پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گزارش رفتار کاربران آنلاین در شب یلدای ۱۴۰۳
ایرانیها با یک دقیقه بیشتر در پلتفرمهای آنلاین چه کردند؟
بررسی دادههای موجود در شبکه توزیع محتوای آروانکلاد در بازه زمانی منتهی به یلدای ۱۴۰۳، نشان میدهد که عموم کاربران تنها حدود ۴۰ دقیقه بیشتر از شبهای قبلی شبزندهداری آنلاین داشتند، اما باوجود این شبزندهداری، صبح شنبه نسبت به هفتههای پیشین تنها هفت دقیقه دیرتر آنلاین شدند. فروشگاهها و سوپرمارکتهای آنلاین نقطه اوج خود را در بلکفرایدی داشتند و در روزهای منتهی به یلدا، کمفروغ بودند. همچنین کاربران در هفته یلدا بیشتر از روزهای گذشته از تاکسیهای آنلاین استفاده کردند و بیشتر به فکر سفارش آنلاین غذا بودند. بهطورکلی کسبوکارهای اینترنتی نیز همانند کسبوکارهای سنتی در این شبها رونق بیشتری را تجربه کردند.
به گزارش روابط عمومی آروانکلاد، این دادهها حاصل بررسی «میزان ترافیک» انواع فروشگاههای آنلاین، تاکسیهای اینترنتی، سرویسهای آنلاین سفارش غذا و سوپرمارکتهای آنلاین است که ترافیک کاربران آنها از شبکه توزیع محتوای آروان عبور میکند.
موبایل یا کانون گرم خانواده؟
ترافیک کاربران آنلاین به شکل کلی در ماه آذر، چه در بازه بلک فرایدی و چه در شب یلدا تغییر چندانی نداشته و افزایش ترافیکها به شکل نامحسوسی تنها در ساعات مشخصی مشاهده شده است. برای نمونه، اوج ترافیک آنلاین مرتبط با یلدا از یازدهونیم شب پنجشنبه تا نیمهشب جمعه بوده و تنها یک ساعت افت ترافیک معمول به تأخیر افتاده است. به این معنا که به طور معمول عموم کاربران تا ساعت ۲:۵۰ دقیقه آنلاین هستند و پس از آن به دلیل ساعت خواب افت ترافیک را میتوان مشاهده کرد اما در شب یلدا افت ترافیک را از ساعت سهونیم بامداد داشتهایم. به عبارتی دیگر میتوان گفت که کاربران در شب یلدا چهل دقیقه بیشتر شبزندهداری آنلاین را رقم زدهاند. همچنین باتوجهبه ترافیک ششونیم صبح یکم دی، و مقایسه آن با هفته قبلی میشود گفت که تغییر محسوسی در ساعت بیداری نداشتهایم؛ چرا که تنها در حد هفت دقیقه شبزندهداران یلدایی بیشتر خوابیدهاند.
بلک فرایدی، ناجی فروشگاهها و سوپرمارکتهای آنلاین
در شب یلدا، فروشگاههای آنلاین ترافیک کمتری نسبت به اوایل آذر داشتند و نقطه اوج ترافیک این فروشگاهها مربوط به نهم آذر و حراجیهای پررونق بلک فرایدی است؛ یازده ترابایت، حدود چهار برابر میزان ترافیک میانگین ماه.
بعد از بلک فرایدی آنطور که دادهها نشان میدهد، خریدها انجام شده و ترافیک سایتها و اپلیکیشنهای فروشگاههای آنلاین دچار کاهش چشمگیری شدهاند و در شب یلدا نیز به کمترین میزان خود رسیدهاند.
در رابطه با سفارش آنلاین از سوپرمارکتها نیز همین موضوع صدق میکند؛ در شب بلک فرایدی ترافیک به بیشترین حد خود یعنی یکونیم برابر میانگین ماه میرسد و تا انتهای ماه با یک شیب نزولی ترافیک کاهش پیدا میکند.
شب پر رونق تاکسیهای اینترنتی و رستورانها
درباره آمار تاکسیهای اینترنتی نمیتوان قضاوت شفافی کرد؛ همانطور که در نمودار نیز مشخص است فراز و فرود چندان چشمگیری دیده نمیشود و فقط در برخی روزها کمی کاهش یا افزایش داشتهاند. هرچند میتوان گفت شب یلدا شب پررونقی برای تاکسیهای اینترنتی بوده است؛ چرا که افزایش ترافیک ۱.۵ برابری را تجربه کردهاند.
سفارشهای آنلاین غذا یک روند ثابت را در طول ماه حفظ کردند؛ در نمودار ترافیک برخی روزها بالا و پایین شده است که نسبت به میانگین، چشمگیر نیست. نقطه اوج ترافیک (۱.۲ برابر میانگین ماه) مربوط به پنجشنبه ۲۹ام شب پیش از یلدا است. شاید بتوان گفت اقبال به سفارش آنلاین غذا در آخر هفته یلدایی بیشتر شده است.
دادههای موجود از ترکیب دادههای ترافیکی چند کسبوکار مختلف در چند دستهبندی متنوع است که به منظور تحلیل رفتار کاربران انجام شده است.