پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
نگاهی به داستان کمپین همسترپارتی بیتپین
با پایان کمپین دوماهه همستر پارتی، روابطعمومی صرافی رمزارزی بیتپین روایتی از پشت پرده شکلگیری این کمپین و اتفاقات پیشآمده در طول آن را منتشر کرد. این کمپین توانست بستری مناسب برای یادگیری کاربران تازهوارد به دنیای کریپتو فراهم کند. همچنین، لیست کردن توکن همستر از ابتدا بدون چالش نبود و با فراز و نشیبهای زیادی همراه شد. در این روایت، بیتپین به برخی از این چالشها و مسیرهای اتخاذ شده برای حل آنها پرداخته است.
کمپین همسترپارتی بیتپین؛ جشنوارهای از آموختن، جایزه و نزدیکترشدن
به گزارش روابط عمومی صرافی بیتپین، همزمان با پایان یافتن کمپین «پینفینیتی» کمپین رمزارزی اجرا شده در نیمه اول سال ۱۴۰۳، موجی نو در میان کاربران رمزارز در سراسر دنیا شکل گرفت. موجی از هیجان توکنهای تلگرامی tap-to-earn که هرروز بر طرفداران آن افزوده میشد. خیلی زود، پای یک موش بازیگوش به میدان باز شد و چنان فراگیری به دست آورد که در هر گوشه و کنار، کسی را میدیدید که با سرعت به صفحه گوشی خود ضربه میزند؛ روزهایی رسیدند که ناگهان پیامی از دوستی قدیمی دریافت میکردید که شما را به عضویت در همستر دعوت میکرد.
بسیاری از کاربران درگیر پروژههای تلگرامی در حال کسب اولین تجربیات خود از دنیای رمزارزها بودند و بیتپین در لیستکردن ناتکوین و داگز به عنوان یکی از اولین صرافیها در ایران، با چالشهای مختلفی که این دسته از کاربران با آها روبرو بودند آشنایی پیدا کرد. به همین دلیل اینبار ایدهای مهیجتر آماده کرد: ساختن پلی میان شور و هیجان توکنهای تلگرامی tap-to-earn و دنیای گسترده بلاکچین.
هدف بیتپین خلق کمپینی بود که فراتر از یک تجربه سرگرمکننده باشد؛ تعاملی که در آن کاربران ضمن آشنایی با رمزارزها، مهارتهای جدید بیاموزند و جوایز واقعی کسب کنند.
به همین منظور، کمپین بزرگ «همستر پارتی» از ۷ مرداد آغاز شد و پس از نزدیک به ۲ ماه رقابت پرهیجان و ماموریتهای جذاب، با مشارکت ۶۰۰ هزار شرکتکننده به نقطه پایانی رسید. مسیری که آسان نبود و از همان ابتدا، تیم ۳۶ نفره بازاریابی بیتپین را کاملا درگیر طراحی و اجرای خود کرد. کمپینی بزرگ که همه چیز در خود داشت!
آغاز کمپین با قبول ریسکهای موجود
کمپین «همستر پارتی» بهطور رسمی از تاریخ ۷ مرداد آغاز شد. طبق برنامهریزی تیم کمپین، کاربران هر روز با انجام ماموریتهای متنوع درگیر این رویداد میشدند و در مسیری که طراحی کرده بودند، بهصورت تدریجی مهارتها و دانش مورد نیاز خود را کسب میکردند. این مسیر برای کاربران فرصتی فراهم میکرد تا ضمن یادگیری، سود بیشتری کسب کرده و شانس دریافت جوایز بزرگتر را داشته باشند. آکادمی بیتپین نیز با برگزاری چندین وبینار آموزشی و انتشار محتوای تکمیلی، هر آنچه کاربران برای پیشرفت و رشد در این مسیر نیاز داشتند را در اختیارشان قرار داد. با این حال، در شرایطی که کاربران در سراسر جهان درگیر پروژه همستر کامبت و رویای ثروتمندشدن از آن بودند، انتشار خبری درخصوص اختلاف حقوقی مالکین این پروژه تلگرامی و احتمال لیستنشدن آن، کاربران این پروژه را که از طولانیشدن آن نگران و خسته شده بودند، در شوک بزرگی فرو برد. این خبر به سرعت تبوتاب بازی را در جامعه کاهش داد و آمارهای جستجوی کاربران در وب نیز کاهش توجه کاربران را تایید میکرد.
در همین حال، تیم بازاریابی بیتپین نیز در حال بررسی اخبار بود تا در صورت نیاز به سراغ سناریویی برود که در آن درصورت لیستنشدن همستر به کاربران امکان نقدکردن پینهای کسبشده در کمپین را بدهد. اما پس از سکوتی طولانی، اخباری از سوی مالکین پروژه منتشر شد که اعلام میکرد توکن همستر سرانجام در تاریخ ۵ مهرماه لیست خواهد شد.
لیست شدنی که دوای درد هیچکس نبود
همستر بازیگوش داستان، پس از چند بار تاخیر، سرانجام در تاریخ موعود لیست شد اما نتوانست انتظارات را برآورده کند. اولین موضوعی که باعث گله و نارضایتی کاربران این پروژه شد، تعداد کم توکنهای اختصاصیافته به آنها بود.
کاربران پس از مدتی طولانی درگیری و تلاش برای کسب «پرافیت» و «کلید» متوجه شدند که نتیجه تلاشهایشان با منطق خاصی همراه نشده است. اتفاقی که مهمترین دلیل آن عدم حمایت از سوی مدیران این پروژه بود. کمبود حمایتی که سبب شد تا توکن همستر با ارزشی بسیار ناچیز وارد بازار شود و باعث خشم کاربران همستر کامبت شود.
