راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایستاده بر قله پنج‌سالگی: داستان رشد پلتفرم پادیوم

در دنیای پرشتاب فناوری، پنج سال مانند یک‌عمر است. برای مثال کمتر از پنج سال پیش همه‌گیری کرونا باعث شد تا پلتفرم‌های آموزش و سرگرمی آنلاین و ابزارهای ارتباط تصویری و صوتی رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کنند. تنها دو سال پیش مدل زبانی GPT-3 با ابزار ChatGPT در دسترس همگان قرار گرفت و درک ما از دنیای هوش مصنوعی‌ها را متحول کرد و حیات تازه‌ای به این حوزه بخشید.

به گزارش روابط عمومی سرزمین هوشمند پاد، طی پنج سال گذشته فناوری 5G در کشورهای زیادی مورد بهره‌برداری قرار گرفت، تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت رشد چشمگیری داشت، گوگل به برتری کوانتومی دست پیدا کرد، بلاکچین شاهد افزایش طرفدارانش بود و کسب‌و‌کارها با آغوشی بازتر به استقبال فناوری دیجیتال رفتند.

اما پنج سال گذشته شاهد یک تحول‌های دیگری نیز بود. تحولی که در کشور خودمان اتفاق افتاد. رشد اقتصاد مبتنی بر API، گسترش استفاده از وب‌سرویس‌ها و توسعه کسب‌و‌کارها بر بستر دیجیتال طی پنج سال گذشته اتفاق افتاد و پادیوم، به عنوان یک پلتفرم جامع ارائه API و راهکارهای دیجیتال، از جمله کسب‌و‌کارهایی بود که این تحول را آغاز کرد.

پادیوم امروز با افتخار پنجمین سال شروع به کار را جشن می‌گیرد و نگاهی دارد به مسیری که در این پنج سال طی شده است.


آغاز یک سفر، از ایده تا واقعیت


پادیوم سال ۱۳۹۸ با چشم‌اندازی بلندپروازانه در دل سرزمین هوشمند پاد متولد شد که شامل ارائه APIها و وب‌سرویس‌های مالی و کاربردی برای تحول اقتصاد دیجیتال در ایران است. شکی نیست که اقتصاد دیجیتال عنصر مهمی در معادلات مالی و اقتصادی کشور و دنیا است و نقش آن هر روز پررنگ‌تر می‌شود. تیم پادیوم با علم به این موضوع و ماهیت مأموریت اصلی پاد، پلتفرمی را طراحی کردند که با ارائه سرویس‌های مختلف، نیازهای گوناگون کسب‌وکارها را تأمین کرده و به آن‌ها کمک می‌کند به‌سرعت وارد بستر دیجیتال شده و خود را توسعه دهند. در واقع سرزمین هوشمند پاد یک بستر امن برای تعامل کسب‌و‌کارها است و پادیوم به‌عنوان ارائه‌دهنده سرویس‌ها و APIها بر این بستر، نقشی اساسی در توسعه این اکوسیستم هوشمند دارد.

ایده پادیوم کم‌کم از نوشته و طرح‌های روی کاغذ به یک محصول تبدیل شد و APIهای مالی و بانکی پاسارگاد به‌عنوان اولین APIها در آن قرار گرفتند. پس از دو سال توسعه و بازخورد، پادیوم از سال ۱۴۰۰ به‌طورجدی وارد بازار وب‌سرویس‌ها شد و توانست با اتکا به تخصص و توانایی‌های تیم خود در کنار حمایت‌های بانک پاسارگاد رشد خوبی را تجربه کند.

امروز طیف گسترده‌ای از کسب‌و‌کارهای کوچک، متوسط و بزرگ از سرویس‌ها و راهکارهای پادیوم برای بهبود بهره‌وری و توسعه بر بستر دیجیتال بهره می‌برند. تنها طی سال گذشته پادیوم شاهد رشد ۴ و نیم برابری مشتریان APIها و راهکار و افزایش ۸۰ درصدی تعداد فراخوانی‌ها نسبت به سال قبل بوده است. روندی که پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری ادامه داشته و کسب‌وکارهای بیشتری از خدمات پادیوم استفاده کنند.


آشنایی با خدمات و راهکارهای پادیوم


خدمات پادیوم در دودسته اصلی قرار می‌گیرد:

  • وب‌سرویس‌ها: که شامل APIها و سرویس‌های در حوزه‌های مختلف از جمله مالی و بانکی، کاربردی و هوش مصنوعی است.
  • راهکارهای دیجیتال: خدماتی که رد قالب وب‌سرویس یا پنل برای حل یک چالش خاص در کسب‌و‌کارها طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند.

وب‌سرویس‌های پادیوم


وب‌سرویس‌های پادیوم شامل طیف متنوعی از سرویس‌ها و APIهای گوناگون است که به کسب‌و‌کارها کمک می‌کنند بدون نیاز به اختراع دوباره چرخ، کسب‌وکار خود را ساده‌تر، سریع‌تر و بهینه‌تر راه‌اندازی کرده یا توسعه دهند.

