راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قوانین لندتک باید شفاف شوند

در پنل «لندتک؛ آینده پرداخت» در کنگره موبایل ایران گفته شد

محمدمهدی عباس‌آبادی / «لندتک؛ آینده پرداخت» یکی از پنل‌های تخصصی دومین کنگره موبایل ایران بود که در ۲۸ شهریورماه 1403 با راهبری رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار و حضور محمدرضا حیدری، معاون بازاریابی و کسب‌وکار مانیسا؛ حسن فرازمند، معاون بازاریابی دیجی‌پی؛ روح‌الله پرنیان‌‌مهر، مدیرعامل جی‌اس‌ام‌ پی‌ و مینا والی، مدیرمسئول رسانه‌های راه‌کار برگزار شد. در این پنل درباره مسائلی مانند چالش‌ رگولاتوری، تله بدهی و آینده لندتک‌ها صحبت شد. در ادامه مروری بر جزئیات صحبت‌های این افراد خواهیم داشت.


موبایل و کالای دیجیتال؛ پیشرو در لندتک


روح‌الله پرنیان‌مهر، مدیرعامل جی‌اس‌ام‌ پی‌، با اشاره به این موضوع که لندتک به دلیل مشکلات ناشی از رگولاتورها در وضعیت مناسبی قرار ندارد، گفت: «بالغ بر ۷۰ تا ۸۰درصد از تسهیلات خردی که در صنعت لندتک مصرف می‌شود، متعلق به حوزه موبایل و کالای دیجیتال است. تاکنون تسهیلات لندتکی به‌صورت آنلاین ارائه شده است و ما در جی‌اس‌ام‌ پی ‌به‌صورت تخصصی روی حوزه موبایل و لوازم جانبی متمرکز شده‌ایم و توانسته‌ایم حدود هشت هزار فروشگاه را برای ارائه تسهیلات حضوری فعال کنیم.»

بخش زیادی از مصرف خدمات لندتکی در دیجی‌پی به موبایل و کالای دیجیتال برمی‌گردد. حسن فرازمند، معاون بازاریابی دیجی‌پی در این باره توضیح داد: «مسائل مختلفی مانند تورم و گره خوردن دیجی‌کالا به موبایل و کالاهای دیجیتال باعث شده است موبایل و کالای دیجیتال تا حدود ۶۰ الی ۷۰درصد از خرید اعتباری افراد را به خود اختصاص دهد. اعتبارهایی که ما در دیجی‌پی به کاربران می‌دهیم، یک‌بار مصرف نیستند و قابلیت شارژ مداوم دارند. بیشترین رده سنی که از دیجی‌پی استفاده می‌کنند مردان 30 تا ۳۶ساله هستند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که کاربران عموماً اول از خرید کالای دیجیتال شروع می‌کنند و رفته‌رفته وارد بازارهای دیگر هم می‌شوند.»


تله بدهی می‌تواند به پاشنه آشیل صنعت لندتک تبدیل شود


مینا والی، مدیرمسئول رسانه‌های راه‌کار، با اشاره به این موضوع که شرکت‌های لندتکی روی افزایش دسترسی کاربران به منابع مالی تأثیر زیادی داشته‌اند، بیان کرد: «با گسترش لندتک‌ها، این خطر وجود دارد که با تعداد زیادی از کاربرانی که بدهکار به حساب می‌آیند و هیچ‌وقت نمی‌توانند از بدهی خود خلاص شوند، مواجه شویم. سواد مالی در کشور پایین است و همان‌طور که در رویداد بزرگ لندتک ایران هم گفته شد، حدود ۷۰درصد از مردم ایران سواد مالی ندارند و افزایش دسترسی کاربران به منابع مالی می‌تواند نگران‌کننده باشد. من قضیه را صرفاً از سمت کاربر نگاه نمی‌کنم، بلکه نگران کسب‌وکارهای لندتکی هم هستم. اگر با همین فرمان پیش بروند؛ تله بدهی به پاشنه آشیل لندتک ایران تبدیل خواهد شد. رگولاتور باید در این زمینه فعالیت قوی‌تری داشته باشد و مدام رفتار کاربران را رصد کند. همان‌طور که در آمریکا آژانسی به نام اداره حفاظت مالی از مصرف‌کننده (CFPB)، هم رفتار ارائه‌دهندگان خدمات مالی را رصد می‌کند، هم رفتار و خرید کاربران را. از طرفی فدرال رزرو در گزارش اخیر خود گفته بود که ۱۴درصد از مردم آمریکا برای خریدهای خود از BNPL استفاده می‌کنند و ۷درصد نیز گفته‌اند که تنها راه پرداخت هزینه‌هایشان BNPL است.»

