راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تلفن همراه کانال ارتباطی اصلی بانک‌ها در سال 2015 / تلفن همراه دیگر فقط یک کانال جایگزین برای بانک‌ها نیست

تلفن همراه؛ این تمام چیزی است که برای انجام کارهای بانکی و پرداختی خود نیاز دارید،تلفن همراه دیگر فقط یک کانال جایگزین برای بانک‌ها نیست. با توجه به پیش‌بینی انجمن اپراتورهای تلفن همراه GSMA مبنی بر این‌که تا پایان سال 2014 بالغ‌بر 1 میلیارد و 75 میلیون تلفن همراه هوشمند در جهان وجود خواهد داشت، ابزارهای موبایلی به مرکز توجه حوزه کامپیوتری و اتصالات تبدیل شده است. درحالی‌که میزان استفاده از گوشی‌های همراه سال‌به‌سال در حال افزایش است و استفاده از پهن‌باند به مسئله‌ای روزمره تبدیل شده، بانکداری، تجارت و حوزه پرداخت نیز در حال ایجاد تغییرات از طریق کانال ارتباطی موبایلی است. اگر بانک‌ها متوجه این تغییر ساختاری نباشند، این خطر برای آن‌ها وجود دارد که از موج نوآوری‌های موبایلی که در همه‌جا و به همه‌کس خدمت‌رسانی می‌کند، جا بمانند.

امروزه نرم‌افزارهای بانکی این امکان را می‌دهند که بدون واردکردن رمز عبور، بتوانیم از خودپردازها برداشت وجه داشته باشیم، انتقال پول انجام دهیم، و به هر فردی و در هرکجا که باشد پول پرداخت کنیم، تمام این‌ها بدون استفاده از کارت‌بانکی قابل انجام است. در زمینه نحوه حرکت سرمایه‌گذاری در خدمات مشتری به سمت دیجیتالی‌شدن، موسسه مالی SNN گزارش می‌دهد بانک‌های آمریکایی در سال گذشته، 1487 شعبه خود را تعطیل کردند، که این رقم بالاترین میزان از سال 2002 است. در زمینه بانکداری موبایلی، به‌طور متوسط در هرماه 30 بار بر نرم‌افزارهای موبایلی خود کلیک می‌کنند. موفقیت بانکداری موبایلی به‌طور خاص این مفهوم را می‌رساند که مصرف‌کنندگان حتی روش‌های سنتی بانکداری اینترنتی را نیز کنار گذاشته‌اند و به سمت بانکداری موبایلی درحرکت هستند، و بانک‌ها سیل عظیمی از استقبال و استفاده از آن را شاهد هستند.

تلفن‌های هوشمند آماده پذیرش تجربه کاربری در پرداخت‌ها و خریدهای کاربران است. به‌عنوان‌مثال، بیش از نیمی از کاربران فروشگاه اینترنتی آمازون، از زمان تعطیلات روز شکرگزاری تا تعطیلات سال نوی سال گذشته، برای خرید از تلفن همراه استفاده کردند. بانک‌ها نیز برای راضی‌نگه‌داشتن مشتریان خود باید این جریان را دنبال کنند، مشتریان خود را رصد کنند و با استفاده از ارائه خدمات نوآورانه به مشتریان، رفتار آن‌ها در نحوه پرداخت‌هایشان را متوجه شوند. با این کار قادر خواهند بود کاربران جدیدی را به خود جذب کنند، خدمات مناسب‌تر و برنامه‌های وفاداری بیشتری ارائه دهند، و باعث حفظ مشتریان خود شوند.

امروزه با بانک‌هایی سروکار داریم که میزان تراکنش‌های موبایلی آن‌ها از مرز بیست درصد از کل تراکنش‌ها در تمامی کانال‌های آن‌ها نیز بالاتر رفته است. در پایان سال 2015، بانک‌هایی که استراتژی موبایلی قدرتمندی داشته باشند، تلفن همراه به یک کانال ارتباطی اصلی برای آن‌ها تبدیل خواهد شد.

