکت‌ها باید حداقل دو کارمند با ویزای اماراتی داشته باشند. در این مرحله، شرکت‌ها باید ۱۸ مدرک مختلف از جمله مدل کسب‌وکار، سوابق مالی، سرمایه پرداخت شده، سرمایه سهامداران، سرمایه قفل شده، وب‌سایت رسمی، و مشخصات کارکنان شامل رزومه و ویزاهای کارمندان را به وارا ارائه دهند.

گام بعدی افتتاح حساب شرکتی در یکی از بانک‌های مورد تأیید دبی است، زیرا سرمایه‌های قفل شده و یا سرمایه پرداخت شده باید در این حساب‌ها نگهداری شوند.

حسین حقیقی تأکید کرد که پس از ثبت شرکت و ارائه مدارک، شرکت‌ها باید چهار الزام مهم را رعایت کنند؛ این الزامات شامل دستورالعمل‌های شرکتی، فناوری اطلاعات، ریسک‌های تطبیق مقررات، مدیریت ریسک، و ریسک‌های رفتار بازار هستند. شرکت‌ها باید باتوجه‌به مدل کسب‌وکار و اهداف خود، الزامات مرتبط با حوزه فعالیت خود را رعایت کنند.

در نهایت، پس از دریافت مجوز، شرکت‌ها موظف به پرداخت هزینه‌های تمدید مجوز و هزینه‌های نظارتی سالانه به وارا خواهند بود.


 دستورالعمل‌های اجباری و فعالیت‌های اصلی دارایی‌های مجازی


هر فعالیت وارا دارای یک دستورالعمل مربوط به فعالیت خاص است و VASPها ملزم به رعایت قانون فعالیت خاص هستند که با فعالیت وارا که مجوز انجام آن را دارد، مطابقت دارد. این آیین‌نامه‌ها عموماً شامل الزامات رفتار تجاری هستند، اگرچه برخی از آنها الزامات حاکمیت شرکتی را نیز دارند. برخی از قوانین خاص فعالیت نیز محدودیت‌های معاملاتی دارند.

به گفته حسین حقیقی بر اساس اعلام رسمی سایت وارا، تاکنون ۲۳ شرکت موفق به دریافت مجوز و سرتیفیکیت وارا شده‌اند که از این تعداد، برخی شرکت‌ها در حال بررسی هستند. بااین‌حال، در برخی حوزه‌های کسب‌وکار مانند خدمات مشاوره‌ای در دبی، هیچ شرکتی تاکنون موفق به دریافت مجوز و سرتیفیکیت وارا نشده است.

برای شرکت‌هایی که قصد دارند در دبی تحت نظارت وارا فعالیت کنند، ۱۲ الزام مشخص شده است. از این ۱۲ الزام، چهار الزام به طور عمومی برای تمامی شرکت‌ها اجباری است، درحالی‌که برخی الزامات بر اساس نوع کسب‌وکار باید توسط هر شرکت رعایت شود.

او بیان کرد یکی از سخت‌گیرانه‌ترین این الزامات، دستورالعمل‌های شرکتی است که شامل ۸ بخش اصلی می‌شود. این بخش‌ها شامل الزامات شایستگی و تناسب اعضای هیئت‌مدیره و مدیران ارشد، قواعد حاکمیت شرکتی، الزامات سرمایه احتیاطی، قوانین مدیریت برون‌سپاری، ساختار شرکتی، تغییرات اساسی در کسب‌وکار و کنترل‌ها، و مقررات مربوط به ورشکستگی است.

براساس این دستورالعمل‌ها، شرکت‌ها باید ساختاری شفاف و مشخص داشته باشند و هیئت‌مدیره باید از شایستگی‌های لازم برخوردار باشد. همچنین، مالکین و کارکنان شرکت‌ها باید مشخص و دارای تخصص‌های لازم باشند. هیئت‌مدیره مسئول رعایت قواعد حاکمیت شرکتی است و در این فرایند، دو نفر مسئول باید به‌عنوان مقیم تمام‌وقت در امارات و مورد تأیید وارا، نظارت بر رعایت قوانین و مقررات را بر عهده داشته باشند.

