راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ما محکوم به نوآوری هستیم

اولین دوره اقتصادی دوره اقتصاد پایاپایی است که معاملات و دادوستد بین انسان‌ها از طریق تبادل کالا با کالا بوده است؛ یعنی معمولا کالای تولیدی مازاد خود را عرضه و در مقابل کالای مورد نیازمان را دریافت می‌کردیم. با پیدایش فلزات و در‌‌نهایت ارزش تمایز بین آن‌ها، فلزهای کمیاب‌تر مانند مس، نقره و در‌‌نهایت طلا وارد زندگی اقتصادی بشر شد و دوره اقتصاد پولی ایجاد گردید. به دلیل قدرت مقیاس‌پذیری، قدرت ذخیره برای طولانی‌مدت و سهولت در دادوستد، انسان محکوم به استفاده از نوآوری پول فلزی شد و حکم تا به امروز در زندگی بشر جاری است.

پول، مهم‌ترین نوآوری در تاریخ بشری است که خود محور و پایه‌گذار نوآوری‌های دیگر شد که می‌توان به دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها یعنی بانک و اسکناس اشاره نمود. نقش این نوآوری‌ها در زندگی شخصی و تجاری انسان به‌گونه‌ای است که وی را به استفاده از آن‌ها محکوم می‌نماید. پس از نوآوری‌های بانک و اسکناس دو نوآوری باعث پیدایش دوره اقتصادی اعتباری گردید و آن دو نوآوری چیزی جز چک و کارت اعتباری نبودند و بازهم مشاهده می‌شود که اکثریت مردم محکوم به استفاده از این نوآوری‌ها هستند و امروزه جزء لاینفک زندگی آن‌ها است.

با اختراع تلفن، بار دیگر شاهد محکومیت بشر در استفاده از این نوآوری و همچنین رادیو و تلویزیون (صداوسیما) هستیم. هفت دهه قبل اولین رایانه محاسباتی توسط آقای بابیج طراحی و پیاده‌سازی شد و نطفه نوآوری جدیدی بنام نوآوری اطلاعات و ارتباطات بسته شد و با دنیا آمدن این نوآوری بازهم بشر به استفاده از آن محکوم شده است و امروزه این نوآوری در زندگی انسان نهادینه شده و شاید زندگی بدون آن می‌سر نباشد.

پیدایش نوآوری اطلاعات شروع دوران اقتصاد مجازی را ایجاد نمود، به‌گونه‌ای که امروزه در اکثر دادوستدهای روزانه شخصی و تجاری خود محکوم به استفاده از آن هستیم. بشر وقتی محکومیت به استفاده از نوآوری جدید را می‌پذیرد که نوآوری جدید دارای شرایط ذیل باشد:

  • سهولت استفاده
  • رفع نیاز
  • اعتمادپذیری و اطمینان
  • پذیرش اکثریت جامعه
  • صحت و دقت آن
  • سریع بودن آن
  • آسودگی خاطر

لذا بشر در آینده محکوم به استفاده از فناوری جدید که شرایط فوق را داشته باشد خواهد بود. امیدوارم در آینده نه‌چندان دور از نو‌آوری جدید مانند «گویش طبیعی»، شناسایی بیولوژیکی انسانی و تبادل افکار در نظام پرداخت استفاده نماییم.

عبدالحمید منصوری؛ مدیر عامل سامانه‌های مقیاس بزرگ توسن

منبع: ماه‌نامه پرداخت و بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره 16

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.