راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افسون بیت‌کوین به دیجی‌کالا هم رسید

بعد از تبلیغات محیطی صرافی‌های رمزارزی، اکنون شاهد برگزاری کمپین‌هایی توسط دیجی‌کالا و والکس، اسنپ‌فود و بیت‌پین، هستیم که به کاربران خود بیت‌کوین هدیه می‌دهند؛ سؤالی که مطرح می‌شود این است که کسب‌وکارهای رمزارزی دیگر در هاله‌ای از ابهام و نگرانی فعالیت نمی‌کنند و به‌زودی شاهد به رسمیت شناختن این حوزه توسط حاکمیت خواهیم بود؟

پس از سال‌ها فعالیت کسب‌وکارهای رمزارزی بدون وجود قانون‌گذاری مشخصی در این حوزه، امروزه شاهد افزایش مداوم فعالیت آنها در زمینه‌های مختلف هستیم. در آذرماه نیز شاهد این موضوع بودیم که مسئولان مختلف نهادهای دولتی، به میزان قابل‌توجهی درباره موضوع رمزارزها صحبت کردند و به نظر می‌رسد سرانجام دولت نیاز به پذیرش رمزارزها و تعیین تکلیف این حوزه را احساس کرده است. محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، در یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت در صحبت‌های خود به موضوع رمزارز نیز پرداخت. او در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که طبق رسم جهانی، اول تجارت شکل می‌گیرد و بعد رگولاتوری انجام می‌شود که این موضوع برای رمزارزها نیز صادق است. شاید یکی از دلایلی که اکنون شاهد افزایش فعالیت کسب‌وکارهای رمزارزی هستیم، همین مورد باشد.

اخیراً شاهد انجام تبلیغات و کمپین‌های مختلف توسط کسب‌وکارهای رمزارزی به‌صورت گسترده هستیم. پیش از این شاید بتوان گفت این کسب‌وکارها به‌صورت چراغ خاموش فعالیت می‌کردند و هر لحظه نگرانی از توقف فعالیت خود را داشتند؛ اما تبلیغات محیطی صرافی‌های رمزارز در مراکز خرید و دو نمونه از تبلیغات اخیر صرافی‌های رمزارزی در استارتاپ‌های دیجی‌کالا و اسنپ‌فود، حکایت از امیدواری به گسترش و ترویج فرهنگ استفاده از رمزارزها در کشور را دارد.


کمپین با رنگ‌وبوی رمزارز توسط دیجی‌کالا و اسنپ‌فود


کمپین دیجی‌کالا با والکس، یکی از تبلیغاتی است که فعالیت رمزارزی‌ها با استارتاپ‌ها را به هم گره زده است. دیجی‌کالا در کمپین بلک فرایدی ۲۰۲۴، با همکاری والکس رویدادی را برگزار کرده که در آن کاربران با خرید از دیجی‌کالا و ثبت‌نام در والکس، شانس شرکت در قرعه‌کشی یک واحد بیت‌کوین به ارزش حدود ۷ میلیارد تومان را داشتند. کاربران می‌توانستند با خرید از دیجی‌کالا و ثبت‌نام در والکس، امتیاز دریافت کنند.

کمپین دیگری که شاید برای فعالان حوزه رمزارز جالب باشد، همکاری اسنپ‌فود با بیت‌پین بود که کمپین «اسلایس» را برگزار کرده‌اند. این کمپین به‌منظور تشویق کاربران به استفاده از رمزارزها و معرفی شیوه‌های نوین پرداخت با  استفاده از این نوع پول اجرا شد. کاربران اسنپ‌فود در این همکاری می‌توانستند با یک‌سری فعالیت‌ها، از تخفیف‌ها یا جوایز بهره‌مند شوند. این کمپین همچنین شامل آموزش‌های پایه‌ای درباره رمزارزها برای کاربران جدید بود که توسط آکادمی بیت‌پین ارائه شد. هدف از این همکاری، معرفی کاربردهای عملی رمزارزها در زندگی روزمره و افزایش کاربران بود.


تبلیغات فعلی صرافی‌های رمزارز قانونی است؟


بااین‌وجود، شاید سؤالی که مطرح شود این است که بدون وجود قانون مشخص برای رمزارزها، این کسب‌وکارها چگونه مجوز این تبلیغات را دریافت کرده‌اند. در سند الزامات پلیس فتا که در اواخر سال ۱۴۰۱ منتشر شد، تقریباً هر نوع تبلیغی در حوزه رمزارزها ممنوع اعلام شده بود. طبق الزامات در این زمینه هرگونه تبلیغات فریبنده در راستای ترویج رمزارزها (داخلی و یا خارجی)، تشویق و ترغیب عمومی به سرمایه‌گذاری در حوزه رمز‌ارزها (هایپ) هرگونه تبلیغات و تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در سایت‌های پرداخت‌کننده سودهای کلان در کوتاه‌مدت (هایپ)، هرگونه اطلاع‌رسانی که منجر به ترغیب یا تشویق عمومی به خرید یک توکن مشخص یا بازارسازی برای آن شود، ارائه هر گونه اطلاعات مرتبط با ترویج رمزارزها، ارائه سیگنال‌های مرتبط با بازار رمزارزها و هرگونه تبلیغات رمزارزها منتشر شده داخلی فاقد مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار ممنوع بود.

