راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی موفق به ساخت سخت‌افزار امنیتی بومی شدند

چند شرکت دانش‌بنیان داخلی با مشارکت هم موفق  به ساخت و بروز رسانی سخت‌افزار امنیتی (توکن) جدیدی در حوزه امنیت تبادلات اطلاعاتی و مالی شدند.

سخت‌افزارهای تأمین امنیت در حوزه کلید عمومی یا همان ماژول‌های امنیتی که در ادبیات عمومی‌تر از آن به «توکن» تعبیر می‌شود ازجمله ابزارهایی هستند که از اهمیت و نقش بسیار بالایی در تأمین امنیت تبادلات اطلاعات در حوزه سایبری برخوردارند. نمونه آشناتر این توکن‌ها که به بدنه جامعه هم راه پیدا کرده است و مردم از آن استفاده می‌کنند، بعضی از توکن‌های بانکی یا مودیان مالیاتی است. دارندگان توکن‌ها با استفاده از این ابزار می‌توانند با امضای دیجیتال تراکنش‌ها و اسناد خود، اطمینان خاطر بیشتری نسبت به حفظ اطلاعات حساب‌ها و اطلاعات مبادله شده، داشته باشند. توکن‌ها استفاده‌های گسترده‌ای دارند و البته استفاده از آن‌ها خصوصا برای کاربران غیرحرفه‌ای دشواری‌هایی را نیز به دنبال داشته است؛ نصب برنامه بر روی دستگاه برای استفاده از توکن‌ها، یکی از این دشواری‌ها است چراکه انجام صحیح مراحل نصب یک برنامه برای بسیاری از مردم چندان آسان نیست و همین مسئله ضریب استفاده از این ابزار امنیت  را کاهش داده بود. در حال حاضر سه شرکت دانش‌بنیان با استفاده از توان داخلی و دانش نخبگان جوان کشور توانسته‌اند در قالب یک کنسرسیوم، توکن های بدون برنامه یا اصطلاحا « درایور لس» را طراحی و تولید کنند و ساخت این نوع از توکن را به مرحله تجاری نیز برسانند. به‌این‌ترتیب دارندگان توکن برای استفاده از این ابزار نیازی به نصب برنامه بر روی سیستم‌ها، گوشی تلفن همراه یا یارانه‌های خود ندارند.

مهندس محمد جواهری، مدیرعامل شرکت پندار کوشک ایمن، در توضیح این نوع از توکن‌ها گفت: استفاده از توکن‌های خارجی به‌درستی در کشور ما ممنوع است چراکه این توکن‌ها که نمونه‌های مختلفی از آن متأسفانه در بازار داخلی وجود دارد، ابزار مناسبی برای انتقال اطلاعات به کشورهای سازنده به‌حساب می‌آیند. وی ادامه داد: بر اساس همین نیاز و ضرورت آسان‌سازی استفاده از این ابزار، توانستیم با همکاری دو شرکت دانش‌بنیان دیگر برای نخستین بار، توکن بدون نیاز به نصب برنامه را کاملا مستقل از دانش و قطعات خارجی طراحی و در سطح انبوه تولید کنیم. محمد جواهری افزود: با این نوع از توکن ها دیگر نیازی به استفاده از توکن‌های غیر امن و بی‌کیفیت چینی که متأسفانه بازار کشورمان را پرکرده‌اند، نخواهیم داشت. گرچه برخی اصرار دارند باوجود ممنوعیت‌های قانونی همچنان از توکن‌های خارجی استفاده کنند. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: استفاده از توکن‌های بدون نیاز به نصب برنامه می‌تواند به گسترش استفاده از این ابزار کمک کند و تحقق دولت و بانکداری الکترونیکی را تسریع کند چراکه به‌این‌ترتیب امکان هک سیستم‌ها به حداقل می‌رسد، تراکنش‌های مالی امن می‌شود و قابلیت استناد بیشتری پیدا می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.