راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل تپسی در پاسخ به راه پرداخت: مشکل تپسی با سوءاستفاده اسنپ از تسلط بر بازار است

مدیرعامل تپسی با تشریح گزارش عملکرد تپسی در ۸ماهه اول سال ۱۴۰۳ توضیحاتی درمورد سهم بازار سرویس حمل‌ونقل و سرویس‌های جدید سوپراپلیکیشن تپسی ارائه کرد

یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳، مصطفی سیدحسینی، مدیرعامل تپسی، گزارش عملکرد این شرکت در هشت‌ماهه اول سال را ارائه کرد. او در این گزارش از رشد ۱۳۱ درصدی درآمد تپسی از محل سرویس حمل‌ونقل، تحلیل تپسی از افزایش سهم بازار حمل‌ونقل درون‌شهری و از سرویس‌های جدید این سوپراپلیکیشن سخن گفت. در ادامه بحث انحصارگرایی رقیب تپسی‌فود، قراردادهای انحصارگرانه اسنپ و شکایت تپسی‌فود از اسنپ داغ شد و مصطفی سید حسینی توضیحاتی را در این باره ارائه کرد.


رشد ۱۴۰ درصدی تعداد سفرهای تپسی


مصطفی سیدحسینی سخنان خود را با توضیحاتی درمورد افزایش تعداد سفرهای سرویس حمل‌ونقل تپسی آغاز کرد. تپسی در آخرین گزارش خود در آبان اعلام کرده بود که در آبان‌ماه نسبت به آبان سال گذشته رشد ۱۳۱ درصدی را تجربه کرده است؛ به این صورت که آبان سال گذشته ۹۱ میلیارد تومان و آبان امسال ۲۱۱ میلیارد تومان درآمد داشته است.

سیدحسینی با اشاره به تورم ۲۱.۲ درصدی در قیمت تپسی تأکید کرد که این افزایش درآمد فقط متأثر از افزایش تعداد سفر بوده است. او عنوان کرد: «بر اساس آخرین وضعیت اعلام شده رشد ۱۴۰ درصدی در تعداد سفرهای انجام شده از ابتدای سال نسبت به سال گذشته تجربه کرده‌ایم.»


سهم ۲۵ درصدی تپسی در تهران و ۳۱ درصدی در مشهد


او با اشاره به گزارش سال شرکت رقیب تپسی، اسنپ، بیان کرد: «اگر بخواهیم بر اساس گزارش سال اسنپ بازار را تحلیل کنیم این ابهام ایجاد می‌شود که چطور ممکن است با افزایش درآمد و افزایش تعداد سفر، سهم بازار تپسی به ۸ درصد کاهش یافته است؟»

آیا بازار حمل‌ونقل شهری در یک سال گذشته دوبرابر شده است؟ او در ادامه به ابهام‌زدایی از اعداد اعلام شده از طرف تپسی و اسنپ پرداخت و توضیح داد: «اسنپ در گزارش ۱۴۰۲ خود اعلام کرد که تعداد سفرهای سال ۱۴۰۲، یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون سفر بوده است. براین‌اساس امروز تعداد سفرهای ماهانه این دو پلتفرم ۱۲۰ میلیون سفر ماهانه است. بر اساس دیتاهای خود تپسی، جمعیت شهری و آمار اعلام شده از سمت شهرداری‌ها پیش‌بینی می‌شود که ۳۰ درصد کل این سفرها در شهر تهران، ۱۱ درصد در مشهد و ۷ در صد در شیراز انجام می‌شود.»

مصطفی سیدحسینی سیاست‌های تپسی را تمرکز بر ۸ شهر بزرگ ایران، تهران، مشهد، اصفهان، قم، کرج، تبریز، شیراز و اهواز، که ۷۵ درصد کل بازار سفرهای درون‌شهری را به خود اختصاص می‌دهند اعلام کرد. سهم بازار تپسی در ۲۵ درصد باقی‌مانده متعلق به باقی شهرها دو درصد است که به‌زعم سیدحسینی موقعیت مناسب برای رشد تپسی است.

