راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اگر مدل کسب و کار را عوض نکنیم ورشکست می‌شویم/ نجفی در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

سید ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: «بانک‌های ما هنوز داده‌ها را به‌عنوان دارایی نپذیرفته‌اند. چند ماه پیش فیس‌بوک، واتس‌اپ را 19 میلیارد دلار خرید. بدین ترتیب داده‌های 700 میلیون مشتری را خرید. در هیئت‌مدیره بانک‌های کشور کسی برای داده و دانش پول نمی‌دهد.»

وی که در روز دوم همایش پا به سن مرکز همایش‌ها گذاشت، درباره لزوم تغییر در شبکه بانکی نیز گفت: «سیستم‌های legacy چهل سال است در محیط بسته کار می‌کنند و گوشی‌های هوشمند در real time. شاید تلاقی این دو خیلی خوشایند نباشد. باید این برخورد در بانک‌ها مدیریت شود اینترنت اشیا دنیا را به هم خواهد ریخت. الآن یک درصد جمعیت دنیا 50 درصد دارایی‌های دنیا را در اختیاردارند پس نتیجه این‌همه اقتصاد چیست؟ باید شبکه بانکی در این زمینه نقش داشته باشد.»

نجفی در ادامه گفت: «در مگاترندهای فناوری اطلاعات ابتدا شجاعان وارد موج می‌شوند. اینترنت اشیا به‌شدت رشد می‌کند و در 2020 پنجاه بیلیون دستگاه هوشمند خواهیم داشت.»

او گفت: «اپلیکیشن‌ها 100 میلیارد بار در سال دانلود شدند. در حوزه بانکی هم این تغییرات اتفاق خواهد افتاد. اما بانکداری دیجیتال تنها داشتن ‌Coreهوش تجاری و  اپلیکیشن دیجیتال نیست. تمام جاهایی که یک فرد در روز می‌رود بانک باید حضور داشته باشد، تعامل کند و سرویس بدهد. ارتباط با مشتری تداوم باید باشد.»

وی سه فاز الکترونیکی شدن را در تکنولوژی، فرآیند و کسب‌وکار دانست و گفت: «برای دیجیتال شدن، مشارکت صحیح با همکاران تجاری و علم تجزیه و تحلیل لازم است. مدیران و کارشناسان باید تفکر خود را تغییر دهند. اگر مدل کسب‌وکار را عوض نکنیم ورشکست می‌شویم. طبق پیش‌بینی‌ها تا 2020 بانک ها یک سوم مشتریانشان را از دست می‌دهد.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.