پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
فوربیکس؛ راهکار نئوبانک شرکتی برای پاسخ به نیازهای کسبوکارهای کوچک و متوسط
کارگاه آینده بانکداری دیجیتال و نئوبانکهای شرکتی برای کسبوکارهای نسل زد با ارائه محسن زادمهر، هم بنیانگذار فوربیکس در یازدهمین همایش سالانه بانکداری نوین ونظامهای پرداخت برگزار شد.
به گفته زادمهر نسل زد از سال 1997 تا ۲۰۱۲ را در بر میگیرند و تاکنون با بانکداری سنتی مواجه نبودهاند. براساس پیشبینیهای جهانی، این نسل سال ۲۰۳۰ حدود ۲ میلیارد نفر معادل ۲۵ تا ۳۰ درصد کل جمعیت را شکل خواهند داد. این آمارها نشان میدهند که هر اقدامی در زمینه بانکداری دیجیتال لازم است که نگاهی ویژه داشته باشد بر نیازها و درخواستهای نسل زد.
او ادامه داد: «اولویت این نسل موبایل است و خواهان شفافیت، سرعت و کنترل مالی است»
زادمهر در ادامه صحبتهایش به ترندهای جهانی از جمله اروپا اشاره کرد و توضیح داد: «نئوبانکهای اروپایی در حال تبدیل به سوپرمارکتهایی شدهاند که در ابزارهای بانکی، ابزارهای سرمایهگذاری را هم اضافه کردهاند و به سمت حرکت به ساختار آسیای شرقی شدن هستند و از حالت تک کاربره خارج شدهاند. از نمونههای مشابه آن میتوان به کونتو و رولوت که نئوبانکهای کسبوکاری هستند اشاره کرد. این مجموعهها علاوه بر امکانات بانکی، مرچنت، پوز، خزانهداری و ترکیبی از خدمات را در خود دارند. چراکه آنها با درک محدودیتهای فضای بانکی، برای رسیدن به نوآوری دست به ترکیب خدمات زدهاند.»
زادمهر توضیح میدهد که هیچیک از نئوبانکهای کسبوکاری دنیا بر کارت به کارت و انتقال وجه متمرکز نشده است و این خدمات نهایتا سهمی ۱۰ درصدی دارند.
بنابر صحبتهای او، پلتفرم فوربیکس که در حوزه نئوبانک شرکتی فعال است و با همکاری توسن راهاندازی شده ، با استفاده از بهترین تجارب دنیا را توسعه یافته شده است. این پلتفرم علاوه بر خدمات کسبوکاری ابزارهای مدیریت درامد و هزینه، اتصال درگاههای پرداخت، معرفی اعضای تیم، سایتساز دارای یک سیستم حسابداری است و مولتی بیرنس است. یعنی هر فرد میتواند تیمهایگوناگون، فیچرهای مورد، مشتریانش و غیره را بهصورت رایگان انتخاب کند.
زادمهر با نگاهی مقایسهای بر بانکداری خرد و بانکداری شرکتی گفت: «در بانکداری خرد دیزاین موضوعی بسیار مهم است که نمونه آن را درباره رنگکارتها در کشور خودمان نیز دیدهایم. اما در بانکداری شرکتی این زیبایی و سلیقه خود را در تمپلیتها نمایان میکند. موضوع هوش مصنوعی هم در این دو بخش پررنگ شده است اما واقعیت این است که نئوبانکهای جهانی هم باهوش مصنوعی اقدامی انجام ندادهاند و از اسکن کارت فراتر نرفتهاند. دلیل آن هم نداشتن دیتاست.»
او در پایان صحبتهایش بیان کرد: «سیستم بانکی ایران در حوزه بانکداری خرد و شرکتی خوب عمل کرده است اما حلقه مفقوده نظام بانکی ایران sme ها هستند که ۹۵ درصد کسبوکارها را تشکیل میدهند و در ایجاد مشاغل جدید سهمی ۶۰ درصدی دارند. این درحالی است که ایران به ایننوع بانکداری
کمتر پرداخته است در حالیکه ۷۰ درصد سودآوری در صنعت بانکی از سمت بانکداری کسبوکاری است.»