راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سهم 14 درصدی هوش مصنوعی از تولید ناخالص جهانی

محمد مظاهری، مدیرعامل توسن‌تکنو، در نشست تحلیلی «هوش مصنوعی در صنعت بانکداری» یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت از موارد استفاده هوش مصنوعی در صنعت بانکداری سخن گفت.

محمد مظاهری با اشاره به ورود هوش مصنوعی به زندگی روزمره مردم این مسئله را مطرح کرد که هوش مصنوعی مولد و ربات‌های چت هوش مصنوعی به دلیل مطالب سطح اینترنت، سؤالاتی که تابه‌حال از آنها پرسیده شده است و داده‌هایی که با آن آموزش داده شده‌اند جهت‌دار و طرفدارانه جواب می‌دهند.

هزینه تربیت یک هوش مصنوعی کامل صد میلیون دلار است. به گفته مدیرعامل توسن‌تکنو هسته مرکزی هوش مصنوعی یادگیری ماشین و یادگیری عمیق و پیشرفته است که از لایه‌ها مختلفی نود‌های عصبی و از ۱۰ به توان ۱۲ پارامتر که نیاز به یادگیری دارند، تشکیل شده است. او با اشاره به نحوه یادگیری هوش مصنوعی گفت: «اتفاق بسیار مهمی که در هوش مصنوعی مولد افتاده است، تولید داده مصنوعی است. یعنی این هوش مصنوعی علاوه بر مصرف و تحلیل داده‌ها و محتواها، محتوا تولید می‌کند.»

این اتفاق به کمک توان محاسباتی بالا اتفاق افتاده است که اول باید کمک کند، دوم باید صادق باشد و سوم اینکه باید آسیب‌زننده نباشد. مظاهری هوش مصنوعی را با انرژی هسته‌ای مشابه دانست و گفت: «همان‌طور که انرژی هسته‌ای باید تنظیم شده و محدود شده باشد تا مفید باشد؛ هوش مصنوعی در این سطح هم باید تنظیم‌شده باشد.»

محمد مظاهری در ادامه افزود: «ما به‌عنوان یک شرکت فناوری این سؤال را از خود می‌پرسیم که آیا باید هوش مصنوعی ایرانی هم تولید شود یا نه؟ ما در کارهای خود از هوش زبانی متا و شرکت‌های چینی استفاده می‌کنیم که به‌صورت عمومی آموزش داده شده‌اند نه برای یک هدف خاص. اگر بخواهیم از یک هوش مصنوعی در صنعت خاصی مثل بانکداری استفاده کنیم باید آن را به‌صورت خاص و برای سؤالات خاصی آموزش بدهیم. اینکه تا این هوش مصنوعی‌ها در دسترس هستند جای سؤال است. عربستان و امارات هوش مصنوعی‌های مخصوص خود را توسعه داده‌اند. سؤال بعدی این است که آیا بانک‌ها هوش مصنوعی خود را توسعه می‌دهند یا اجازه می‌دهند شرکت‌های تک این خدمات را ارائه دهند؟»

پیشرفت بزرگ دیگر هوش مصنوعی غیر از تولید محتوای مصنوعی، فهم و درک و استدلال مثل انسان است. به عقیده مظاهری این قوه استدلال هوش مصنوعی در حوزه‌های اعتبارسنجی، شخصی‌سازی تجربه مشتری و انطباق به کمک بانکداری می‌آیند. مدیرعامل توسن تکنو توضیح داد: «بسیاری از بانک‌ها در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بسیاری روی کاربردی کردن این حوزه تمرکز کرده‌اند؛ اما باید توجه کنند که نیروی انسانی متخصص در این حوزه بسیار مهم است و در آینده تبدیل به چالش خواهد شد. در این مورد باید یک همکاری و تعامل تعریف شود.»

تمرکز توسن‌تکنو در زمینه هوش مصنوعی بر CRM و نقطه تعامل با مشتری است. او تشریح کرد: «ما به ۱۸ شرکت سرویس می‌دهیم؛ ولی تابه‌حال شرکتی خودبه‌خود به این سمت نرفته است درحالی‌که این حوزه فرصت بسیار بزرگی برای استفاده از هوش مصنوعی است.»

به گفته مظاهری نکته مهم بعدی در مواجهه با هوش مصنوعی توجه به فرصت‌های اقتصادی این فناوری است. او با اشاره به آمار PWC، رشد تولید ناخالص جهان به کمک هوش مصنوعی را ۱۴ درصد معادل ۱۵ تریلیون دلار اعلام کرد. او بیان کرد: «این فناوری بیشترین تأثیر را در بهره‌وری از بین ۴ حوزه بهره‌وری نیروی کار، شخصی‌سازی تجربه مشتری، زمان و کیفیت محتوا می‌گذارد که در کشور ما مبحث بسیار مهم و مورد احتیاجی است.»

در ادامه تماس‌های ضبط شده خدمات مشتری شرکت توسن‌تکنو که توسط هوش مصنوعی تحلیل شده بودند، پخش شدند و گفته شد هوش مصنوعی کلمات خاصی را که نشان از نارضایتی یا بازخورد متفاوتی بوده است، تشخیص و خلاصه‌ای از میانگین سه هزار تماس را به مدیران و متخصصان ارائه داده است. محمد مظاهری در ادامه تأکید کرد که هوش مصنوعی علاوه بر تحلیل سخنرانی‌ها در تولید خلاصه‌سازی‌ها نیز استفاده می‌شود که در همین دوره از همایش‌ها استفاده شده است و تمام خلاصه‌های سایت پژوهشکده از این طریق تولید شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.