پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
انیاک به دنبال بازگشت قدرتمند به بازار
ابراهیم حسینینژاد، مدیرعامل انیاک، در غرفه این شرکت در همایش بانکداری نوین و نظامهای پرداخت مطرح کرد
ابراهیم حسینینژاد، مدیرعامل شرکت فناوران انیاک رایانه، در یازدهمین نمایشگاه بانکداری نوین و نظامهای پرداخت، بیان کرد این شرکت قصد دارد تا در دو سال آینده سی درصد از سهم بازار تولید کارتخوان را به خود اختصاص دهد. حسینینژاد در حاشیه نمایشگاه بانکداری نوین و نظامهای پرداخت، دو چالش اصلی تولید حوزه کارتخوان را واردات غیر رسمی و تغییرات آنی قوانین دانست.
گفتنی است گروه انیاک، در حوزه تأمین ابزارهای پرداخت، هدایت تراکنش، فروش شارژ و بسته اینترنت و فروش اقساطی فعالیت میکند. در ادامه مشروح گفتوگوی راهپرداخت با ابراهیم حسینی نژاد، مدیرعامل گروه انیاک را درخصوص اهداف، آینده و جایگاه کنونی این شرکت میخوانید.
به گفته حسینی نژاد مدیرعامل انیاک، این نخستین بار بعد از همهگیری کرونا است که انیاک در نمایشگاه نظامهای پرداخت شرکت کرده است.
حسینی نژاد در ابتدا بیان کرد: «از سال ۱۳۹۹ که گروه صنعتی گلرنک به انیاک ورود کرد برنامهای چهارساله برای بازیابی وضعیت انیاک در نظر گرفته شد. این اهداف در مسیر تحقق قرار دارند؛ به عبارتی از سال ۱۴۰۲ نشانههایی از به نتیجه رسیدن اهداف جدید در انیاک دیده شد. در سال ۱۴۰۳ تصمیم گرفتیم که معرفی مجددی از انیاک داشته باشیم و ورود دوباره انیاک به بازار را اعلام کنیم. خوشبختانه اتفاقات خوبی هم در این مسیر افتاد.در نمایشگاه حضور یافتیم تا بار دیگر در جمع رقبای صنعت و همکاران، انیاک را معرفی کنیم.»
نزدیک به بیست درصد از سهم بازار متعلق به انیاک است
همانطور که حسینی نژاد در گفتههای خود به آن اشاره کرد، انیاک از سال 1399 به گروه صنعتی گلرنگ پیوسته است. او در ادامه توضیح داد: « اکنون بخش عمده سهام انیاک در تملک شرکتهای زیر مجموعه گروه صنعتی گلرنگ است و سهامدار اصلی این شرکت گلرنگ است.»
در ادامه حسینینژاد درباره اتفاقات خوبی که به گفته او باعث بازگشت انیاک به بازار شد توضیح داد: «حضور گروه صنعتی گلرنگ چند مزیت برای انیاک داشته است. یکی از این مزیتها این است که گلرنگ به عنوان یک شریک استراتژيک بازار جدیدی را به انیاک اضافه کرده است که این موضوع باعث تقویت بازار انیاک شده است؛ همزمان با این موضوع و با توجه به تزریق نقدینگی که در مسیر افزایش سرمایه اتفاق افتاد و نام نیک گروه صنعتی گلرنگ، انیاک این نقدینگی را در مسیر توسعه کسبوکارهای خود مورد استفاده قرار داد.»
او در ادامه صحبتهای خود در راستای تولید محصولات انیاک افزود: «کسبوکار اصلی امروز شرکت فروش کارتخوان است و با توجه به قوانین شرکت برای موفقیت درفروش کارتخوان مجبور به تولید نیز شد. با توجه به اینکه در سابقه شرکت فعالیت در حوزه تولید کارتخوان وجود داشت، زنجیره تامین تولید کارتخوان را از صفر تا صد مورد بازبینی قرار دادیم در این راستا با شکل گیری تیم هماهنگ و متخصص در نهایت اتفاقات خوبی برای انیاک رقم خورد.»