فرازمند در راستای صحبت‌های والی اضافه کرد: «ما امروز خلق بدهی را حداقل در دیجی‌پی مسئله خطرناکی نمی‌دانیم. به این دلیل که ما تلاش کردیم در زمینه تخصیص، افزایش یا محدودسازی اعتبارهایی که به کاربران می‌دهیم، هوشمند عمل کنیم و رفتار کاربران را مدام مشاهده، تجزیه‌وتحلیل و پایش می‌کنیم و چه در خرید، چه در بازپرداخت تلاش کرده‌ایم به کاربران خود پیشنهادهایی بدهیم که با شرایط اقتصادی آنها هماهنگی داشته باشد.»

روح‌الله پرنیان‌مهر نیز درباره تله بدهی در ایران گفت: «در ایران، تورم علت اصلی خرید اقساطی است و ابزار بدهی در اینجا در خلق بدهی کاملاً متفاوت است. تله بدهی در دنیا به دلیل کارت اعتباری است که به کاربر قدرت کاذب می‌دهد. در ایران کاربران معمولاً توان خرید مناسبی دارند، اما درصد زیادی از آنها ترجیح می‌دهند به دلیل تورم به شکل اقساطی خرید کنند و به نظرم تله بدهی در ایران موضوعیت ندارد.»


رگولاتور فضای لندتک را غیرشفاف کرده است


محمدرضا حیدری، معاون بازاریابی و کسب‌وکار مانیسا نیز در این پنل به این موضوع اشاره کرد که در مانیسا آمار مربوط به خرید اعتباری موبایل و کالای دیجیتال ۱۰ الی ۱۵درصد است و کالاهایی مثل موتورسیکلت و لوازم خانگی عددهای خیلی بزرگ‌تری را به خود اختصاص می‌دهند. او در ادامه به چالش رگولاتوری در صنعت لندتک کشور پرداخت و توضیح داد: «من فکر می کنم اضافه شدن سرویسی مثل لندتک قطعاً موجب رشد فروش هر کسب‌وکاری می‌شود. چالش بزرگ اکوسیستم لندتک به رگولاتور برمی‌گردد. عملکرد رگولاتور فضای لندتک را از حالت شفاف خارج کرده است. شفاف نبودن قوانین مانع توسعه می‌شود و در چنین وضعیتی، کسب‌وکارها نمی‌دانند باید به کدام سمت حرکت کنند و قرار است با چه مسائلی روبه‌رو شوند.»


سبک زندگی مردم، روندهای مالی و پرداخت را تغییر می‌دهد


روح‌الله پرنیان‌مهر با بیان این موضوع که زندگی در حال حرکت به سمت ساده شدن است، روی نقش سبک زندگی در تعیین روندهای مالی و پرداخت جهان تمرکز کرد و درباره آینده لندتک گفت: «یکی از روش‌های جذاب، ترکیب خرید اعتباری و خرید با یک کلیک است و من فکر می‌کنم که در آینده پرداخت می‌توانیم پرداخت به شکل تسهیلات در لحظه را داشته باشیم؛ چیزی که آرزوی لندتک‌ها در جهان است.»

او در آخر به گران فروخته شدن پول توسط لندتک‌ها نیز اشاره کرد و توضیح داد: «عامل گرانی پول در لندتک، رگولاتور است. اگر لندتک‌ها در بازه ۳۷ تا ۵۰ درصد تسهیلات می‌دهند، به دلیل نحوه تصمیم‌گیری رگولاتورها است. بخش کوچکی از تفاوت نرخی که بین بانک‌ها و لندتک‌ها وجود دارد، به خود لندتک‌ها برمی‌گردد و عمده ماجرا به‌طور غیرمستقیم به تأمین‌کننده مالی مربوط می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.