راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بلاکچین زنجیره‌ای غیرمتمرکز، اما ایمن برای تبادلات ایجاد می‌کند

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر این باور است که بلاکچین زنجیره‌ای غیرمتمرکز، اما ایمن برای انجام معاملات و تبادلات ایجاد کرده است

سید فرهنگ فصیحی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با «راه پرداخت» درباره اجلاس دایا گفت: «فناوری‌های حوزه غیرمتمرکزسازی تعاملات و تبادلات از موضوعات جدیدی است که با سرعت بالایی شکل و فرایند کسب‌وکارها را تغییر می‌دهد. در ایران نیز اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده است. اکثر مردم فناوری بلاکچین را از حوزه رمزارز می‌شناسند. با این ‌حال این فناوری در هر نوع تملک و مالکیتی ازجمله محصولات، خدمات، آثار هنری، ملک، زمین و ساختمان کاربرد دارد و تأثیر گذاشته است.»

او افزود: «این فناوری زنجیره‌ای غیرمتمرکز، اما بسیار ایمن برای انجام تبادلات و معاملات ایجاد کرده است. این تغییرات بنیادین، فرصت‌ها و زمینه‌های بسیاری در کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. با این ‌حال تهدیداتی را نیز متوجه روش‌های قبلی می‌کند و به همین دلیل لازم است این تغییرات با آگاهی کامل و در آرامش هدایت شده و آثار مثبت و منفی آن درک و مدیریت شود.»

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر این باور است که فعالیت‌های ترویجی مانند اجلاس دایا کمک شایانی به اعمال تغییرات در اتمسفری آرام می‌کند. این رویداد می‌تواند فضای گفت‌وگوی مناسبی ایجاد کند و مخاطبان از آخرین روندهای این حوزه مطلع ‌شوند.

فصیحی ادامه داد: «اجلاس دایا همچنین زمینه‌های مختلف زنجیره‌‌های بلوکی را به مخاطبان معرفی می‌کند که در شناسایی فرصت‌های این حوزه بسیار کمک‌کننده است؛ در نتیجه ایران نیز از مسیر جهانی این حوزه عقب نمی‌ماند.»

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه یکی از سخنرانان اجلاس دایاست، اظهار کرد: «در این رویداد درباره آخرین فناوری‌ها و زمینه‌های کاربرد بلاکچین صحبت خواهم کرد. بلاکچین در ایران بیشتر در حوزه رمزارز کانون توجه بوده، اما این بستر فناوری می‌‌تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد.»

به گفته او، اخیراً در حوزه جواهرات نیز از فناوری توکنایز کردن استفاده می‌شود و از آن استقبال شده است. در حوزه ملک نیز برخی بانک‌ها ورود کرده‌اند. یکی از کاربردهای این فناوری در کشور می‌تواند در حوزه آثار هنری باشد. در گذشته بسیاری از آثار ادبی و هنری به‌راحتی سرقت شده‌‌اند که به کمک فناوری می‌توان جلوی اتفاقات مشابه را گرفت.

فصیحی خاطرنشان کرد: «در این اجلاس درباره بستر فناوری، نحوه عملکرد آن، نوع خدمات و حوزه‌های مختلفی که امکان فعالیت در این بستر را دارند، صحبت خواهم کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.