در زمینه شایستگی‌ها، هیئت‌مدیره باید اطمینان حاصل کند که تمامی کارکنان و مدیران از شایستگی‌های لازم برخوردار هستند. همچنین، پاداش‌ها و وام‌هایی که به اعضای هیئت‌مدیره یا کارکنان تعلق می‌گیرد، باید مورد تأیید وارا قرار گیرد و این موارد باید شفاف و تحت نظارت قرار گیرد. علاوه بر این، هرگونه تعارض منافع باید مدیریت و افشا شود.

برای دریافت مجوز، مدرک تحصیلی و تجربه مرتبط برای اعضای هیئت‌مدیره و مدیران ارشد الزامی است و سابقه ورشکستگی یا عدم توانایی در تعهدات مالی نباید در رزومه آنها وجود داشته باشد. وارا می‌تواند درصورتی‌که اصول شایستگی رعایت نشود، مجوز فعالیت شرکت را لغو کند.


 دستورالعمل‌های شرکت -برون‌سپاری (ملاحظات)


حسین حقیقی در خصوص دستورالعمل وارا برای برون‌سپاری و ریسک‌های مرتبط با آن توضیح داد: «پیش از هرگونه برون‌سپاری، باید ریسک‌های احتمالی آن به‌دقت ارزیابی شود. به‌ویژه در مورد داده‌های حساس، شرکت‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا این داده‌ها را به شرکت‌های خارجی واگذار کنند یا خیر. در این فرایند، ضروری است که یک قرارداد خدمات سطح توافقی (SLA) قوی تدوین شود تا مسئولیت‌ها، حفاظت از داده‌ها، محرمانگی و یکپارچگی اطلاعات به طور کامل مشخص می‌شود.»

این پژوهشگر فناوری مالی و تحول دیجیتال همچنین بیان کرد که پس از برون‌سپاری، شرکت‌ها باید حق نظارت بر عملکرد شرکت‌های ثالث را داشته باشند و به طور مستمر بر رعایت استانداردها توسط آن‌ها نظارت کنند. این نظارت باید تضمین کند که شرکت‌های خارجی اصول و استانداردهای توافق‌شده را رعایت می‌کنند.

او ادامه داد که اگر شرکت‌ها بخواهند بخشی از عملیات خود را به شرکتی خارج از امارات برون‌سپاری کنند، باید ابتدا به وارا اطلاع دهند تا آن کشور برای برون‌سپاری تأیید شود. اگر استانداردهای کشور مقصد برون‌سپاری با استانداردهای وارا تفاوت داشته باشد، شرکت‌ها ملزم به رعایت استانداردهای بالاتر خواهند بود.

به گفته او در صورت بروز مشکلات در فرایند برون‌سپاری، شرکت‌ها باید سناریوهای جایگزین آماده داشته باشند و هیچ‌گونه سلب مسئولیتی در قبال لو رفتن داده‌های مشتریان از سوی شرکت‌های برون‌سپاری نباید صورت گیرد. در این موارد، شرکت‌های برون‌سپاری باید پاسخگو باشند.


 قواعد سرمایه احتیاطی


حسین حقیقی درباره قواعد سرمایه احتیاطی بر اساس دستورالعمل وارا توضیح داد که مبلغی که صاحبان شرکت و سهامداران باید برای خرید سهام اولیه شرکت پرداخت کنند، باید در یک حساب امانی با ذکر نام وارا به‌عنوان ذی‌نفع نگهداری شود. این مبلغ باید در حساب‌های مورد تأیید وارا نگهداری شود و به طور خاص ذکر نام وارا به‌عنوان ذی‌نفع در قوانین قید شده است.

او همچنین اشاره کرد که میزان سرمایه احتیاطی موردنیاز برای گروه‌های مختلف کسب‌وکار متناسب با نوع فعالیت آن‌ها متغیر است. برای مثال، صرافی‌ها به دلیل نیاز به سرمایه بیشتر، باید سرمایه بیشتری پرداخت کنند.

