راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با عبدالحمید منصوری در حاشیه همایش چهارم؛ اگر امروز به کاغذ فکر کنیم، آینده را باخته‌ایم

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با مهندس عبدالحمید منصوری مدیر عامل شرکت مقیاس بزرگ توسن در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: یکی از اصطلاحاتی که شما در سال‌های اخیر تلاش کردید در جامعه بانکی ایران جا بیندازید واژه «سیب» یا همان سامانه یکپارچه بانکی یا همان کربنکینگ بوده است. شما در سال‌های گذشته تلاش کرده‌اید که در زمینه سامانه‌های بانکی مقیاس بزرگ فعالیت کنید. دوست داریم تحلیل شما از وضعیت سیب در ایران را بدانیم و اینکه در این حوزه چه کرده‌اید‌؟

عبدالحمید منصوری: همان‌طور که می‌دانید بحث سامانه‌های یکپارچه بانکی مانند بسیاری از دیگر مباحث فنّاوری، وارداتی است و حتی کلمه بانک نیز که امروز این‌قدر فراگیر شده و به‌راحتی از آن استفاده می‌کنیم یک کلمه غیرفارسی است. از همان ابتدا بهتر دانستیم به‌جای استفاده از کلمه کربنک یا کربنکینگ، آن را بومی‌سازی کنیم تا از یک واژه معادل استفاده شود. از دل سامانه‌های یکپارچه بانکی، کلمه «سیب» را به‌عنوان مخفف برای این منظور انتخاب کردیم. از طرفی سیب میوه بهشتی هم است و همان‌طور که می‌دانید چند سیب در دنیا و در نظام اقتصادی اجتماعی تحول ایجاد کرده‌اند.

مهندس عبدالحمید منصوری مدیر عامل شرکت مقیاس بزرگ توسن
مهندس عبدالحمید منصوری مدیر عامل شرکت مقیاس بزرگ توسن

در گروه توسن سامانه‌های تولیدشده برای بانک‌های کوچک و متوسط بودند. به همین منظور در برنامه‌ریزی استراتژیک مطرح شد تا ما بتوانیم سامانه‌ای برای بانک‌های بزرگ کشور داشته باشیم. تعریف ما از بانک‌های بزرگ بانک‌هایی با بیش از هزار شعبه است. توسن شرکتی با نام سامانه‌های مقیاس بزرگ توسن تأسیس کرد که وظیفه تولید سیب برای بانک‌های بزرگ با تعریف پیش‌گفته را بر عهده دارد. اولین نسخه این سامانه به نام بنکو 1414 در این همایش رونمایی شد.

 .

رضا قربانی: شما جمله معروفی دارید که سه سیب دنیا را تغییر داده است؛ سیب آدم و هوا، سیب نیوتون و سیب استیو جابز. احتمالاً سیب چهارم سیب آقای منصوری است؟

عبدالحمید منصوری: سیبِ من نیست؛ سیب گروه توسن است. اگر ما کاری می‌کنیم نشأت‌گرفته از سایر فعالیت‌های گروه است که به این نتیجه رسیده‌ایم که سامانه‌ای برای بانک‌های بزرگ کشور طراحی کنیم. ما در گروه توسن فقدان این سامانه را چندین سال است که حس کرده‌ایم و باید آن را ایجاد کنیم.

 .

رضا قربانی: شما هم در زمینه بانکی و هم نرم‌افزاری کارکرده‌اید. اکنون نیز در زمینه فناوری اطلاعات بانکی کار می‌کنید. جزو نخبگانی هستید که در شرکت داده‌پردازی فعالیت می‌کردند و منشأ اثر بودند. تحلیلی که الآن در رابطه با فناوری‌های هایتک بانکی دارید چیست؟ چیزی فراتر از بانکداری الکترونیک.

عبدالحمید منصوری: زمانی که در بانک پارسیان بودم دو مدیریت داشتم، یک بانکداری مدرن و دیگری بانکداری متعارف. بعداً به این نتیجه رسیدم که وقتی تراکنش‌های ما خارج از شعبه انجام می‌شود، پس این تفاوت یعنی بانکداری مدرن و بانکداری متعارف دیگر بی‌معنی است؛ بنابراین ادغام این دو مدیریت را انجام دادم.

امروزه وقتی صحبت از بانکداری می‌شود، الزام به الکترونیکی بودن داریم، نه اختیار. بانک عجین با فناوری اطلاعات است، دیگر بانک بدون الکترونیکی معنی ندارد. مگر هر بانکی الآن تأسیس می‌شود می‌تواند کارت، خودپرداز، اینترنت‌بانک و… به مشتری ارائه نکند؟ ما در بانکداری به نقطه خوبی رسیده‌ایم که مدیون مدیران رتبه بالای باکی و مردم ما که آن را پذیرفتند، است. این را باید بگویم که اگر فناوری بیاید و نیاز مردم را پاسخ ندهد، کنار گذاشته می‌شود. ما سرویس‌هایی را ارائه کرده‌ایم و مردم پذیرا شده‌اند؛ بنابراین فضا، فضای مناسبی است.

ما در نظام پرداخت خیلی خوب حرکت کردیم اما در سایر سیستم‌ها، هنوز تفکر سنتی حاکم است. مقررات و رویه‌های ما هنوز بر اساس روش‌های سنتی است. امروز آقای برت کینگ یک جمله گفت؛ بانکی که به کاغذ فکر می‌کند، آن بانک در آینده جایگاهی ندارد؛ اما این رویکرد هنوز در کشور ما به‌جز حوزه پرداخت، در دیگر حوزه‌ها جا نیفتاده است.

 .

رضا قربانی: اگر نکته دیگر دارید بفرمایید.

منصوری: دو نکته دیگر داریم که می‌خواهم به آن‌ها اشاره کنم. یکی نسبت به واحدهای نظارتی که بخشنامه‌ها را ابلاغ می‌کنند؛ احراز هویت غیرحضوری یکی از بزرگ‌ترین حلقه‌های مفقوده ما در سیستم بانکی است که باید آن را حل کرد تا بتوانیم کارهای بزرگ‌تر و بهتری انجام دهیم. همان‌طور که برت کینگ امروز گفت این‌که اگر امروز برای اعطای تسهیلات مشتری را به شعبه آوردیم در آینده جایگاهی نداریم.

نکته دوم اینکه مدیریت مالی و سرفصل‌های مالی حاکم بر سیستم بانکی، نگاه مالی قدیمی دارد و توصیه می‌کنم واحد نظارتی مانند بانک مرکزی بر این دو مسئله به جد کار کند و رویه‌هایی برای آن‌های جهت رشد سریع‌تر دیگر حوزه‌ها تدوین کند.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با عبدالحمید منصوری در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با عبدالحمید منصوری در حاشیه همایش چهارم

بخش سوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با عبدالحمید منصوری در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.