راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سال برنامه‌ریزی برای جهانی‌شدن و بهره‌گیری از تجربیات و قوانین بین‌المللی

افراد و سازمان‌های پویا عموما به دنبال هدف‌گذاری برای آینده خود هستند. این هدف‌گذاری می‌تواند گاهی اوقات به امید و آرزو نیز تشبیه گردد که در صورت داشتن برنامه‌ریزی و قدم گذاشتن در مسیر دست یافتن به آرزوی دست‌نیافتنی، آن را می‌توان به هدف دست‌یافتی تبدیل کرد.

با توجه به صفحه یادداشت، به نظرم رسید که سال آینده برای نظام‌های پرداخت و خدمات بانکی را به نام سال برنامه‌ریزی برای جهانی‌شدن و بهره‌گیری از تجربیات و قوانین بین‌المللی بنامیم. شاید تعریف پروژه‌های اجرایی مرتبط بدین منظور در سال آینده کمی زود باشد ولی می‌توان طرح و برنامه‌های لازم جهت دستیابی به این هدف را شناسایی، تهیه و تدوین کرد.

صنعت بانکی و پرداخت ایران نیاز به اتصال به شبکه بانک‌های دنیا را دیر یا زود خواهد دید. قبل از اتصال به دهکده جهانی، تبادلات مالی نیاز به پی‌ریزی و مستحکم کردن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نیز وجود دارد. در این راستا افزایش کیفیت در کنار کاهش هزینه می‌تواند در برنامه‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها باشد. هرچند که خدمات مالی و بانکی قابل‌لمس نبوده و کیفیت آن را به‌راحتی توسط صاحبان حساب بانکی و دارندگان کارت‌خوان‌ها نمی‌تواند شناسایی گردد، ولی افراد غیر فنی به‌راحتی تفاوت کیفیت بد و خوب را می‌توانند شناسایی کنند. البته افزایش کیفیتی که هزینه‌اش در حدی بالا باشد که صاحب حساب نیز مجبور به قبول هزینه‌های بیشتر گردند هیچ‌گاه کاربردی نبوده و اصلا چنین پروژه‌هایی به‌سختی تعریف می‌توان کرد. چون با تعریف چنین پروژه‌هایی ازیک‌طرف رضایت را در نزد صاحبان حساب بالا می‌بریم ولی از سوی دیگر با افزایش دادن هزینه‌ها، نارضایتی دیگری را نزد صاحبان حساب فراهم می‌آوریم.

سال 94 را در لایه سیاست‌گذاری به‌عنوان بهره‌گیری از تجربه کاربردی بانک‌های مرکزی دنیا در ایران می‌بینم تا عرصه‌ای برای جلوگیری از اتلاف وقت، هزینه و نیروی انسانی که عموما در پروژه‌هایی با مضمون آزمون‌وخطا و یا طراحی چرخ از ابتدا می‌توان یافت. قدم گذاشتن در این مسیر نیاز به تغییر نگرش فکری با نگاه مثبت دارد.

دامنه اثرات تعریف کردن چنین هدف‌گذاری‌هایی در سال 94 خورشیدی می‌توان در حوزه‌های غیر بانکی نیز نمایان شود و رفاه عمومی هم‌وطنان در حوزه پرداخت‌های خرد نیز بهبود یابد.

هژیر کرباسی؛ مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریت پیشداد سرویس

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط؛ شماره ۱۷ و ۱۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.