حسین حقیقی به یکی دیگر از الزامات سرمایه احتیاطی اشاره کرد که مربوط به دارایی‌های نقدی خالص شرکت‌هاست. طبق قوانین، شرکت‌ها باید حداقل ۱.۲ برابر هزینه‌های ماهانه خود دارایی نقدی خالص داشته باشند تا قادر باشند به‌صورت سریع به تعهدات مالی خود پاسخ دهند.

علاوه بر این، در بحث ذخایر، شرکت‌ها باید ۱۰۰ درصد تعهدات خود به مشتریان را در قالب ذخایر نگهداری کنند. به این معنی که شرکت‌ها باید دارایی‌هایی معادل با تعهدات خود به مشتریان داشته باشند تا همواره قادر به پاسخگویی به این تعهدات باشند.


 دستورالعمل‌های مدیریت ریسک و تطبیق


حسین حقیقی در توضیح دستورالعمل‌های مرتبط با مدیریت ریسک شرکت‌ها که وارا ارائه داده است بیان کرد که این دستورالعمل شامل چندین بخش مهم است. یکی از اصول اصلی این دستورالعمل، تأکید بر رعایت اخلاق حرفه‌ای و شفافیت در عملکرد شرکت‌ها است. بر اساس این اصول، شرکت‌ها باید همواره باصداقت عمل کرده و از منافع مشتریان و یکپارچگی بازار حمایت کنند. همچنین، آن‌ها باید از منابع مالی، فنی و عملیاتی کافی برای مدیریت مؤثر عملیات خود برخوردار باشند و دارایی‌های مشتریان باید به‌درستی نگهداری شوند.

حسین حقیقی همچنین گفت که وارا تأکید دارد که شرکت‌ها باید یک سیستم مدیریت تطبیق مقررات داشته باشند و حتماً یک مدیر ارشد باتجربه برای مدیریت تطبیق مقررات منصوب کنند. این مدیر، مسئول بررسی رعایت مقررات در تمامی فرایندهای شرکت خواهد بود.

علاوه بر این، شرکت‌ها باید ساختار مدیریت ریسک مناسبی داشته باشند که وظیفه شناسایی ریسک‌های مالی و غیرمالی شرکت را بر عهده داشته باشد و به طور دوره‌ای گزارش‌های ریسک را به هیئت‌مدیره ارائه کند. همچنین، شرکت‌ها باید برنامه‌هایی برای کاهش ریسک‌ها در نظر داشته باشند.

او همچنین به الزامات مربوط به مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم وارا اشاره کرد و گفت طبق این الزامات شرکت‌ها باید سازوکارهای قوی برای شناسایی مشتریان و بررسی تراکنش‌های حساس داشته باشند. در این راستا، هر تراکنش حساس باید به نهادهای بالادستی و وارا گزارش داده شود.


 الزامات فناوری اطلاعات و رفتار بازار


حسین حقیقی در توضیح الزامات فناوری اطلاعات و رفتار بازار، به چندین مورد مهم اشاره کرد که وارا شرکت‌ها را ملزم به رعایت آن کرده است. او گفت: «اولین الزام عمومی در حوزه فناوری اطلاعات، داشتن یک چارچوب مدیریت فناوری اطلاعات است. همچنین، شرکت‌ها باید مسئول امنیت اطلاعات را به طور ویژه منصوب کنند تا از حفاظت اطلاعات مشتریان و داده‌های حساس اطمینان حاصل شود.»

او در ادامه به الزامات وارا که مربوط به رفتار بازار است اشاره کرد. بر اساس این الزامات، تبلیغات باید شفاف و منصفانه باشد و تمامی ریسک‌های مربوط به محصولات یا خدمات به‌وضوح برای مشتریان بیان شود. همچنین، شرکت‌ها باید قراردادهایی شفاف و دقیق با مشتریان خود بسته و درصورتی‌که تغییری در قرارداد صورت گیرد، این تغییرات باید حداقل ۳۰ روز قبل از اعمال به مشتریان اطلاع داده شود.