از این ۷۵ درصد سهم شهرهای بزرگ، تقریباً نیمی از سفرها در تهران، ۲۰ درصد مشهد و ۸ درصد در اصفهان است. او در ادامه بیان کرد: «سهم بازار تپسی در ۸ شهر اول بالغ بر ۲۳ درصد است که ما در مشهد با رشد ۱۳۰ درصدی در تعداد سفرها، بیش از ۳۰ درصد بازار را در دست داریم. در تهران این عدد حداقل ۲۶ درصد است و پایین‌ترین عدد مرتبط به اهواز با ۱۲  درصد است.»

او در پایان تأکید کرد: «با نگاه محافظه‌کارانه تپسی بالای ۲۰ درصد از ۶۰ درصد مارکت حمل‌ونقل درون‌شهری را در دست دارد.»


تلاش برای پایان دادن به انحصارطلبی اسنپ در بازار تحویل غذا


مدیرعامل تپسی در ادامه استراتژی  تپسی در سرویس دلیوری را تمرکز بر کسب‌وکارهایی که مرتبط با مشتری هستند، ارسال فوری مرسولات درون‌شهری، عنوان کرد. او اعلام کرد که این سرویس دلیوری نیز از ابتدای سال با رشد ۳ برابری به سهم بازار ۳۰ درصدی رسیده است.

او در ادامه به توضیح شرایط تپسی‌فود پرداخت. تپسی‌فود که در امسال تغییر نام از اُفود به تپسی‌فود، قرارگیری در سوپراپ و توسعه در شهرهای مشهد و شیراز را تجربه کرده است از همان ابتدا به مانع بزرگ انحصارگرایی اسنپ برخورده بود و سیدحسینی با اشاره به شکایت تپسی‌فود از اسنپ تأکید کرد: «تلاش داریم تا این مانع بزرگ را از مسیر خود و دیگر بازیگران برداریم.»


تکیه بر بازوی لجستیکی تپسی مزیت رقابتی تپسی‌شاپ است


تپسی‌شاپ سرویس بعدی‌ای بود که مدیرعامل تپسی به آن اشاره کرد. این سرویس در مسیر سوپر اپ شدن تپسی وارد این اپلیکیشن شد و تمام نیازهای کاربران خارج از فضای موارد زود مصرف را پوشش می‌دهد. سیدحسینی هدف از گسترش این سرویس را نه رقابت با دیجی‌کالا، بلکه تکیه بر مزیت رقابتی تپسی، لجستیک، اعلام کرد و توضیح داد: «ما می‌دانستیم نمی‌توانیم ارزشی علاوه بر دیجی‌کالا در فضای خرید آنلاین ارائه دهیم پس بر مزیت رقابتی خود تمرکز کردیم و این سرویس را به‌صورت محله‌ای توسعه دادیم. در آینده می‌خواهیم فروشگاه‌های برند را به این سرویس اضافه کنیم و تأکید داریم که این محصولات دوساعته به دست مصرف‌کننده می‌رسند.»

سیدحسینی پیش از پاسخ به سؤالات به سرویس‌های تپسی‌مارکت، تپسی‌دکتر و تپسی‌گاراژ نیز اشاره کرد.


سوءاستفاده اسنپ از تسلط خود بر بازار سفارش غذا


او در پاسخ به خبرنگار راه‌پرداخت توضیح داد: «۷۰ درصد سود اسنپ از ۱۰۰ رستورانی است که به‌خاطر قراردادهای انحصاری اسنپ با ما قرارداد نبسته‌اند. درست است که اسنپ برای ورود به این بازار سرمایه‌گذاری انجام داده است؛ اما هزینه ریسک کمتری داشته است و بر بازار نیز مسلط است. اینکه اولین بازیگر یک حوزه بر بازار مسلط می‌شود نکته‌ای است که ما با آن هیچ مشکلی نداریم. تپسی با سوءاستفاده از موقعیت تسلط مشکل دارد.»

او در ادامه ضعف بخش فین‌تک در تپسی را نکته‌ای صحیح دانست و گفت: «ابزارهای پرداخت بخشی بوده است که ما نقشه راه مناسبی هنوز برای آن نداریم. BNPL ما در موقعیت خوبی نیست و ارائه‌دهنده این خدمت نیز مناسب نیست. اما به‌مرور با پیشروی در استراتژی‌های رشد سعی می‌کنیم این بخش را هم تقویت کنیم و نقشه راه مناسبی برای آن ارائه دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.