راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لزوم اتحاد استراتژیک نهادهای مالی به‌عنوان متقاضیان نسل‌های بعدی بانکداری و دانشگاه‌ها

دومین همایش هم‌افزایی دانشگاه‌ها و بانک‌ها در توسعه بانکداری مجازی با حضور اعضای هیئت عامل بانک مرکزی، مدیران عامل و مسئولان بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، اساتید دانشگاهی و همچنین صاحب‌نظران این حوزه در تاریخ 17 دی‌ماه در بانک مرکزی برگزار شد.

این همایش با محوریت هم‌افزایی بین صنعت بانکداری و دانشگاه‌ها و با تأکید بر توسعه بانکداری مجازی برگزار شد. ارائه راهکارهای اجرایی و تبیین الگوهای مناسب برای تعامل هرچه بیشتر این صنعت با نهادهای علمی و پژوهشی به‌منظور پیاده‌سازی بانکداری مجازی، محور اصلی برگزاری این همایش بود.

دکتر جوانمردی، مدیرعامل فناپ به‌عنوان یکی از سخنرانان این همایش، با موضوع آینده‌پژوهی در بانکداری مجازی به بررسی روندهای آینده در حوزه بانکداری مجازی و نقش دانشگاه‌ها برای تحقق این آینده پرداخت.

مدیرعامل فناپ با بیان اهمیت تشریح وضع موجود و لزوم تفاهم بر این موضوع، گفت: در مقام مقایسه حوزه بانکی به نسبت حوزه‌های دیگر فعالیتی در کشور، ازحیث ضریب نفوذ فناوری، نوگرایی، علاقه مدیران ارشد به ارائه خدمات الکترونیکی، نوع تعامل مشتریان، انگیزه‌ها، تقاضاها و بهره‌گیری هرچه بیشتر از فضای بانکداری الکترونیکی در رتبه اول قرار دارد.

دکتر جوانمردی با تأکید بر بررسی وضع مطلوب، بیان کرد: با بررسی قوانین و مقررات در کشور، متوجه می‌شویم درحالی‌که استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای فعالیت‌های بانکی بسیار رایج و جاری‌شده، آدم غیر بانکی نداریم.

وی صنعت بانکداری را صنعتی علاقه‌مند به توسعه و پیشرفت دانست و اظهار داشت: علاوه بر مسائل مطروحه، حوزه بانکی با توجه به حساسیتش، محتاط‌ترین و همچنین پیشروترین صنعت است و مدیران بانکی بایستی در خصوص پول، منابع مالی، امانت مردم و سازمان‌ها جوانب احتیاط را رعایت کنند.

دکتر جوانمردی در پاسخ به سوالاتی همچون آیا در راستای برون‌یابی از گذشته قدم‌های بعدی را دنبال کنیم؟ بایستی با توجه به تراکنش امسال، تراکنش سال دیگر را تخمین زد و یا به تحولات دیگر نیز توجه کرد؟ چنین گفت: معتقد هستم علاوه بر کسب‌وکار جاری در صنعت بانکی و پرداختن به آن در سطح تحقیق و توسعه، ذائقه مردم در خصوص مباحث بانکداری الکترونیک شامل محتوا، امنیت و غیره در سه سال پیش شکل‌گرفته و امروز با یک تحقیق جدید، متوجه می‌شویم که کاربران به مسائلی چون راحتی، امنیت و سرعت دسترسی بیشتر اهمیت می‌دهند.

 دکتر جوانمردی با تأکید بر عدم غفلت از سرعت تحول نسبت به گذشته افزود: اگر زمانی پنجاه سال برای استقرار صنعت تلفن، مخابرات در یک کشور زمان لازم بود، اکنون شاهدیم که تلفن‌های هوشمند با رواج در کمتر از یک سال، خود را تحمیل می‌کنند و به همراه خود نیز فرهنگ، برنامه‌ها و عواقبی که برای آن‌ها آماده نیستیم، می‌آورند.

به گفته مدیرعامل فناپ، در نتایج به‌دست‌آمده از یک تحقیق، بیش از 90 درصد از افراد تا دقایق و ساعت‌های قبل از خواب، وقت خود را با تلفن همراه و چک کردن ایمیل و یا شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند که می‌توان گفت به علت عدم آمادگی برای این تغییر و تحولات، در دو جایگاه قانون‌گذاری و مسائل اجتماعی به این مسائل فکر نشده و به دنبال ممانعت از آن هستیم.

وی بابیان اینکه تکنولوژی خود را تحمیل می‌کند، تصریح کرد: صنعت بانکداری، بسیار حساس است و بایستی برای مدیریت و رگلاتوری آن با توجه به روند تغییرات در دنیا تدبیری بیندیشیم.

دکتر جوانمردی با اشاره به افزایش هشت‌میلیاردی جمعیت در آینده گفت: ما در آینده با توجه به افزایش جمعیت هشت‌میلیاردی با ویژگی‌های پیری، شهرنشینی و غیره مواجه هستیم و علاوه بر این نیز با کشوری چون هند که در سال 2040 بزرگ‌ترین سیستم بانکی دنیا را دارد مواجه هستیم که این مسائل، توقعات و انتظارات مخاطبان جدید، نسل جوان را به دنبال دارد.

به گفته وی افزایش میانگین درآمدی با رفتار مالی متفاوت، ریسک‌پذیری، تمایل به بیمه و تامین آتیه از جمله مسائلی است که در آینده با آن‌ها روبرو هستیم که لازم است راهکارهای جدیدی برای افزایش جذابیت تعاملات مالی با بانک‌ها، انگیزش و نگهداشت مشتریان اندیشیده شود و در حال حاضر کمتر بانکی این مسائل را لحاظ می‌کند.