از طرفی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیراً با انتشار نامه‌ای خطاب به فروشگاه‌های معتبر اینترنتی از آنها خواست تا با استناد  به مصوبه مورخ ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ هیئت وزیران مبنی بر ممنوعیت تبلیغات کالاهای پرمصرف و باتوجه‌به ضرورت اصلاح الگوی مصرف برق و شیوع پدیده غیرقانونی استخراج رمزارز در کشور که موجب آسیب و فشار زیاد به شبکه برق و تضییع حقوق مشترکان شده و همچنین پیرو نامه مورخ ۲۲ آبان ۱۴۰۳ شرکت توانیر، به‌منظور اجرای صحیح قانون در خصوص حذف تبلیغات مربوط به فروش و آموزش دستگاه‌های استخراج رمزارز و محصولات پرمصرف در حوزه‌های برق و انرژی به‌ویژه لامپ‌های رشته‌ای پرمصرف اقدام لازم انجام شود. این نامه تأکید کرده است ادامه فعالیت‌های غیرقانونی در این حوزه مستوجب پیگیری از طریق مراجع قانونی و قضایی خواهد بود.

این نامه به فروشگاه‌های اینترنتی مثل دیجی‌کالا نیز ارسال شده بود و این سؤال ایجاد می‌شود که چگونه درحالی‌که تبلیغات مربوط به استخراج بیت‌کوین ممنوع است، اما دیجی‌کالا اجازه تبلیغ درباره خود بیت‌کوین را دارد!

موضوع دیگری که مطرح می‌شود، این است که در تمام این سال‌ها، بسیاری از کسب‌وکارهای رمزارزی ترجیح می‌دادند دیده نشوند و اصطلاحاً چراغ خاموش به فعالیت خود ادامه دهند. در واقع، کسب‌وکارهای رمزارزی در این سال‌ها محافظه‌کارانه عمل کرده‌اند و افرادی که در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، افراد شناخته‌شده‌ای نبوده‌اند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا VCها در طول این سال‌ها در حوزه رمزارزها سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و سهامی درآنها نداشته‌اند.

اما اکنون که تبلیغات رمزارزی به استارتاپ‌هایی مثل دیجی‌کالا و اسنپ‌فود رسیده، می‌تواند امید به گسترش و توسعه این حوزه در کشور را افزایش دهد. این موضوع نشان می‌دهد پلیس فتا و ارشاد، احتمالا سخت‌گیری در مورد برخی فعالیت‌های این حوزه را کاهش داده‌اند و در نتیجه می‌توان امید به ورود سرمایه‌ به این حوزه را داشت.


بر اساس قوانین فراجا و وزارت ارشاد تبلیغات خود را انجام می‌دهیم


علی داداشیان، مدیر مارکتینگ بیت‌پین در گفت‌وگو با رسانه رمزارز، درباره کمپین اسنپ‌فود و بیت‌پین صحبت کرد. او در این باره گفت: «در سال جاری، باتوجه‌به پیش‌بینی صعودی شدن بازار رمزارزها، برنامه‌ریزی برای همکاری با پلتفرم‌های بزرگ مانند اسنپ را در دستور کار قرار دادیم. از ابتدای سال، مذاکراتی با تعدادی از شرکت‌های بزرگ انجام شد تا بتوانیم در دوران بولران بازار، کاربران جدیدی را به بیت‌پین جذب کنیم. رشد بازار رمزارزها فرصت مناسبی بود تا کمپین مشترک با اسنپ‌فود را آغاز کنیم.»

او درباره چالش‌های این حوزه به دلیل نبودن قانون‌گذاری مشخص عنوان کرد: «قوانین مشخصی از سوی نهادهای قانونی مانند فراجا و ارشاد برای همکاری با صرافی‌های رمزارز اعلام شده است که ما نیز فعالیت‌های خود را در چارچوب این قوانین انجام می‌دهیم.»

مدیر مارکتینگ بیت‌پین در ادامه بیان کرد: «بااین‌حال، مجوز تبلیغات محیطی در فضای شهری هنوز برای صرافی‌های رمزارز صادر نشده است. اما در فضاهای دیجیتال و پلتفرم‌ها، چالش چندانی برای تبلیغات وجود ندارد، زیرا این نوع تبلیغات، کاربران محدودی را درگیر می‌کند. تبلیغات محیطی ما و سایر صرافی‌ها نیز در فضاهای شهری امکان‌پذیر نبوده و ما این تبلیغات را در مکان‌هایی مثل مراکز خرید انجام دادیم.»

مقیاس فعالیت‌های محیطی صرافی‌های رمزارز بسیار محدودتر از سایر پلتفرم‌هاست. در حال حاضر، مسئولیت دریافت مجوز تبلیغات در این همکاری بر عهده شریک ما در این همکاری است و بیت‌پین در فرایند دریافت مجوز دخالتی ندارد. با این اوصاف، این‌طور که از شواهد پیداست، دولت و حاکمیت تمایل حرکت به سمت رمزارزها را پیدا کرده است. اینکه فعالیت و تبلیغات کسب‌وکارهای رمزارزی اکنون به این شکل گسترش یافته، می‌تواند نوید روزهای بهتری برای این حوزه باشد و امید به گسترش و پذیرش رمزارزها را در کشور افزایش دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.