راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهم‌ترین روندهای سال 2014

سال 2014 در حال تمام شدن است و مطالب زیادی درباره روندهای این سال و پیش‌بینی‌ها برای سال میلادی پیش‌ِ رو منتشر می‌شود. مطمئنا این سال یکی از نقاط عطف در صنعت بانکداری و پرداخت خواهد بود. امسال شاهد رشد استارتاپ‌هایی بودیم که در برابر غول‌ها ایستادند و تلاش کردند خودی نشان دهند.

امسال و با مرور خبرها متاسفانه هنوز در سطح جهان، امنیت مهم‌ترین کلیدواژه بانکداری و پرداخت است که توسط رخنه‌ها و هک‌های گاه‌و‌بی‌گاه در این سال به لرزه در آمد. امسال استاندارد EMV بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفت و یادمان نرود که ما در ایران هنوز تکلیف‌مان را با این استاندارد مشخص نکرده‌ایم. سال 2014 برخلاف سال 2013 سال پرتلاشی برای بازیگران اصلی صنعت پرداخت بود.

شاید ورود اپل به این حوزه همه را به تکاپو واداشته بود. iBeacons هم از کلیدواژه‌های امسال بود که از آن بیشتر خواهیم شنید. اپل هم که با ورود پرسروصدایش به صنعت پرداخت در حال تغییر قاعده بازی است. اما یکی از مهم‌ترین تصمیمات مدیریتی که در سال 2014 گرفته شد، جدایی ای‌بی و پی‌پال در سال‌های آینده است. پی‌پال زیرمجموعه ای‌بی بود و این انتقادهای زیادی را ایجاد کرده بود و در نهایت مدیران ای‌بی تصمیم گرفتند این دو شرکت را از هم جدا کنند.

حضور علی‌بابا در بورس آمریکا هم یکی از مهم‌ترین رویدادهای این سال بود که همه آمارها را جابجا کرد و همه را متعجب کرد. آمازون و برخی فعالیت‌هایش، بیت‌کوین انقلابی و البته احراز هویت از طریق اثرانگشت و تاثیری که در پرداخت همراه دارد سه روند مهم سال 2014 بود. سالی که تمام شد و در انتظار سال 2015 هستیم. به نظر می‌رسد در این سال رخدادهای مهمی خواهیم داشت. شاید یکی از مهم‌ترین آنها به ثمر نشستن و ظهور استارتاپ‌های متنوع در حوزه مالی باشد. شاید در شماره‌های آینده پرونده برای همین استارتاپ‌های مالی منتشر کردیم. سال نو مبارک!

 رسول قربانی

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط؛شماره 688

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.