مدیرعامل فناپ با اشاره به افزایش سهم استارتاپ‌ها در اقتصاد جهانی بیان کرد: در این خصوص لازم است این سوال پرسیده شود که اگر در گذشته تمهیداتی را برای شرکت‌های بزرگ داشتیم، آیا امروزه برای پاسخگویی به نیاز این بخش اقتصادی جامعه، فکری کرده‌ایم؟ که پاسخ من به این سوالات منفی است.

وی روزمرگی و قوانین پیچیده در لایه تصمیم سازی و حتی تصمیم‌گیری رگلاتوری (تنظیم گری) را علت این موضوع دانست و گفت: روزمرگی و قوانین پیچیده در لایه رگلاتوری، حتی ناشی از شرایط بیرونی است اما این دلیل نمی‌شود به چیزی که چون آوار بر سرمان خراب می‌شود، فکر نکنیم.

دکتر جوانمردی بابیان اینکه نقطه تفاخر بانک‌ها هنوز شبکه شعبه‌هایشان است اظهار داشت: شبکه شعب گسترده‌تر و سرمایه بیشتر، دو مسئله‌ای است که بانک‌ها هنوز به آن فکر می‌کنند، اما لازم است این سوال را از خود بپرسیم که آیا در آینده سهم بازار به بانک‌های بزرگ تعلق دارد؟ آیا در آینده بانک‌ها با این حاشیه‌های سود کم از پس مدیریت این شبکه گسترده بر خواهند آمد؟ بایستی به این مسائل اندیشید.

به گفته وی مفهوم همگرا شدن به‌شدت در حال ترویج است و شرکت‌های بزرگی چون IBM، سامسونگ و LG بر سازمان‌ها، سیستم‌ها و اماکن همگرا فعالیت می‌کنند، این مفهوم به این معنا است که زمانی شما در یک مکان، مستقل از اینکه آن مکان چیست حضور دارید، همه‌ی سرویس‌ها را که در مکان‌های دیگر به آن دسترسی دارید در تعامل با تک‌تک عناصر آن مکان نیز به دست بیاورید.

مدیرعامل فناپ ضمن اشاره به افزایش سرعت در پذیرش بانکداری همراه افزود: بانک‌های کشور آن‌گونه که بایستی، از فرصت موبایل استفاده نمی‌کنند، این در حالی است که موبایل یک ابزار و پلتفرم نیست، بلکه نقشی مهم در آینده زندگی مردم دارد و بایستی نوع نگاه را گسترش دهیم.

به گفته دکتر جوانمردی، در حال حاضر، برای نقاط تمرکز فناورانه بانک‌ها در دنیا، اعداد بسیار زیادی هزینه می‌شود و آن‌ها بیش از 30 درصد از هزینه‌های جاری خود را در حوزه IT روی مباحث امنیت، رایانش و پردازش ابری و BIG DATA صرف می‌کنند.

مدیرعامل فناپ در ادامه گفت: در دنیا صنعت پرداخت را از حوزه بانکی جدا کرده‌اند و فضایی جدید و نوگرانه برای آن و متناسب با آن فضاهای رگلاتوری (تنظیم گری) نیز ایجادشده تا بتواند با آن شرایط فعالیت کند. این مسائل باعث شده بحث پرداخت و امنیت به‌شدت کاهش‌یافته و شرکت‌ها و استارتاپ‌های مختلفی به حوزه پرداخت الکترونیکی ورود کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: دنیای امروز آمادگی این همه مقررات را ندارد و همه این‌ها بسیار کوتاه‌تر از آنچه فکر می‌کنیم، به کشور ما ورود خواهند کرد، بنابراین نهادهای قانون‌گذار بایستی خردورزی را در سطوح مختلف با نگاهی فعالانه توسعه دهند.

مدیرعامل فناپ در پایان وضعیت دانشگاه‌ها را از منظر بخش خصوصی موردبررسی قرار داد و گفت: چرخه دانشگاه و صنعت نیاز به اصلاح دارد و امروزه وقتی نیرویی جدید از بهترین دانشگاه را جذب می‌کنیم لازم است چند ماه کارآموزی بگذرانند تا در فضای کاری قرار گیرند.

دکتر جوانمردی وجود آژانس نوآوری در دانشگاه‌ها را عاملی دانست که نتایج بسیار مثبتی از آن هم در خارج از کشور و هم در داخل کشور دیده شده است و در ادامه افزود: اشتغال و کارآفرینی هرچند کافی نیست اما شرط لازم است و بایستی از این مسیر عبور کند بنابراین می‌توان گفت خروجی‌های دانشگاه‌ها به درد صنعت نمی‌خورد و این مسئله را دانشگاه‌ها باور کنند.

مدیرعامل فناپ در پایان صحبت‌های خود گفت: خواسته من از اساتید این است که آموزش روندهای جدید در حوزه موبایل را در دروس و هزینه سرانه خدمات بگنجانند تا همگرایی میان نیاز بازار و دانشگاه رخ دهد. همچنین دغدغه ایجاد استارتاپ‌های بیشتر در درون دانشگاه‌ها و اتحاد استراتژیک میان نهادهای مالی به‌عنوان متقاضیان نسل‌های بعدی بانکداری و دانشگاه‌ها برای پیشبرد سیاست نوآورانه شکل گیرد.

بنابراین در انتها باید بگویم «باور کنیم که یا آینده را بسازیم و یا با آینده بسازیم.»

 منبع: فناپ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.