حسینینژاد در ادامه بیان کرد: «برای مثال در سال گذشته حدود یکصد هزار دستگاه کارتخوان تولید کردیم عدد که بخشی از این از مدل جدید کارتخوانهای انیاک بود؛ این اتفاق در سال جاری با عددی چند برابر برای انیاک رقم خورد و توانستیم ۱۵ تا ۲۰ درصد بازار را به خود اختصاص دادیم.» حسینینژاد همچنین بیان کرد که از اهداف انیاک کسب رتبه اول بازار و تصاحب بیش از سی درصد از سهم بازار است.
معضلی به نام واردات غیر رسمی
مدیرعامل انیاک در توضیح این موضوع اضافه کرد: «این هدف شدنی است زیرا دارای فناوری خوب، شریک خوب و تیم خوبی هستیم.» حسینینژاد در ادامه درباره جزئیاتی از جایگاه انیاک در بازار توضیح داد: «جدیدترین دستگاهی که انیاک تولید کرده است حدود دو سال است که به بازار معرفی شده است و مراحل اولیه معرفی و تست بازار را گذرانده است. انتظار ما این است که به تدریج با PSPهای بیشتری کار کنیم. تا به امروز از طریق مسیرهای مختلفی از فروش مستقیم، شرکت در مناقصات و یا فروش B2C وارد همکاری با PSP ها شدهایم. تخمین ما این است که حدود یک میلیون دستگاه در بازار خرید و فروش میشود که بخشی از این مقدار به شکل غیر رسمی وارد میشود. هدف ما این است که بخش بزرگی از سهم بازار تصاحب کنیم.»
حسینینژاد درباره دیگر کسب و کارهای انیاک توضیح داد: « ما در حوزه پرداخت و هدایت تراکنش ماهانه در حدود صد میلیون تراکنش را مدیریت میکنیم و با توجه به این که تراکنشهای گروه گلرنگ نیز توسط انیاک مدیریت میشود یکی از بزرگترین فعالان این حوزه هستیم.»
مدیرعامل انیاک افزود: «یکی دیگر از شرکتهای انیاک در حوزه فروش اقساطی کار میکند که بازیگر خوبی در این حوزه است و با توجه به زنجیره تامین مطلوبی که فراهم کرده است، آینده خوبی هم برای این بخش پیشبینی میکنیم.» با توجه به توضیحات حسینینژاد انیاک اکنون درحال تولید و فروش هفت محصول انواع کارتخوان های سیار و خودپرداز غیر نقدی است و قصد دارد تا در آینده به بیست محصول تولیدی برسد. او همچنین خاطرنشان کرد که گروه انیاک قصد دارد در یک بازه چهار ساله که البته یک سال از آن گذشته است به بزرگترین فینتک ایران تبدیل شود.»
تغییر قوانین بزرگترین چالش است
در ادامه حسینینژاد در پاسخ به چیستی چالشهای زیرساختی برای تولید محصولات انیاک و انتظارات این گروه و اقدامات لازم جهت رفع چالشها توضیح داد: «مهمترین مشکل تغییر قوانین است. قوانین پیچیدهای برای واردات وجود دارد و در عین حال این قوانین همواره در حال تغییر هستند و چالشها تازه میشوند.»
او در توضیح دومین مشکل بزرگ حوزه تولید دستگاه کارتخوان تشریح کرد: « واردات غیر رسمی بین سی تا پنجاه درصد بازار را به خود اختصاص داده است که اتفاقا فرایند مشخصی هم برای این نوع واردات وجود دارد. اما مشکل دیگر این است که اراده و عزم محکمی برای حل این مشکل وجود ندارد و در طی مراجعههایی که داشتهایم به این نتیجه رسیدهایم که توان و اراده کافی برای جلوگیری از واردات غیررسمی وجود ندارد.»
به توضیح حسینینژاد باقی مشکلات این صنعت با یادگیری و آموزش رفع خواهد شد و در خصوص دو چالش گفته شده که از اصلیترین چالشها هستند، باید فکری شود.