وب‌سرویس‌های پادیوم در پنج دسته اصلی قرار می‌گیرند:

  • مالی و بانکی: شامل تمام سرویس‌های مالی و بانکی موردنیاز برای انجام پرداخت، خرید و ارائه خدمات مالی به مشتریان از جمله نمایش وضعیت نهایی تراکنش، تسویه‌حساب دیجیتال، انتقال وجه و گزارش اطلاعات سپرده
  • استعلامی و تبدیلی: وب‌سرویس‌های تبدیل بانکی مانند استعلام و تبدیل شماره کارت به شماره شبا، شماره کارت به شماره‌حساب و تطبیق شماره ملی با شماره‌حساب و کارت
  • احراز هویت و اعتبارسنجی: وب‌سرویس‌های احراز هویت افراد از جمله دریافت اطلاعات کارت ملی، استعلام گذرنامه، تطبیق عکس با چهره و احراز هویت تصویری
  • هوش مصنوعی: شامل سرویس‌های هوش مصنوعی موردنیاز کسب‌و‌کارها برای ارائه خدمات نوآورانه و خلاقانه مانند ترجمه متن، تبدیل نام فارسی به انگلیسی، تبدیل گفتار به نوشتار و OCR کنتور برق دیجیتال
  • کاربردی و ارزش‌افزوده: سرویس‌های مختلف و متنوع کاربردی مانند سرویس نقشه نشان، ناظر رویداد، پرداخت قبوض و جستجو و ارائه اخبار

راهکارهای دیجیتال پادیوم


راهکارهای دیجیتال پادیوم باتوجه‌به نیازها و چالش‌های کسب‌و‌کارها طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند و می‌توان با پیاده‌سازی سریع و ساده آنها بدون نیاز به دانش فنی، مسیر توسعه کسب‌و‌کار را هموار کرد.
پادیوم در حال حاضر ۱۰ راهکار دیجیتالی زیر را ارائه می‌کند:

  • راهکار مدیریت وجوه تنخواه: راهکار تنخواه‌گردان برای تسهیل فرایندهای مربوط به عملیات‌های تنخواه‌داری
  • پادمارت: راهکار فروشگاه‌ساز آنلاین
  • راهکار امضای دیجیتال پاراف: راهکار امضای قانونی اسناد بر بستری امن و به‌صورت الکترونیکی
  • مداد: پلتفرم ثبت و مدیریت اسناد حقوقی
  • فرم‌ساز آنلاین پادفرم: راهکار ساخت و به اشتراک‌گذاری انواع فرم‌های آنلاین
  • راهکار جامع پرداخت کسب‌و‌کارهای واسط: دریافت و تسهیم آنی وجوه پرداختی مشتریان برای پلتفرم‌ها
  • پاداسپیس: فضای ذخیره‌سازی ابری برای بارگذاری فایل‌ها با فرمت‌های مختلف
  • متافون: راهکار تماس صوتی و تصویری برای برقراری ارتباط بهینه با مشتریان
  • کلاسور: راهکار یکپارچه مدیریت، تولید و نمایش مستندات
  • راهکار درگاه پرداخت اینترنتی پاد: درگاه پرداخت پاد از طریق پنل پاد برای کسب‌و‌کارهای متقاضی دریافت خدمات مالی

دریافت خدمات پادیوم


برای استفاده از خدمات و راهکارهای پادیوم کافی است به سایت پادیوم مراجعه کرده و بسته به نوع کسب‌وکار، یک حساب کاربری حقیقی یا حقوقی ایجاد کرد. تمام مراحل ثبت‌نام و احراز هویت به‌صورت آنلاین انجام شده و پس از تکمیل ثبت‌نام، کافی است سرویس یا راهکار موردنظر را در پنل کاربری انتخاب کرد. در صورت نیاز به پشتیبانی نیز کارشناسان پادیوم آماده‌اند تا افراد را در تمام مراحل پیاده‌سازی همراهی کرده و به سؤالات آنها پاسخ دهند.


چشم‌انداز پیش روی پادیوم


پادیوم با اتکا به دانشی که طی پنج سال گذشته آموخته و باتوجه‌به نقش خود در اکوسیستم فناوری ایران، چشم‌انداز آینده خود را در توسعه خدمات و راهکارهای دیجیتال برای طیف گسترده‌تری از کسب‌و‌کارها و با استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه مشتریان مالی و گسترش تعامل با دیگر کسب‌و‌کارهای نوآور در حوزه‌های مختلف تعریف کرده است. با گسترش روزانه استفاده از اینترنت و فراگیرشدن مفاهیمی مانند بانکداری باز از یک سو و رشد نئوبانک‌ها و تلاش فین‌تک‌ها برای فراگیری مالی از سوی دیگر، تمرکز بر خدمات و وب‌سرویس‌های نوآورانه حوزه مالی و بانکی یکی از مسیرهای اصلی پادیوم در ادامه خواهد بود.

همچنین پادیوم تا به امروز و در راستای مسئولیت خود در قبال تبادل دانش و هم‌افزایی با دیگر فعالان حوزه فین‌تک و فناوری، دو سپیدنامه با موضوعات بانکداری باز و اقتصاد API منتشر کرده که می‌توان آن‌ها در بلاگ پادیوم مطالعه و دریافت کرد.

منبع سرزمین هوشمند پاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.