حقیقی بیان کرد وارا معتقد است که یک سازوکار مشخص برای رسیدگی به شکایات مشتریان باید وجود داشته باشد و فرم‌هایی برای ثبت شکایات طراحی شود که در مدت‌زمان معقولی به آن‌ها پاسخ داده شود. در خصوص سرمایه‌گذاران نیز، او تأکید کرد که وارا سرمایه‌گذاران را به دودسته معرفی کرده است یکی خرد و یکی حرفه‌ای.

او ادامه داد که وارا معتقد است که سرمایه‌گذاران خرد به دلیل دانش کمتر، باید ریسک بیشتری را در نظر بگیرند و خدماتی که به سرمایه‌گذاران نهادی و حرفه‌ای ارائه می‌شود، باتوجه‌به سطح دانشی آن‌ها باید به سرمایه‌گذاران خرد نیز قابل‌ارائه باشد.


  دستورالعمل خدمات کارگزاری و فروش – معاملات مارجین


در ادامه حسین حقیقی به خدمات مارجین اشاره کرد و توضیح داد که این خدمات تنها برای نهادهای سرمایه‌گذار نهادی و حرفه‌ای در نظر گرفته شده است. برای استفاده از این خدمات، شرکت‌ها باید دارایی کافی برای تعهدات مارجین داشته باشند و نمی‌توانند از دارایی‌های سایر مشتریان برای تأمین مارجین مشتریان دیگر استفاده کنند.


 دستورالعمل خدمات صرافی‌ها


حسین حقیقی در مورد الزامات صرافی‌ها که وارا ارائه داده است توضیح داد این شرکت‌ها باید ساختار هیئت‌مدیره‌ای شامل افراد اجرایی و غیراجرایی داشته باشند. علاوه بر این، باید یک عضو مستقل در هیئت‌مدیره حضور داشته باشد که نماینده کسانی باشد که سهامشان کمتر از ۱۰ درصد شرکت است. جلسات هیئت‌مدیره باید به‌صورت فصلی برگزار شود و حسابرس‌ها نیز نباید نسبت فامیلی با اعضای هیئت‌مدیره داشته باشند. همچنین، هر صرافی باید کمیته‌های پاداش، انتصابات و حسابرسی را تشکیل دهد.

حسین حقیقی افزود که در شرایط نوسان‌های شدید بازار، باید امکان دسترسی مشتریان به دارایی‌های خود در صرافی‌ها فراهم شود و این دسترسی نباید بیشتر از ۲۴ ساعت طول کشد. همچنین، باید سازوکار مناسبی برای تصفیه‌حساب با مشتریان وجود داشته باشد تا معاملات سریعاً انجام شوند.


 دستورالعمل خدمات قرض‌دهی


در ادامه حقیقی به خدمات لندینگ و قرض‌دهی (VARA) اشاره کرد و گفت در این دستورالعمل صرافی‌ها باید سیاست‌های خود را به طور شفاف به مشتریان اعلام کنند. این شامل هزینه‌ها و کارمزدهایی است که در هنگام ارائه وام به مشتریان اعمال می‌شود. تمامی هزینه‌ها باید به طور واضح به مشتریان اطلاع داده شود تا آن‌ها از تمامی ریسک‌ها و هزینه‌های احتمالی آگاه شوند. همچنین، صرافی‌ها باید تعارض منافع را مدیریت کرده و به طور شفاف ریسک‌هایی که مشتریان ممکن است با آن‌ها مواجه شوند را توضیح دهند.

حسین حقیقی در خصوص سلامت مالی صرافی‌ها در دستورالعمل‌های وارا گفت که این شرکت‌ها باید به طور فصلی گزارش‌های دارایی و بدهی خود را از طریق کمیته‌های تخصصی ارائه دهند تا توازن مناسبی بین دو طرف ترازنامه آن‌ها برقرار شود. این گزارش‌ها باید به طور شفاف و دوره‌ای به‌روزرسانی و به مشتریان ارائه شود تا از سلامت مالی صرافی‌ها اطمینان حاصل شود.


