راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل گروه شرکت‌های داده‌ورزی سداد: داده‌ورزی سداد به‌صورت هلدینگ مدیریت خواهد شد

در اواسط تیرماه سال 93 دکتر حبیب رودساز مدیرعاملی شرکت داده‌ورزی سداد را بر عهده گرفت. وی متولد سال 1334 در شهر آبادان بوده و دارای لیسانس بازرگانی از مدرسه عالی بازرگانی، کارشناسی ارشد مدیریت مالی از دانشگاه تربیت مدرس و دکتری مدیریت سیستم‌ها از دانشگاه تهران بوده است.در سوابق کاری دکتر رودساز عناوینی همچون مشاور ارشد رییس‌کل بانک مرکزی، مدیرعامل صندوق تعاون کشور، مشاور وزیر تعاون، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری قشم و مدیر گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه به چشم می‌خورد. از سوابق علمی دکتر رودساز می‌توان به عضویت هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، مدرس دروس بانکداری الکترونیکی و تجارت الکترونیکی، تجزیه‌وتحلیل سیستم‌ها و روش‌ها (SAD)، سیستم‌های اطلاعاتی در مدیریت (MIS) در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اشاره کرد. دکتر رودساز در زمینه تدوین، تهیه مقالات و طرح‌های تحقیقاتی در زمینه سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت، طرح‌های عمرانی، طراحی و تبیین الگویی جامع جهت تعیین چرخه‌ی حیاتی سیستم‌ها، بررسی نقش و تأثیر IT بر فعالیت‌های سازمانی و راهنمایی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مدیریت فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است.وی در سال 1376 در مؤسسه اعتباری امین، بانکداری الکترونیکی را به‌صورت عملی شروع کرد و جزو افرادی بود که بانکداری بر اساس کارت‌های الکترونیکی و دستگاه‌های ATM را در کشور پایه‌گذاری کرد. دکتر رودساز در شهریورماه سال گذشته به‌عنوان مشاور مدیرعامل وقت به جمع همکاران سداد پیوست.برای شناخت بیشتر از برنامه‌ها و نقطه نظرات مدیرعامل شرکت داده‌ورزی سداد، مصاحبه‌ای با وی ترتیب داده‌ایم.

 .

در مدتی که در شرکت داده‌ورزی سداد مشغول شده‌اید، وضعیت شرکت را چگونه ارزیابی کرده‌اید؟

تغییرات مدیریتی شرکت داده‌ورزی سداد طی 2 سال گذشته، تغییر سیاست‌ها و جابه‌جایی مدیران ارشد، در این شرکت موجب شد تا این ابر شرکت فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات مناسب و شایسته به بانک و مشتریان آن دچار مشکل و بی‌ثباتی شود. شرکت سداد به‌عنوان بازوی انفورماتیک بانک ملی ایران، بانکی با پیشینه 86 ساله و پایه‌گذار بانکداری در تاریخ کشور، فاصله بسیار زیادی در اکوسیستم بانکداری مجازی با سایر رقبا در سایر بانک‌ها دارد. در اکوسیستمی که رقابت تنگاتنگ وجود دارد؛ مطمئنا ضعف یک مجموعه موجب بروز و ظهور سایر مجموعه‌هایی خواهد شد که به دلیل عدم قدمت، شایستگی انجام آن کار را ندارند. در عرصه بانکداری همان‌طور که بانک ملی‌ ایران پرچم‌دار اعتماد و خدمت به مردم است، سداد نیز باید با ثبات مدیریتی و اجرای کامل پروژه‌های تعریف‌شده بتواند تکیه‌گاه قابل‌اعتمادی برای پیشبرد اهداف بانک ملی ایران باشد.

.

اولین اقدام شما در بدو ورود چه بود و در راستای دستیابی به چه اهدافی صورت گرفت؟

طبق مصوبات هیئت‌مدیره، معاونت PSP، پشتیبانی و طراحی و توسعه نرم‌افزار و… شرکت‌هایی هستند که از درون شرکت سداد به‌صورت شرکت‌های وابسته به هلدینگ داده‌ورزی سداد در راستای چابک سازی و سودآوری بیشتر بر اساس تعریف پروژه‌های متنوع به کار خود ادامه خواهند داد. بر همین اساس تحقیقات، بررسی‌ها و مشاوره‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام گرفت و به این نتیجه رسیدیم که به‌منظور تسریع پیشرفت داده‌ورزی سداد می‌بایست این هلدینگ ایجاد شود. ما برای ایجاد این تغییر، الگوهای مناسب و بومی‌سازی شده را با بانک تعریف و پیش‌بینی کرده‌ایم و مطمئن هستیم این تغییر ساختار به دلیل استقلال شرکت‌های ذکرشده موجب شود تا کارکنان تلاش بیشتری برای درآمدزایی و همچنین نقش بیشتری در اکوسیستم بانکداری مجازی داشته و از خلاقیت خود در پیشبرد هر چه بیشتر اهداف سازمان و البته رفاه خود استفاده کنند.

