راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اصلاحیه دستورالعمل تملک سهام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غيربانكی ابلاغ شد

با صدور بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی

بانک مرکزی در تاریخ ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۳ با صدور بخشنامه‌ای، اصلاحیه مواد ۲۷ و ۲۹ دستورالعمل تملک سهام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، این اصلاحیه در راستای تطابق با تغییرات جدید قوانین، به ویژه ماده (۲۲) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، انجام شده است. بر اساس این اصلاحیه، شرایط جدیدی برای نحوه تملک سهام مازاد و برخورد با سهامداران مالک واحد تعیین شده است.

ماده ۲۷ مقرر می‌کند که در صورت تملک سهام بیش از سقف مجاز بدون مجوز، مالک از حقوقی مانند حق رأی و حق شرکت در افزایش سرمایه محروم خواهد شد و عواید مربوط به سهام مازاد به صندوق ضمانت سپرده‌ها منتقل می‌شود.

همچنین، اگر طی یک سال پس از عبور از حد مجاز، مالک نتواند میزان سهام خود را به حد مجاز برساند، صندوق ضمانت سپرده‌ها می‌تواند این سهام را در بورس اوراق بهادار عرضه کند و مبلغ فروش، پس از کسر هزینه‌ها، به سهامدار مسترد خواهد شد.

ماده ۲۹ نیز به بانک مرکزی این امکان را می‌دهد که با تصمیم هیئت انتظامی، مجوز تملک سهام توسط مالک واحد در سطوح بیش از ۱۰ درصد را باطل کند. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف‌اند این اصلاحیه را فوراً به واحدهای ذی‌ربط و سهامداران اطلاع‌رسانی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.