راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ریال دیجیتال روی بیلبوردهای پایتخت نشست

ریال دیجیتال به تهران رسید. در حالی که تجربه کیش نشان می‌دهد به دلیل کارمزد صفر، عدم آشنایی با ریال دیجیتال و بی‌نیازی به آن در انجام تراکنش‌ها، بازار در برابر آن مقاومت دارد.

ریال دیجیتال امروز 21 شهریورماه روی بیلبوردهای پایتخت رفت. سوم تیرماه بود که بانک مرکزی طی مراسمی از ریال دیجیتال که به‌صورت پایلوت در جزیره کیش به اجرا درآمد، رونمایی کرد. مهران محرمیان، معاون فناوری بانک مرکزی در آن مراسم در پاسخ به راه پرداخت گفت که 50 میلیاردتومان ریال دیجیتال توکنایز شده که 12 میلیاردتومان آن در کیش توزیع شده است و فعلا کارمزد آن صفر است. حالا تقریبا دو ماه بعد از کیش تبلیغات استفاده از ریال دیجیتال توسط بانک ملت روی بیلبوردهای شهر تهران رفته است.

بانک ملت با اپلیکیشن سکه و بانک تجارت با اپلیکیشن پات لایف بانک‌های عامل اجرای ریال دیجیتال هستند و بانک ملی هم قرار بود به آنها بپیوندد که هنوز خبری در این رابطه اعلام نشده است. روش‌های پرداخت با ریال دیجیتال نیز دستگاه پوز، کیوآرکد و کیف پول (کد دو شخص پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده وجه) است.

طبق گفت‌وگوهایی که راه پرداخت پیش از این با مسئولان اجرای ریال دیجیتال داشته، این ارز پول رسمی کشور است و در واقع همان اسکناس است که از شکل فیزیکی به دیجیتال تبدیل شده است. بنابراین توکنایز کردن آن هم به مثابه چاپ پول است و روی پایه پولی تاثیرگذار خواهد بود. اما هنوز مسئولان بانک مرکزی اعلام نکردند که برآوردشان از اثر ریال دیجیتال بر افزایش پایه پولی چقدر است.

همچنین ریال دیجیتال چون همان تبدیل شکل فیزیکی اسکناس به دیجیتال است، رمزارز محسوب نمی‌شود و ریال است. هرچند به هر حال شباهت‌هایی با رمزارز به لحاظ شکل و نوع استفاده دارد.

هر واحد ریال دیجیتال فعلا هزار تومان درنظر گرفته شده و امکان تسویه آنی آن وجود دارد. از این شکل پول فقط داخل مرزهای اصلی و آزاد جمهوری اسلامی ایران می‌شود استفاده کرد و فعلا امکان استفاده در خارج از مرزها ندارد.

اما چالش اصلی فعلی ترویج ریال دیجیتال عدم استقبال فروشگاه‌ها برای انجام تراکنش از این طریق است. یکی از مسئولان یکی از بانک‌های عامل ریال دیجیتال در کیش به راه پرداخت اطلاع داد که دستگاه‌های پوزی که در این جزیره برای پرداخت با ریال دیجیتال نصب کردند، بخش عمده هزینه آن را خود شرکت‌های پرداخت متقبل شدند و حتی به فروشندگان ریال دیجیتال هم به عنوان مشوق داده شد تا آنها این دستگاه‌های پوز را روی پیشخان فروشگاه‌های خود قرار دهند.

کارمزد صفر، عدم آشنایی با ریال دیجیتال و بی‌نیازی به آن در انجام تراکنش‌ها از جمله دلایل مقاومت فروشگاه‌ها برای استفاده از این شکل پول است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.