پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تجربه بانک ملت از بهکارگیری نرمافزارهای دانا
بانک ملت به موجب مصوبه 29 آذرماه 1358 مجمع عمومی بانکها از ادغام بانکهای تهران، داریوش، بینالمللی ایران، عمران، بیمه ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع، تجارت خارجی و فرهنگیان در تاریخ 31 تیرماه 1359 تشکیل شد. عملیات اجرایی بانک ملت نیز در همین تاریخ آغاز شد و با ادغام این بانکها، سرمایه اولیه بانک ملت به سی و سه میلیارد و پانصد میلیون ریال رسید. به استناد مجمع عمومی فوقالعاده بانکها به تاریخ 17 فروردین 1387 و تصویبنامه هیئت محترم وزیران (مورخ 2 مرداد 1386)، شخصیت حقوقی بانک ملی به سهامی عام تبدیل شد.
به گزارش روابط عمومی دانا پرداز، بانک ملت در حال حاضر با سرمایهای معادل با 710 هزار میلیارد ریال، بزرگترین بانک کشور است که در چارچوب دولت جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند. از مهمترین راهبردهای بانک ملت میتوان به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهبود کیفیت خدمات، مدیریت روابط مشتریان، شناخت نیازها و دستهبندی مشتریان و فرایندهای مربوط به سود، فناوری نوین بانکی، آموزشهای استراتژی محور و همسوسازی اهداف فردی، بخشی و سازمانی اشاره کرد.
برای سرآمد شدن در صنعت بانکداری ایران، بانک ملت بر روی شناخت نیازهای بهروز مشتریان، ارائه خدمات قابل اتکا و راهحلهای بانکی نوآورانه، خلق ارزش مستمر برای سهامداران و تحقق بانکداری پایدار متمرکز است و با الهام از تجربیات موفق جهانی و توسعه کسبوکارهای مولد تلاش میکند تا این مأموریت را انجام دهد.
بانک ملت برای دستیابی به اهداف خود از سال 1395 به استفاده از نرم افزارهای دانا پرداز روی آورده است و هنوز هم از راهحلهای این مجموعه بهره میبرد. در این مطلب با رؤیا رضایی، کارشناس اداره کل زیرساخت و نرمافزار بانک ملت در خصوص تجربه استفاده از نرمافزار ITSM دانا پرو گفتوگویی داشتیم تا بررسی کنیم که این راهکار چطور در رسیدن به اهداف تعیین شده بانک ملت کمک کرده است.
رضایی در پاسخ به این سؤال که از کدام بخش نرمافزار دانا پرو بیشترین استفاده را داشتهاند گفت: «ما بیشتر از بخش ثبت تیکتها و رخدادهای نرمافزار ITSM دانا پرو استفاده میکنیم. البته در کنار این، نرمافزار مانیتورینگ شبکه بینا هم کمک زیادی به ما میکند.»
رضایی در خصوص این موضوع که استفاده از این دو نرمافزار چه ارزش افزودهای ایجاد میکنند، توضیح داد: «بیشترین تأثیری که پس از استفاده از نرمافزار مانیتورینگ بینا و ITSM دانا پرو شاهد آن بودیم، افزایش قابل توجه سرعت پاسخگویی به درخواستهای کاربران است. برای درک بهتر این موضوع باید بگویم که پاسخگویی به درخواستهایی که قبلا چندین روز طول میکشید الان در عرض چند ساعت حل و فصل میشوند. این موضوع بسیار برای ما ارزشمند است.»
علاوه بر این، رضایی با اشاره به مزایای مختلف این دو نرمافزار، گفت: «تمامی درخواستها و اطلاعات ثبت و مستندسازی میشوند که به ایجاد یک آرشیو منظم و دقیق کمک شایانی کرده است؛ به طوری که در حال حاضر بیشتر از 250 فرایند دستی به کمک نرمافزار ITSM دانا پرو به حالت سیستمی تبدیل شده است.»
آشنایی با نرمافزار ITSM دانا پرو
نرمافزار ITSM دانا پرو یک راهکار جامع و پیشرفته مبتنی بر ITIL است که مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در سازمانها را تسهیل میکند. دانا پرو هر آنچه که برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات نیاز است را به صورت یکپارچه در اختیار کاربر قرار میدهد. این راهکار ITSM به افراد کمک میکند تا فرایندهای صحیح و به روشهای ITIL را در سازمان خود پیادهسازی کنند.
به کمک این نرمافزار میتوان مدیریت خدمات IT را دقیقاً همسو با اهداف کلان سازمان انجام داد. امکانات ارائه شده در بخش مدیریت رخدادها به کاهش قطعیها، افزایش بهرهوری افراد تیم IT سازمان، تحقق قواعد SLA، توزیع هوشمند تیکتها و مدیریت چرخه کامل تیکتها منجر میشود.
ماژول مدیریت داراییها و مدیریت تغییر به پویش خودکار شبکه و جمعآوری سریع مشخصات داراییها کمک میکند. همچنین به کمک ماژول مدیریت داراییها میتوان نگهداری تغییرات داراییها، مدیریت چرخه حیات دارایی از زمان خرید تا استهلاک را به آسانترین شکل مدیریت کرد. با ماژول مدیریت تغییر میتوان با برنامهریزی صحیح و پیادهسازی فرایندهای استاندارد مطابق با چارچوب ITIL، ریسک تأثیر منفی تغییرات IT بر عملیات سازمان را به حداقل رساند.
ماژول مدیریت مشکل در نرمافزار ITSM دانا پرو به تحلیل علل ریشهای مشکل و کاهش رخدادهای تکراری کمک میکند و به لطف یکپارچگی کامل با ماژول تیکتینگ و مدیریت تغییر به افزایش راندمان تیم IT سازمان منجر میشود.
اما یکی از جذابترین بخشهای نرمافزار دانا پرو، ماژول سرویس دسک آن است که امکانات بسیار کاربردی را ارائه میدهد. به جرئت میتوان گفت با کمک این ماژول یک واحد IT بزرگ قادر است روزانه به هزاران تیکت از نوع رخداد یا درخواست خدمات با بالاترین سطح از راندمان رسیدگی کند.
در ماژول سرویس دسک دانا پرو امکاناتی از جمله چت آنلاین، ماژول CSAT برای اندازهگیری رضایت کاربران، تخصیص خودکار تیکتها و امکان همکاری مشترک روی تیکتها ارائه میشود. به کمک این سرویس میتوان فرمهای تیکت سفارشی را با انواع فیلدها و دسترسیهای متفاوت ایجاد کرد.
همچنین به واسطه قابلیت پورتال کاربران و پایگاه دانش میتوان یک سلف سرویس کامل را برای کاربران سازمان ایجاد کرد. با این کار میتوان به کاربران کمک کرد تا راهحل مشکلات خود را با جستجو در پایگاه دانش پیدا کنند تا علاوه بر افزایش سطح رضایت آنها، به آزاد شدن زمان کارشناسان واحد IT کمک کنند.
سرویس دسک مدرنی که در دانا پرو ارائه میشود امکان پاسخگویی دقیق و مؤثر به انبوهی از مسائل و درخواستهای مشتریان را فراهم میکند. استفاده از نرمافزار ITSM دانا پرو برای شرکتهای کوچک و متوسط و همینطور سازمانها به یک اندازه مهم است، زیرا هر کدام از آنها با مشتریانی سر و کار دارند که باید در سریعترین زمان برای سؤالات خود راهحل دریافت کنند. یک راهکار جامع مانند دانا پرو امکان پاسخگویی سریع و شبانهروزی را میسر میکند.