Mobile-Payment-Index-way2pay-93-10-14

در راستای استحکام رابطه بین بانک و مشتری، راهکارهای پرداخت موبایلی شامل تراکنش‌های نظیر به نظیر (P2P) از ارکان کلیدی خواهد بود که میزان تعامل مشتریان با بانک را افزایش خواهد داد و موقعیت‌های سودآوری جدیدی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین، این حوزه، زمینه‌ای مستعد برای بانک‌ها است تا بتوانند از طریق تجربه کاربری، ارزش‌آفرینی و تمایز ایجاد کنند. ترکیه می‌تواند مثال خوبی از بازاری باشد که در آن بانک‌ها، تحت نظارت رگولاتوری مبنی بر رعایت پیش‌نیازهای امنیت کاربری و احراز هویت، تبدیل به یکی از بنگاه‌های مالی فناورانه شده و این موضوع را در خدمات پرداخت ارائه‌شده نشان می‌دهد.

بانک «یاپی کِرِدی» که یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های خصوصی این کشور است، ویژگی‌ای را در نرم‌افزار موبایلی خود (که یک جایزه نیز دریافت کرده) گنجانده که به کاربران این امکان را می‌دهد تا پرداخت‌های نظیر به نظیر را در موقعیت مکانی مشترک با طرف مقابل، از طریق نرم‌افزار موبایلی و با تکان‌دادن همزمان تلفن همراه خود، انجام دهند. این ویژگی با استفاده از سیستم‌هایی نظیر سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS) و شتاب‌سنج امکان‌پذیر شده و اطلاعات لازم را از طریق کانال ارتباطی مخصوصی که بین دستگاه‌های موبایلی ایجاد می‌شود، انتقال می‌دهد.

به‌محض‌ این‌که دو تلفن همراه یکدیگر را شناسایی کنند، هر دو طرف تراکنش را تایید خواهند کرد. این نمونه‌ای از یک ارتقای تجربه کاربری است که در آن با استفاده از گیمیفیکیشن (بهره‌گیری از عناصر بازی‌های کامپیوتری) خدمات بهتری را به کاربران خود در هرجایی که باشند ارائه می‌دهد.

سرویس بانکداری موبایلی سِپتِتِپ (SEPTETEP) در ترکیه، با ارائه اولین خودپرداز نقدی بدون‌کارت و با استفاده از کدهای QR در سیستم بانکداری موبایلی برای دریافت وجه نقد، موفق شده نوآوری دیجیتالی را در این سرویس محصول سال 2013 خود ادغام کند. در این محصول، اگر مشتری کارت‌بانکی خود را همراه خود نداشته و یا گم کرده باشد، می‌تواند به خودپرداز مراجعه کند، دریافت وجه را در نرم‌افزار موبایلی خود فعال کند، و نتیجه درخواست خود در نرم‌افزار را که به‌صورت کد QR است، اسکن کرده و به‌صورت آنی پول نقد را دریافت کند.

این سهولت کاربری، مشتریان را از شعب بانکی به سمت دستگاه‌های خودپرداز آورده، بار سیستم‌های خدمات مشتری را کم کرده، و برای سِپتِتِپ مزیت رقابتی به همراه داشته است.

درحالی‌که تحولات فناوری تعاملات بین کاربران و ارائه‌دهندگان را تغییر می‌دهد، بانکداری خرد نیز همگام با آن درحرکت است. کاربرانی که از خدمات همراه استفاده می‌کنند، نه‌تنها خواهان انجام آنی امور مالی خود هستند، بلکه برای نیازهای همیشه‌درحال‌تغییر خود نیز راهکارهای نوآورانه می‌خواهند. بانک‌ها باید به‌عنوان نگهبانان مالی مشتریان در این دنیای دیجیتالی، ماهیت رقابتی خود را حفظ کنند، و موفقیت نه‌تنها عامل بقای آن‌ها خواهد بود، بلکه درهای جدیدی از سودآوری را برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد.

منبع: mobilepaymentstoday

مترجم: احسان روحی

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط؛ شماره 689

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.