.

اولویت کاری شما برای رشد و ارتقای شرکت چه از لحاظ فعالیت‌های درون‌سازمانی و چه برون‌سازمانی چه خواهد بود؟

تعیین دو هدف اصلی بزرگ‌ترین اولویت در داده‌ورزی سداد به شمار می‌رود. اولین هدف تغییر ساختار شرکت در راستای اهداف درون‌سازمانی است که موجب خواهد شد تا جایگاه واقعی خود را در بین شرکت‌های ICT به دست آوریم و هدف دوم کم کردن فاصله با رقبا خواهد بود که این مورد نیز در راستای تغییرات برون‌سازمانی صورت خواهد گرفت.

برای رسیدن به این اهداف نیاز به استراتژی‌هایی داریم که بتوانیم مسیر خود را در سازمان مشخص کنیم. به همین دلیل سرمایه داده‌ورزی سداد را افزایش ‌داده‌ایم.

این افزایش سرمایه شامل آورده‌های نقدی بوده که سهام‌داران اصلی ازجمله بانک ملی‌ ایران و مجمع وارد کرده‌اند و آورده‌های غیر نقدی شامل دستگاه‌های ATM و POS است که در تملّک بانک بوده و به همین دلیل موجب شد تا نتوانیم برنامه‌ریزی‌های اجرایی مدونی راجع به بهره‌گیری از این امکانات داشته باشیم.

دومین استراتژی برای رسیدن به اهداف شرکت، بهره‌گیری از تمامی توان سداد به‌واسطه تأسیس شرکت‌های تخصصی و اتکا به نیروهای داخلی است. در حال حاضر بخشی از وظایف و اختیارات سداد برون‌سپاری شده که در آینده‌ نزدیک اغلب این وظایف در قالب و تحت مدیریت شرکت‌های ایجادشده انجام خواهد شد تا فعالیت‌های خود را تجمیع و پشتیبانی کنیم.

به‌منظور تغییر ساختار نیز تیمی را بسیج کرده‌ایم و امیدواریم با یک مدیریت بسیجی و جهادی بتوان این فعالیت را به نحو احسن انجام داد.

.

برنامه شما برای ارتقای مناسبات با بانک ملی ایران و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت داده‌ورزی سداد در سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها چیست؟

ما باید تعریفی از رابطه با بانک داشته و به‌عنوان عضوی از خانواده بانک ملی ایران، در خدمت بانک باشیم.

خوشبختانه اتفاق بسیار خوبی افتاده و آن یکسان شدن مدیریت تیم انفورماتیک بانک ملی ایران و گروه شرکت‌های داده‌ورزی سداد است که موجب هماهنگی بیشتر در انجام وظایف محوله می‌شود و این یک فرصت است تا بتوانیم این شرکت را از سایر رقبا جلو بیندازیم. در یک سال آینده فاصله موجود با رقبا را کم کرده و در ادامه یکی از شرکت‌های قوی در حوزه‌ بانکداری الکترونیکی خواهیم بود. بانک ملی ایران دارای پتانسیل بالا، نیروهای مسئولیت‌پذیر و متعهد به نظام جمهوری اسلامی است و ما قصد داریم بین وظایف خود و بانک ارتباطات قوی ایجاد کنیم که وجود یک تیم در دو مجموعه در پیشبرد این اهداف موثر خواهد بود.

.

آینده سداد را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

تیم انفورماتیکی جدید و منسجمی که به دستور مدیرعامل محترم بانک ملی ایران در درون بانک ملی‌ ایران و سداد تشکیل شده است سبب امیدواری من در پیشبرد اهداف گروه شرکت‌های داده‌ورزی سداد در بین رقبا بوده و ایجاد کمیته‌های گوناگون برای حل مسائل سداد باعث امید در کارکنان خواهد شد. این تدابیر به همراه گسترش سبک مدیریت مشارکتی در مجموعه مطمئناً آینده درخشانی را برای سداد در پیش رو خواهد داشت. ما در حال تغییر به سمت جلو هستیم و قرار نیست به عقب بنگریم و در همین حال هم بمانیم. ما به دنبال یک چشم‌انداز روشن و روبه‌جلو هستیم.

.

داده‌ورزی سداد در یک جمله

داده‌ورزی سداد یک برند معروف و شناخته‌شده است و در مجموعه شرکت‌های ICT بانکداری به‌عنوان یک عضو موثر محسوب می‌شود. این شرکت دارای کارکنانی پرکار و متخصص و سرشار از انرژی، جوان، دوست‌داشتنی و امیدوار به آینده است. سداد در یک جمله نگاهش به آینده بوده تا به نقطه دلخواهش برسد. با توجه به اینکه سداد مجموعه‌ حرفه‌ای بوده و تیم حرفه‌ای در بانک و درون شرکت آن را راهبری می‌کند. این شرکت در کوتاه‌مدت آینده خوب و در میان‌مدت آینده درخشانی پیش رو دارد.

 منبع: فناوران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.