پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اسنپمارکت با «جادوی یکیشدن» هویت جدید خود را معرفی کرد
ریبرندینگ اسنپ مارکت؛ از «اسنپ گروسری» به «اسنپ مارکت» با رنگ نارنجی جدید. در این رویداد اسنپمارکت از هویت جدید خود با زیرمجموعههای اسنپمارکت پرو، اسنپمارکت هایپر و اسنپمارکت اکسپرس رونمایی کرد
رویداد «دنیای نارنجی؛ جادوی یکیشدن اسنپمارکت» روز دوشنبه ۱۷ دیماه ۱۴۰۳ برگزار شد. اسنپمارکت در این رویداد از هویت جدید خود با زیرمجموعههای اسنپمارکت پرو، اسنپمارکت هایپر و اسنپمارکت اکسپرس رونمایی کرد.
رامین لایقی، مدیرعامل اسنپمارکت، در رویداد ریبرندینگ این پلتفرم اظهار داشت:
«ایجاد سوپرمارکت اسنپ مسئلهای ساده به نظر میرسید. گفتند حالا که سرویس رستوران داریم، سوپرمارکت را هم اضافه کنیم. آن زمان، ما تنها سه نفر بودیم و از اولین سوپرمارکتی که در جردن به ما پیوست، تنها ۲۰ سفارش ثبت کردیم. اما امروز، با شکستن رکورد ۱۷۰ هزار سفارش در روز، به تیمی ۱۵۰۰ نفره تبدیل شدهایم.»
رامین لایقی
او افزود: «سوپرمارکت آنلاین یکی از بزرگترین صنایع کشور به شمار میرود. شاید از بیرون ساده به نظر برسد، اما میتوانم با اطمینان بگویم که سختترین کسبوکار گروه اسنپ است. ما با یک بمب ساعتی مواجه هستیم که باید با مدیریت پیچیدگیها و چالشهای آن، کالا را بهسرعت به دست مشتری برسانیم. از سوی دیگر، بازار سوپرمارکت و بقالی در ایران ویژگیهای خاص خود را دارد که آنلاین کردن آن، چالشهای منحصربهفردی ایجاد میکند.»
لایقی درباره نقش دادهها در اسنپمارکت توضیح داد: «درگذشته، دادههای مربوط به فروش محصولات فروشگاهها را به روشهای ساده و اولیه جمعآوری میکردیم، اما اکنون با بهرهگیری از هوش مصنوعی، زنجیره تأمین را مدیریت میکنیم. این ابزارها امروز در اختیار سوپرمارکتها قرار گرفتهاند تا بهصورت کامل نیازهای مشتریان را برطرف کنند. بهزودی با زیرساختی پیشرفتهتر و پشتوانه دادهای کاملتر، این ابزارها را برای بهبود فروش آنلاین و آفلاین فروشگاههای همکار ارائه خواهیم کرد.»
در ادامه، پویا رستگار، دیگر مدیرعامل اسنپمارکت، گفت: «کارهای زیادی برای انجام وجود دارد، اما مهمترین نکته این است که تصمیم بگیریم چگونه این کارها را پیش ببریم. یکی از ایدههایی که همیشه دوست داشتم اجرا کنیم، راهاندازی فروشگاه حضوری بود. اما درنهایت به این نتیجه رسیدم که راهبُرد ما باید بر ارائه خدمات تخصصی متمرکز باشد.»
او تأکید کرد که هدف اسنپمارکت تأثیرگذاری در بازار است و برنامه دارد تعداد سفارشهای روزانه را از ۱۲۵ هزار به ۵۰۰ هزار سفارش افزایش دهد.
رستگار درباره یکپارچهسازی اسنپمارکت توضیح داد: «دو سال پیش، اولین قدمها را برای ادغام مدیریت شرکتهای مختلف و مرتبط برداشتیم و هلدینگ سوپرمارکت اسنپ را ایجاد کردیم. فکر میکنم این آخرین گام در مسیر یکپارچهسازی باشد و ما تمام تلاش خود را به کار میگیریم تا اسنپمارکت هرچه بهتر و بزرگتر شود.»
به گفته او، فروشگاههای زنجیرهای و آنلاین همچنان سهم کوچکی از بازار فروش در ایران دارند و این سهم زیر ۱۵ درصد در نوسان است. او معتقد است که شرایط منطقه، فرصتهای خوبی برای تغییرات اساسی و رشد این بازار بزرگ فراهم کرده است.
مدیرعامل اسنپمارکت درباره برنامههای آینده این شرکت گفت: «دو پروژه کوتاهمدت در دست اقدام داریم که بهزودی رونمایی خواهند شد. اولین پروژه، تسهیلاتی است که به سوپرمارکتها و شرکای خود ارائه میدهیم. هدف ما این است که امسال هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار آنها قرار دهیم.»
او ادامه داد: «دومین پروژه به دادهها مربوط میشود. دادههایی که ما در اختیار داریم از دقیقترین و بهترین دادهها در سطح کشور هستند. این دادهها که شامل اطلاعات فروش آنلاین و آفلاین بهصورت منطقهای و زنده هستند، بهرهوری زنجیره تأمین را افزایش میدهند. ما درحالتوسعه پلتفرم جدیدی هستیم که این دادهها را در اختیار شرکایمان قرار دهد.»
