راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با حمیدرضا آموزگار در حاشیه همایش چهارم؛ بانک‌ها دیر بجنبند، پول‌هایمان را هم می‌برند

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با مهندس حمیدرضا آموزگار قائم قائم مقام پروژه میدکو در فناپ و مدیر عامل شرکت نوژا در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: شما یکی از افراد اصلی در تولید یکی از کوربنک‌های تولیدشده در ایران هستید و ایده‌های نوگرا، متفاوت و ساختارشکنی در خصوص فضای فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت ایران دارید. یکی از مباحثی که این روزها خیلی موردتوجه قرار گرفته است، جدیت شبکه‌های اجتماعی است. درباره اهمیت شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن روی فضای بانکداری و پرداخت کمی برایمان توضیح دهید.

آموزگار: بحثی که در دنیا مطرح است، بحث نظام‌های پرداخت مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی است. بعد از به وجود آمدن فیس‌بوک و امثال آن، پول هم کم‌کم به این شبکه‌ها منتقل می‌شود و از آن زمان که پول دست بانک‌ها بود و مردماز بانک‌ها به‌عنوان واسط برای انجام کارهای خود  استفاده می‌کردند، دور شده‌ایم.

حمیدرضا آموزگار قائم قائم مقام پروژه میدکو در فناپ و مدیر عامل شرکت نوژا
حمیدرضا آموزگار قائم قائم مقام پروژه میدکو در فناپ و مدیر عامل شرکت نوژا

تقریباً دنیا سرویس‌های خود را به روی شبکه‌های اجتماعی می‌برد و درنتیجه نظام‌های پرداخت و بسترهای پرداخت هم چاره‌ای ندارند جز اینکه به سمت شبکه‌های اجتماعی بروند. این یعنی بانک‌ها به این شکل امروزی که هستند را کنار بگذاریم. وقتی پول در این حوزه گردش پیدا می‌کند، ما شاهد این خواهیم بود که بانک‌ها خودشان شبکه‌های اجتماعی تشکیل می‌دهند و این باعث می‌شود که مدرنیزه شدن نظام‌های پرداخت هم معنی‌دار شود. مسلماً نظام‌های پرداخت خرد و نظام‌های پرداخت کلان و امثالهم نیز باهم ادغام خواهند شد. تا چند سال آینده ما بانک‌های پراکنده در سطح دنیا را خواهیم دید؛ مثلاً فکر کنید یک‌چیزی مثل فیس‌بوک در دنیا در فضای بانکی ظاهر می‌شود.

.

رضا قربانی: امروز این بحث مطرح است که شبکه‌های اجتماعی در حال از بین بردن بانک‌ها هستند. آیا واقعاً این‌چنین است که بانک‌ و بانکداری رو به پایان است یا بانک‌های فعلی و سنتی می‌توانند با تغییر نگاه از وضعیت موجود استفاده کنند؟

آموزگار: بانک‌ها دو جنبه جذب منابع و جنبه مصارف دارند که جنبه مصارف آن هیچ‌وقت از بین نمی‌رود؛ اما قسمت منابع آن از بین خواهد رفت؛ یعنی وقتی یک شبکه اجتماعی به وجود می‌آید و پول در آن جریان پیدا می‌کند، دیگر منطقی وجود نخواهد نداشت که کسی پولش را از این شبکه‌ها بیرون بکشد و داخل بانک بگذارد. این شکل سرمایه‌گذاری بانک‌ها را تغییر خواهد داد. برای مثال اگر ما بانکی داشته باشیم که پشتوانه شبکه‌های اجتماعی شود، پولی که در این راه جریان پیدا می‌کند می‌تواند عامل سرمایه گزاری این بانک شود و این باعث تغییر شکل بانک‌ها خواهد شد و ما بانک‌هایی با مفهوم واقعی جهانی خواهیم داشت. ما یک بستر جهانی خواهید داشت که دیگر حتی بحث ارز هم در آن مطرح نباشد.

.

رضا قربانی: در بانک‌های سنتی ما با اعتماد کامل پول خود را در آنجا قرار می‌دهیم و به آن‌ها اعتماد داریم؛ اما بحث امنیت در شبکه‌های اجتماعی چه می‌شود؟

آموزگار: ترسی که به خاطر عدم اعتماد به شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر وجود دارد، به خاطر ذهنیتی است که این شبکه‌ها در حال حاضر در بین کاربران ایجاد کرده‌اند. شما الآن به شبکه‌های اجتماعی به چشم C2C نگاه می‌کنید، درحالی‌که در دنیا شبکه‌های اجتماعی B2C در حال شکل‌گیری است و در این شبکه‌ها بحث اطلاعات شخصی نیست، بلکه از شما می‌خواهد که تمام زندگی مالی‌تان را آنجا قرار دهید. فرهنگ استفاده از این شبکه‎ها برای پرداخت‌های مالی به‌مرور زمان جا خواهد افتاد. شما الآن اگر بخواهید یک کالا بخرید و دیگر خیلی بخواهید مدرن رفتار کنید، برای اولین قدم می‌روید در یک موتور جستجو آن را جستجو می‌کنید؛ اما این مدل باید جابجا شود؛ یعنی شما باید بدانید که برای این کالا باید بروید در این شبکه جستجو کنید و آن، این خدمت را به شما بدهد. در اینجا، یعنی در شبکه‌های B2C منظور از اطلاعات شخصی آن چیزی نیست که در شبکه‌های اجتماعی C2C مطرح است. حتی اگر خاطرتان باشد یک‌زمانی استفاده از اینترنت بانک تابو امنیت داشت و مردم نگران پولشان بودند که نکند اتفاقی برای آن بیفتد. به‌مرور زمان فرهنگ آن جا افتاد.

.

رضا قربانی: پس ازنظر فنی ما توان ایجاد را داریم؟

آموزگار: بله ازنظر فنی ما در ایران هیچ کمبودی نسبت به دنیا نداریم. اگر حمایت صورت گیرد فنّاوری در ایران وجود دارد و محدودیتی در این زمینه نیست.

.

رضا قربانی: با تشکر از شما اگر نکته خاصی دارید بفرمایید

آموزگار: من امیدوارم که بانک‌های ایران هرچه زودتر این حرکت را انجام دهند وگرنه ما دوباره به مصرف‌کننده تبدیل می‌شویم. الآن زمانی است که بانک‌ها می‌توانند با تصمیم‌گیری‌های حیاتی مثل این، جهشی در صنعت بانکداری ایجاد کنند و آن فاصله بیست‌ساله ما با دنیا را کم کنند. اگر با آمدن شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک معتقدیم که اطلاعات ما دارد از کشور خارج می‌شود، در زمانی هستیم که به زودی با ورود شبکه‌های مانند فیس‌بوک در فضای بانکی، پول‌هایمان هم از کشور خارج خواهد شد.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با حمیدرضا آموزگار در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با حمیدرضا آموزگار در حاشیه همایش چهارم

بخش سوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با حمیدرضا آموزگار در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.