راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

باورهای نادرست درباره دایرکت دبیت؛ آینده پرداخت‌های آنلاین را بهتر بشناسید

دایرکت دبیت، برداشت مستقیم، پرداخت خودکار یا هر نام دیگری که برای آن انتخاب کنید، به یکی از نوآورانه‌ترین روش‌های پرداخت آنلاین تبدیل‌شده است که مزایای فراوانی را هم برای کاربران نهایی و هم برای کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورد. این فناوری، آینده پرداخت‌های غیرحضوری را شکل می‌دهد و از این طریق، تجربه‌ای راحت‌تر و امن‌تر را برای همگان فراهم می‌کند.

باگذشت حدود ۶ سال از اولین تراکنش دایرکت دبیت در ایران که در یک پروژه‌ پرداخت عوارض آزادراهی انجام شد، هنوز بسیاری از افراد جامعه اطلاعات کاملی از این فناوری و مزایای آن ندارند.

حتی در میان متخصصان نیز بعضاً باورهای نادرستی درباره دایرکت دبیت رایج است. در ادامه این مطلب، پنج باور نادرست درباره این راهکار بانکی را بررسی کرده و نشان خواهیم داد چرا این تصورات شکل‌گرفته و چگونه می‌توان آنها را اصلاح کرد.


باور نادرست اول: دایرکت دبیت یعنی برداشت پول از حساب بدون اطلاع کاربر


دایرکت دبیت به‌هیچ‌وجه به این معنا نیست که کسب‌وکارها بدون اطلاع کاربر می‌توانند پول از حساب او برداشت کنند. تمامی تراکنش‌های دایرکت دبیت تنها با مجوز قبلی کاربر و در تاریخی که کاربر یا خودش تعیین کرده و یا از آن اطلاع دارد، انجام می‌شود. کاربر در هنگام بستن قرارداد دایرکت دبیت می‌تواند سقف مبلغی و تعدادی تراکنش‌ها را تعیین کند و حتی پس از شروع آن نیز قادر است این سقف را ویرایش کند یا قرارداد را به‌طور کامل لغو کند. به‌این‌ترتیب کاربران همواره بر تراکنش‌های خود کنترل دارند.

علاوه بر این، بسیاری از کسب‌وکارهایی که از دایرکت دبیت برای پرداخت‌های دوره‌ای خود استفاده می‌کنند، قبل از انجام تراکنش، معمولاً از طریق پیامک یا ایمیل به کاربران خود اطلاع می‌دهند؛ این کار باعث می‌شود تا کاربر به‌طور کامل از هر تراکنشی که قرار است انجام شود، آگاه باشد. درنتیجه، این تصور که دایرکت دبیت به معنای برداشت خودسرانه از حساب کاربران است، کاملاً نادرست است.


باور نادرست دوم: دایرکت دبیت امن نیست


دایرکت دبیت یکی از امن‌ترین روش‌های پرداخت آنلاین محسوب می‌شود. برای شروع، کاربر باید از طریق پروتکل امن بانکی OAuth 2.0 احراز هویت شود. علاوه بر این، تمامی تراکنش‌ها بر بستر شبکه‌های امن بانکی انجام می‌شود و اطلاعات حساب کاربر توسط بانک حفاظت می‌شود.

همچنین، دایرکت دبیت یک روش پرداخت مبتنی بر حساب بانکی است، نه کارت؛ به این معنی که ریسک‌های امنیتی مربوط به کارت‌های بانکی مانند افشای رمز دوم، فیشینگ و یا سرقت اطلاعات وجود ندارد. این روش، به دلیل عدم نیاز به واردکردن اطلاعات حساس کارت‌بانکی در هر تراکنش، محیطی امن‌تر برای پرداخت‌های آنلاین فراهم می‌کند؛ بنابراین، نه‌تنها دایرکت دبیت ناامن نیست، بلکه به‌مراتب از بسیاری از روش‌های پرداخت رایج امن‌تر است.


باور نادرست سوم: فعال‌سازی دایرکت دبیت پیچیده است


بسیاری از افراد تصور می‌کنند فعال‌سازی دایرکت دبیت فرایندی پیچیده است؛ درحالی‌که این‌طور نیست. هرچند برای فعال‌سازی این سرویس لازم است کاربر یک‌بار احراز هویت انجام دهد و قراردادی را با کسب‌وکار موردنظر منعقد کند، اما این فرایند بسیار ساده و سریع طراحی‌شده است. کاربران به‌راحتی می‌توانند دایرکت دبیت را فعال کنند و پس‌ازآن پرداخت‌های خود را با آن انجام دهند.

فعال‌سازی این سرویس برای تمامی افرادی که حساب بانکی دریکی از بانک‌های طرف قرارداد شرکت ارائه‌دهنده راهکار دایرکت دبیت دارند، امکان‌پذیر است. درنتیجه، این باور که فعال‌سازی دایرکت دبیت پیچیده است، کاملاً نادرست است.


باور نادرست چهارم: دایرکت دبیت فقط برای پرداخت‌های دوره‌ای و اشتراکی است


اگرچه دایرکت دبیت به‌طور خاص برای پرداخت‌های دوره‌ای و حق اشتراک‌ها ایجادشده، اما کاربرد آن فقط به این موارد محدود نمی‌شود. امروزه، دایرکت دبیت به سه روش مختلف ارائه می‌شود: پرداخت آنی (که کاربر با یک کلیک عملیات پرداخت را انجام می‌دهد)، شارژ خودکار یا آستانه‌ای (که به‌صورت خودکار با رسیدن به حداقل موجودی حساب انجام می‌شود) و پرداخت‌های دوره‌ای (که در یک سررسید زمانی مشخص پرداخت انجام می‌گیرد). بنابراین، دایرکت دبیت کاربردهای متنوع‌تری دارد و به پرداخت‌های اشتراکی محدود نیست.


باور نادرست پنجم: دایرکت دبیت در ایران پرطرفدار نیست


این باور نادرست است و با توجه به آمار، می‌توان گفت که دایرکت دبیت محبوبیت زیادی در ایران دارد. بیش از ۱،۰۰۰،۰۰۰ کاربر فعال از این سرویس استفاده می‌کنند و روزانه بیش از ۱۰۰،۰۰۰ تراکنش از طریق این راهکار بانکی انجام می‌شود.

علاوه بر این، آمارها و گزارش‌های موجود نشان می‌دهند طی این سال‌ها بیش از پنج میلیون کد ملی یکتا تاکنون برای استفاده از پرداخت مستقیم احراز هویت کرده‌اند و بالغ بر هشت میلیون نفر نیز با شماره موبایل یکتا قرارداد دایرکت دبیت بسته‌اند. با توجه به ضریب نفوذ بالای اینترنت و تلفن‌های همراه هوشمند در ایران، این فناوری به‌وضوح رو به رشد است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده محبوبیت بیشتری پیدا کند.

در این مطلب با پنج باور نادرست درباره دایرکت دبیت آشنا شدیم. هرچه آگاهی از این فناوری افزایش یابد، افراد بیشتری قادر خواهند بود از مزایای آن بهره‌مند شوند. نظر شما درباره دایرکت دبیت چیست؟ چه تجربه‌ای از استفاده از این روش پرداخت داشته‌اید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.