راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی در آستانه اجرای مدل جدید سقف اعتباری صدور دسته چک

سرپرست اداره راهبری سامانه‌های تنظیم‌گری و نظارت بانک مرکزی از تدوین پیش‌نویس فنی-عملیاتی دستورالعمل تعیین سقف اعتباری برای متقاضیان صدور دسته چک خبر داد و تأکید کرد که این طرح با هدف حمایت از کسب‌وکارها و حفظ روند تولید در کشور، بدون آسیب به این حوزه‌ها، اجرا خواهد شد.

به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، زهره پاپی، سرپرست این اداره، با اشاره به پیشینه این طرح گفت: «پیش‌نویس شیوه‌نامه تعیین سقف صدور دسته چک در سال 1401 توسط بانک مرکزی تهیه شده و در شورای پول و اعتبار وقت نیز مطرح گردید. در این شیوه‌نامه، نحوه تعیین سقف مجاز طبق مواد 6 و 21 قانون اصلاح صدور چک ارائه شده بود.»

پاپی افزود که در آن زمان، بررسی‌های کارشناسی نشان داد ضعف پایگاه‌های اعتباری می‌تواند چالش‌های متعددی را برای کسب‌وکارها در نظام پرداخت و اعتباری کشور ایجاد کند. همین امر باعث شد تا موضوع توسط رئیس کل وقت بانک مرکزی به مجلس شورای اسلامی منعکس شود.

او همچنین خاطرنشان کرد: «بانک مرکزی همواره دغدغه‌مند بوده است تا اجرای این تکالیف قانونی، بدون آسیب به کسب‌وکارها و روند تولید کشور صورت گیرد. در همین راستا، پایگاه‌های داده اعتباری و فرآیندهای اعتبارسنجی به‌طور کامل بازنگری شده‌اند. اکنون مدل فنی-عملیاتی برای تعیین سقف مجاز دسته چک آماده شده و به‌زودی به تصویب خواهد رسید.»

در پایان، پاپی تصریح کرد: «این مدل عملیاتی طی ماه‌های آتی با در نظر گرفتن دغدغه‌های کسب‌وکارها و تولیدکنندگان در هیئت عالی بانک مرکزی بررسی و به تصویب خواهد رسید.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.