 الزامات در حوزه مدیریت سرمایه‌گذاری دارایی‌های مجازی


حقیقی در خصوص دستورالعمل‌های جدید برای شرکت‌های خدمات‌دهنده دارایی‌های مجازی (VASP) توضیح داد که این شرکت‌ها موظف به ارزیابی سطح دانش و ریسک‌پذیری مالی مشتریان خود هستند. این ارزیابی باید برای هر مشتری به‌صورت جداگانه انجام شود تا خدمات ارائه‌شده با سطح آگاهی و ریسک‌پذیری آن‌ها متناسب باشد. همچنین، کارکنان این شرکت‌ها باید دارای مهارت‌ها و تجربیات علمی و عملی کافی در این حوزه باشند. علاوه بر این، تمامی ریسک‌ها و خسارات احتمالی که ممکن است به مشتریان وارد شود باید به طور شفاف به آن‌ها اعلام شود.

او در ادامه گفت که نحوه نگهداری و استفاده از دارایی‌های مشتریان باید کاملاً شفاف باشد و مشتریان باید در جریان فرایند سبدگردانی و خدمات ارائه‌شده به خود قرار گیرند. این اطلاعات به‌صورت فصلی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.


 الزامات انتقال و تصفیه دارایی‌های مجازی


یکی دیگر از موضوعات مهم وارا که حسین حقیقی به آن اشاره کرد، الزامات انتقال و تصفیه دارایی‌های مجازی است. طبق دستورالعمل وارا شرکت‌ها موظف‌اند که طبق قواعد جهانی FATF عمل کنند و اگر خطایی در این فرایند رخ دهد، باید آن را تا حداکثر ۲۴ ساعت رفع کنند و خسارت وارده به مشتریان را جبران نمایند. همچنین، درصورتی‌که مدیران شرکت‌ها سوءپیشینه‌ای داشته باشند، این موضوع باید به طور عمومی در وب‌سایت‌های شرکت‌ها منتشر شود.

حقیقی همچنین به ریسک‌های خاص تراکنش‌های دی‌ال‌تی (DLT) اشاره کرد و بیان کرد که شرکت‌ها باید به مشتریان هشدار دهند که تراکنش‌های انجام‌شده در این سیستم‌ها غیرقابل‌بازگشت هستند و درصورتی‌که اشتباهی در آدرس‌دهی توسط مشتری اتفاق افتد، جبران خسارت آن غیرممکن خواهد بود.


 الزامات صادرکنندگان توکن‌ها


حسین حقیقی در ادامه ارائه به الزامات صادرکنندگان توکن‌ها اشاره کرد. او توضیح داد که (VARA) تأکید کرده است صادرکنندگان توکن‌های مبتنی بر ارزهای فیات مانند استیبل کوین‌ها باید الزامات بانک مرکزی امارات را رعایت و مجوزهای لازم را اخذ کنند. این دسته از شرکت‌ها به دلیل ماهیت پرریسک خود، تحت نظارت دقیق‌تری قرار خواهند گرفت و باید گزارش‌های حسابرسی دوره‌ای را ارائه دهند.


 الزامات امنیت فناوری و حاکمیتی


در بخش دیگری از دستورالعمل‌های (VARA)، حسین حقیقی به الزامات امنیت فناوری و زیرساخت‌های شرکت‌ها اشاره کرد. او گفت: «تمامی شرکت‌ها باید اصول امنیتی را در راستای حفاظت از فناوری‌ها و زیرساخت‌های خود رعایت کنند. همچنین، آن‌ها موظف‌اند تا ارزیابی‌های دوره‌ای امنیتی را برای قراردادهای هوشمند و سایر فعالیت‌های مرتبط با بلاکچین خود انجام دهند. همچنین، این شرکت‌ها باید به قوانین زیست‌محیطی و الزامات مربوط به حاکمیت شرکتی نیز پایبند باشند.»


دستورالعمل انتشار دارایی‌های مجازی


حقیقی در پایان درباره الزام‌های وارا در خصوص انتشار دارایی‌های مجازی توضیح داد که باید روش‌ها و هزینه‌ها و شرایط مبادله یا تبدیل ارز مجازی شفاف‌سازی شود، درغیر این صورت وارا قدرت نظارت و بازرسی و اعمال قوانین را دارد و می‌تواند در صورت تخلف مجوزها را لغو یا تعلیق کند.

از لینک زیر می‌توانید فایل وبینار حسین حقیقی را دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.