از سوی دیگر در قلب کمپین همسترپارتی بیتپین، «پرافیت» بهعنوان جایزه قرار داشت؛ عنصری کلیدی در بازی همستر کامبت که کاربران بهخوبی با نام، ارزش و اهمیت آن در اکوسیستم بازی آشنا بودند. همین شناخت باعث شده بود تا پرافیت بهعنوان پاداش همسترپارتی انتخاب شود اما زمانی که توکن همستر کامبت با قیمتی بسیار پایینتر از حد انتظار لیست شد، مشخص شد که به ازای هر ۱۰۰۰ واحد پرافیت تنها یک توکن اختصاص یافته است. این وضعیت، با تعهد بیتپین به ارائه تجربهای عالی به کاربران سازگار نبود و آنها معتقد بودند که کاربرانشان شایسته پاداش مناسب برای مشارکت در کمپین هستند. به همین دلیل به جای ادامه با ساختار اولیه، تصمیم گرفتند که پرافیت بهدستآمده توسط هر کاربر را، پیش از تبدیل به توکن همستر، پنج برابر کنند. این تغییر به معنی پاداش بیشتر برای همه شرکتکنندگان بود و اطمینان میداد که زمان و تلاش آنها بهدرستی به رسمیت شناخته میشود. هدف آنها ساده بود: ایستادن در کنار کاربران خود، بدون توجه به چالشها.
نتیجه: ۶۰۰ هزار کاربر و ۳.۵ میلیارد پرافیت پاداش
در مجموع، ۶۰۰ هزار کاربر در این کمپین همراه بیتبین شدند و تعامل آنها فراتر از انتظارات بود. طی این کمپین ۶۰ روزه، کاربران با تکمیل کارتهای ماموریتهای روزانه موفق به تولید ۷۰۰ میلیون پرافیت شدند که به پاس قدردانی از همراهی آها، این رقم به ۳.۵ میلیارد پرافیت افزایش یافت. موفقیت همسترپارتی، گواهی بر اعتمادی است که کاربران ما به بیتپین دارند و تعهد ما به بهبود و تکامل مستمر تجربه آنها.
اتفاقات پیشبینی نشده، تجربه جدیدی از تعامل با کاربر را ایجاد کرد
لیستشدن همزمان توکن همستر در بیتپین همگام با صرافیهای بینالمللی اتفاق افتاد تا بیش از ۳.۵ میلیون کاربر همزمان با بازارهای جهانی، به امکان معامله آن دسترسی پیدا کنند.
با پیشبینی قبلی از استقبال بالای کاربران از توکن همستر، تیم فنی بیتپین خود را برای پشتیبانی از تراکنشها و افزایش ظرفیت واریز به بیش از ۲۰ برابر رکورد کاربران بیتپین در استفاده از شبکه تون آماده کرده بود، اما ترکیبی از عملکرد غیراستاندارد پروژه همستر، شلوغی شبکه تون و همچنین اختلال داخلی بیتپین منجر به بروز مشکل در انجام واریزهای بخشی از کاربران شد.
میتوان گفت عوامل متعددی در بروز این اختلال دخیل بودند که مهمترین آنها عبارتاند از:
- عملکرد غیراستاندارد پروژه همستر در شبکه تون
- حجم بالای تراکنشها در بلاکچین تون
- برخی مشکلات فنی داخلی بیتپین
اگرچه تیم فنی بیتپین ظرفیت پردازشی تا معادل ۲۰ برابر رکورد کاربران بیتپین در استفاده از شبکه تون را برای این رویداد فراهم کرده بود، ترکیب عوامل فوق باعث شد که واریزهای بخشی از کاربران با تاخیر انجام شود. محاسبات تیم تحلیل داده بیتپین نشان میدهد این تاخیرها سبب شده است که همزمان با افت شدید قیمت همستر، حدود ۵.۷ درصد از کاربران بیتپین که اقدام به واریز همسترهای خود کردهاند، تحت تاثیر این اختلال قرار بگیرند.
تعهد بیتپین به کاربران
بیتپین بلافاصله با عذرخواهی از تمامی کاربران بهخاطر این تجربه ناخوشایند، مسئولیت کامل اختلالات پیشآمده را پذیرفت و برای جبران آن، برنامهای جامع و سیستماتیک طراحی کرد. این برنامه به کاربران اجازه میداد مابهالتفاوت ناشی از تاخیر در واریز توکن همستر را محاسبه کرده و بهصورت ریالی دریافت کنند.
به این منظور از تاریخ ۱۴ مهرماه، فرمی در حساب کاربری تمام کاربران قرار گرفت تا افرادی که از تاریخ ۵ الی ۹ مهرماه با تاخیر در واریز مواجه شدهبودند، درخواست دریافت مابهالتفاوت خود را ثبت کنند. محاسبه مابهالتفاوت نیز بر اساس قیمت توکن همستر در زمان واریز به بیتپین انجام شد.
همراهی با کاربران تا قدم آخر
روابط عمومی بیتپین در طول مدت ۱۰ روز که فرایند پرداخت مابهالتفاوت فعال بود، با تولید محتوای آموزشی و اطلاعرسانیهای متنوع، این موضوع را در سه مرحله بهصورت جامع پوشش داد تا اطمینان حاصل شود که هیچ کاربری از این فرایند جا نماند.
در مجموع، ۱۴.۹۵۰ کاربر با تکمیل فرم درخواست وارد فرآیند دریافت مابهالتفاوت شدند و حدود ۲.۵ میلیارد تومان بهصورت ریالی به آنها پرداخت شد.