راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عملکرد شرکت‌های شفاف و خودتنظیم‌گر رمزارز در ایران جای تقدیر دارد نه محدودیت

سیده مهکامه شریف زاد، مدیرعامل پارس بیت از وضعیت ساماندهی شرکت‌های رمزارز در کشور می‌گوید

سیده مهکامه شریف زاد، مدیرعامل پارس بیت معتقد است که امروز اگر شاهد معاملات آسان رمزارزها و دسترسی سریع کاربران در کشور به جدیدترین قابلیت‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد دنیا هستیم، به لطف شرکت‌ها و صرافی‌های رمزارز داخلی است. به گفته شریف‌زاد این امر جای تقدیر دارد نه محدودیت و تحریم داخلی.

به گزارش روابط عمومی پارس بیت، مدیرعامل این شرکت با اشاره به وضعیت بلاتکلیف و نابسامان قانون‌گذاری در حوزه رمزارز گفت:‌ «دغدغه‌های امنیتی و نگرانی از کلاهبرداری‌های وسیع در این حوزه امری کاملاً منطقی و درست است اما همین موارد اکنون به لطف صرافی‌های قانونمند و در مدار شفافیت به بهترین شکل ممکن در داخل کشور در حال اجرا است. دسته‌ای از مجموعه‌ها که موجب اخلال در این فرایند می‌شوند در واقع در حال سوءاستفاده از وضعیت بلاتکلیف و نابسامان قانون‌گذاری در این حوزه هستند و عملکرد مسموم این دسته موجب زیر سؤال بردن عملکرد عالی صرافی‌های معتبر در کشور شده است.»

به گفته شریف زاد اگر تمرکز قانون‌گذار به‌جای ایجاد محدودیت، روی رسمیت بخشیدن به این کسب‌و‌کارهای شفاف صورت پذیرد، به زودی بخش عظیمی از تخلفات در این حوزه ریشه‌کن خواهد شد؛ مشکل این است که به‌جای هدایت مصرف‌کنندگان به بخش شفاف این حوزه، هدایت را در میسر کوچ مصرف‌کنندگان به بازار زیرزمینی و غیرشفاف به بهانه قانون قرار داده‌اند.

مدیرعامل صرافی OTC پارس بیت ادامه داد: «اگر کسب‌وکارهای شفاف فعلی در حوزه رمزارز نبودند، امروز شاهد خروج وسیع سرمایه مردم از کشور به صرافی‌های خارج از کشور و دسته و پنجه نرم کردن این دارایی‌ها با تحریم‌های بین‌الملل و از دست رفتن آنها بودیم.»

او گفت: «جدیدترین و سریع‌ترین تغییرات این حوزه ظهور توکن‌های مارکتینگی در دنیا نظیر داگز، همستر، نات کوین و غیره بود که شاهد مدیریت و اقدام سریع صرافی‌های رمزارز در ارائه زیرساخت و خدمات خریدوفروش امن این توکن‌ها بودیم و اجازه خروج دارایی‌ها از کشور داده نشد. این در حالی است که همواره در این مسیر پاسخ‌گوی تهدیدهای امنیتی و ریسک بالای معاملات روی این شبکه‌ها بوده‌ایم.»

شریف زاد معتقد است که اگر واقع‌بین باشیم و از دستاوردی که شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال نوآورمان در کشور بابت ارائه خدمات در تبادل رمزارز رقم زده‌اند غافل نمانیم. برای رفع نگرانی‌ها و کاهش جرایم، به این شرکت‌ها و عملکردشان رسمیت ببخشیم و نتیجه را با وضعیت فعلی مقایسه کنیم.

به گفته شریف‌زاد سال‌هاست که تصمیم بر عدم شفافیت و قانون‌گذاری صریح و وجاهت بخشیدن به این صرافی‌ها بوده است و این تصمیم دستاوردی جز افزایش جرایم، پرونده‌های کلاهبرداری و سوءاستفاده از دارایی مردم نبوده است. وقت آن رسیده است که شیوه نظارت را تغییر دهیم و با وجاهت بخشیدن به عملکرد صرافی‌های رمزارز توانمند و شفاف، جلوی جولان دادن بخش غیرشفاف و زیرزمینی را بگیریم.

رئیس کمیته خود تنظیم‌گری انجمن بلاکچین ایران ادامه داد: «که متأسفانه در شرایطی هستیم که سازمان‌های ذی‌صلاح باوجود نگرانی‌های بجای خود در بحث مدیریت ریسک، تصمیمات را معطوف به محدودیت‌های عجولانه و غیرکارشناسی کرده‌اند و این موضوع خطر ایجاد شبکه‌های هرمی رمزارز و تبدیل‌شدن دارایی‌ها به نودهای غیرشفاف را بیشتر می‌کنیم

او در پایان گفت: «امیدوارم هرچه سریع‌تر سازوکار ساماندهی حوزه رمزارز در کشور با شنیدن صدا و اعتماد به بخش خصوصی این حوزه به نتیجه برسد و بهترین دستاورد برای همه اقشار جامعه و کشور رقم بخورد.»

منبع پارس بیت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.