در ادامه، شهاب عسکریان، مدیر اجرایی ارتباطات بازاریابی اسنپمارکت، در این رویداد درباره ریبرندینگ گفت: «ما بارها شاهد بودیم که پیچیدگیها ارزش اصلی ما را تحتالشعاع قرار دادهاند. ریبرندینگ گامی به سمت سادهتر کردن فرایندها است. همچنین، این اقدام به ما امکان میدهد زیرساختهای لازم برای مسیرهای جدید کسبوکار را فراهم کرده و بهترین خدمات را به شرکایمان ارائه دهیم.»
او بیان کرد: «از امروز، بهجای «اسنپ گروسری»، اسنپمارکت با رنگ نارنجی فعالیت خود را ادامه خواهد داد و بهعنوان برند مادر این مجموعه عمل خواهد کرد. اسنپمارکت در مسیر رشد خود، آمادهتر، منعطفتر و پویاتر خواهد بود.»
در پنل دیگری که در ادامه این رویداد برگزار شد، سامان ابطحی، مدیر ارشد بازاریابی اسنپ، درباره شعار «جادوی یکیشدن» که شعار ریبرندینگ اسنپمارکت است، توضیح داد: «جادوی این یکیشدن از درون خود ما آغاز شده است. دو سال پیش، تیم ما گرد هم آمد و مدیریت سرویسهای اسنپ یکپارچه شد تا بتوانیم امور اجرایی را بهخوبی پیش ببریم. این فرایند یکیشدن بسیار پیچیده و عجیب بود، اما خوشحالم که اکنون به این نقطه رسیدهایم.»
ابطحی دلیل دیگر انتخاب این شعار را سردرگمی مشتریان درگذشته دانست و گفت: «ابتدا تصمیم بر جدایی برندها بود، اما اکنون بهجایی رسیدهایم که لایههای اولیه بهخوبی با یکدیگر ترکیب شدهاند.»
او در این رویداد خاطرنشان کرد: «در طول یک روز، بیش از ۵۰۰ هزار نفر از پلتفرمهای ما بازدید میکنند. این رقم، چیزی حدود پنج برابر ظرفیت استادیوم آزادی در شلوغترین روزهای خود است. این تعداد بازدید منجر به ثبت بیش از ۱۳۰ هزار سفارش در روز میشود. در اسنپمارکت، روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون رکورد داده برای تحلیل فعالیتهای مختلف بررسی میشود؛ از کوچکترین تصمیمها تا طراحی بهروزترین ویژگیها و اجرای بزرگترین کمپینها. دادهها، اساس و زیربنای اصلی این اکوسیستم هستند.»
ابطحی گفت: «چند سال پیش، پیداکردن یک تیم تحقیقات بازار کار دشواری بود و جمعآوری و تحلیل دادهها به ماهها زمان نیاز داشت. اما امروز، این فرایندها در اسنپمارکت بهصورت روزانه و حتی لحظهای انجام میشوند. این تغییرات باعث شده تا فرایندها بسیار سریعتر، دقیقتر و هوشمندانهتر انجام شوند. بهعنوانمثال، در کمپین بلک فرایدی امسال، طی روزهای ۸ و ۹ آذر، بیش از ۳۲۰ هزار سفارش موفق به دست مشتریان رسید. این موفقیتها نتیجه تصمیمگیریهای درست بر مبنای تحلیل میلیونها رکورد داده است؛ از انتخاب کالای مناسب و تعیین تخفیفهای بهینه گرفته تا شناسایی مخاطبان هدف و ارسال پیامهای شخصیسازیشده درزمان مناسب.»
شهاب عسکریان، مدیر اجرایی ارتباطات بازاریابی اسنپمارکت، در ادامه بیان کرد: «وقتی صحبت از ریبرندینگ میشود، طراحی نقش مهمی ایفا میکند. امروز معماری برند ما بهصورت هیبریدی طراحیشده است. باتوجهبه شرایط کشور، نیاز به حداکثر پویایی داشتیم و معماری ایجاد کردیم که پاسخگوی خطوط اصلی و سرویسهای مختلف باشد.»
او ادامه داد: «اصلیترین منبع تصمیمگیری برای ریبرندینگ، تحقیقات بازار بود. به دلیل شناختهشده بودن نام «اسنپمارکت» میان مردم، این اسم انتخاب شد.»
حسین شیشهگر، مدیر هنری گروه اسنپ، درباره چالشها و فرصتهای ریبرندینگ اسنپمارکت گفت: «هدف ما ایجاد مجموعهای از عناصر انعطافپذیر بود که با اضافهشدن بخشهای جدید همچنان کارآمد باقی بماند. ازاینرو، با الهامگرفتن از علامت تعجب اسنپ، تصویرسازی کردیم.»
شیشهگر انتخاب رنگ نارنجی برای اسنپمارکت را نشاندهنده پویایی و خلاقیت دانست و افزود: «یکی از اهداف اصلی ریبرندینگ، انتخاب رنگی بود که ما را در گروه اسنپ متمایز کند. همچنین، مهم بود که بتوانیم در یک بازار رقابتی جدید، نسبت به رقبای خود برتری داشته باشیم. رنگ نارنجی نماد افرادی است که سبک زندگی سریع دارند و به دسترسی آسان اهمیت میدهند.»