پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
زمان دریافت وام در بانک قرضالحسنه مهر ایران به ۳ تا ۵ روز رسیده است
عضو هیئتمدیره بانک قرضالحسنه مهر ایران مطرح کرد
به گفته حمیدرضا توسلی، عضو هیئتمدیره و معاون فناوری اطلاعات بانک قرضالحسنه مهر ایران، پیش از این، دریافت تسهیلات در بانک قرضالحسنه مهر ایران بیش از دو هفته طول میکشید، اما اکنون این عدد به ۳ تا ۵ روز رسیده است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی قرضالحسنه، حمیدرضا توسلی، عضو هیئتمدیره و معاون فناوری اطلاعات بانک قرضالحسنه مهر ایران یکی از سخنرانان نشست «تحول دیجیتال در حوزه بانکداری و پرداخت» در هشتمین کنفرانس پیشرفتهای معماری سازمانی ایران بود.
توسلی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «برخی از بانکها همه ابعاد و برخی حوزه مصرفی و خرد جامعه را هدفگذاری کردهاند. رویکرد و هدفگذاری بانکهای قرضالحسنه بر این اساس بوده زمانی که افراد نیازمند تسهیلات هستند، به سرعت آن را دریافت کنند. وام فوری که دو سال پیش توسط بانک قرضالحسنه مهر ایران طراحی شد بر همین اساس بود.»
عضو هیئتمدیره بانک قرضالحسنه مهر ایران گفت: «۳ سال پیش راهبردی را در بانک پیش گرفتیم که همه آحاد جامعه بتوانند خدمات مبتنی بر قرضالحسنه را دریافت کنند. این در حالی است که برخی از شعب بانک در زمانهای خاص با ازدحام مشتریان روبهرو هستند.»
تحول دیجیتال، شعب بانکها را از بین نمیبرد
او افزود: «باید از خود بپرسیم زمانی که لازم است سازمانها خدمات دیجیتالی ارائه کنند، آیا قرار است ارائه خدمات حضوری متأثر شود؟ شعبه همچنان کارکرد برقراری تعاملات انسانی را دارد. انجام تراکنش به بستر دیجیتال فرستاده میشود، اما شعبه بستر تعاملات انسانی است و خدماتی ارائه میدهد که بهصورت غیرحضوری ممکن نیست.»
توسلی این طور ادامه داد: «برنامهریزی شد ظرف ۳ تا ۵ سال در بانک قرضالحسنه مهر ایران به تحول برسیم. باید از بستر حضوری، خدمات را به بسترهای غیرحضوری منتقل میکردیم. تبدیل فرایندها لزوماً به همان شکل سابق نبود، زیرا در این صورت ناکارآمدی ایجاد میشد.»
معاون فناوری اطلاعات بانک قرضالحسنه مهر ایران گفت: «اکنون بانک بیش از ۱۸ میلیون مشتری دارد که حدود ۱۲ میلیون مشتری آن آنلاین هستند و از اپلیکیشنهای گوناگون استفاده میکنند.»
او تصریح کرد: «برای تبدیل از شکل سنتی به شکل دیجیتال، از سه حوزه ابزارها، افراد و فرایندها، وزن بیشتر را تبدیل فرایندها داشت.»
۷۵ درصد خدمات بانک قرضالحسنه مهر ایران بهصورت غیرحضوری است
توسلی گفت: «اکنون ۷۵ درصد از خدمات بانک به مشتریان در قالب غیرحضوری است. اگر اینچنین نمیشد، برای خدمترسانی به این تعداد مشتری باید به جای ۵۰۰ شعبه ۱۵۰۰ شعبه میداشتیم که امکانپذیر نبود. نسل آلفا و Z در حال ورود به جامعه هستند و ترجیح میدهند خدمات را غیرحضوری دریافت کنند. این نسل حدود ۳۵ میلیون نفر از جامعه ما را تشکیل میدهند. سازمانها باید متناسب با نیاز این افراد خدمات ارائه کنند.»
عضو هیئتمدیره بانک قرضالحسنه مهر ایران افزود: «برای اینکه یک سازمان ساختار کنونی را به ساختار مطلوب تبدیل کند و هر دو حوزه را پیش ببرد، حتماً باید در سطح هیئتمدیره و به صورت کلان، شاخصهایی را پایهریزی کرده و سپس پیشرفت آنها را پایش کنند.»
او با اشاره به اینکه ممکن است برخی از این شاخصها پیشتر وجود نداشته، گفت: «یکی از این شاخصها مدت زمان دریافت خدمت است. پیش از این دریافت تسهیلات در بانک قرضالحسنه مهر ایران بیش از دو هفته طول میکشید، اما اکنون این عدد به ۳ تا ۵ روز رسیده است.»
توسلی گفت: «سازمانها، بهویژه بانکها امروزه مسیری را پیش رو دارند که باید در یک ساحت دیگر به مشتریان خود سرویس دهند. این ساحت نیازمند بلوغ است که در نشستهایی از این دست رخ میدهد.»
او در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: «ما در حال یک دگردیسی در کل اکوسیستم بانکی هستیم که تجلی آن از طریق API است. اقتصاد مبتنی بر این بخش در حال رشد است. رد و بدل کردن API بین سازمانها یک ضرورت است. عملاً این کار ابزار تعامل با سازمانهای گوناگون را فراهم میکند. سازمانها باید چابک باشند و به سایر سازمانها API بدهند و خود را متناسب با سطح جدید ارتقا دهند.»
تبدیل شدن به چهارمین بانک پرتراکنش کشور
عضو هیئتمدیره بانک قرضالحسنه مهر ایران اظهار داشت: «در پروژه معماری سازمانی، در بانک این چالش را داشتیم که سیستم Core خود را با چه رویکردی بهبود دهیم. بانکی که نمیتواند خدمات خود را حتی لحظهای تعطیل کند و تعداد تراکنشهای آن نیز در طول سه سال گذشته از رتبه پانزدهم به رتبه چهارم شبکه کشور رسیده است.»
توسلی افزود: «ایجاد زیستبومی که در چارچوب آن یک Core و چند Sub Core داشته باشیم، یکی از راهکارهاست. مدرن شدن Core از طرق مختلف قابل تحقق است.»
معاون فناوری اطلاعات بانک قرضالحسنه مهر ایران گفت: «اتفاق مهمی در حال رخ دادن است. بانک لزوماً نباید خودش کار پردازش و زیرساخت را انجام دهد. اکنون پیتکها و لندتکها وارد اکوسیستم شدهاند و میتوان بخشی از فعالیتها را به آنها سپرد.»
در این نشست همچنین محمدعلی رستگار، عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیئتمدیره بانک اقتصاد نوین؛ حمید بناییان، عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس و معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده؛ مسعود وکیلینیا، مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا نیز حضور داشتند.