راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اجلاس دایا بستری برای آشنایی با کاربردهای متنوع بلاکچین است

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران اجلاس دایا را بستری برای آشنایی بیشتر با کاربردهای متنوع و کم‌تر شناخته‌شده بلاکچین خواند.

کاوه مشتاق، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در گفت‌وگو با «راه پرداخت» با اشاره به اینکه بلاکچین کاربردهای متنوعی دارد که رمزارز یکی از آنهاست، بیان کرد: «این فناوری می‌تواند در زمینه‌های مختلفی انقلاب ایجاد کند. برای مثال پلتفرم‌های فایننس غیرمتمرکز می‌توانند کارهای بیمه‌ای غیرمتمرکز و وام‌دهی غیرمتمرکز را با استفاده از بلاکچین انجام ‌دهند. استفاده از فایننس غیرمتمرکز در این دو سال اخیر هر سال ۳۰۰ درصد رشد داشته است.»

او ادامه داد: «از این فناوری می‌توان برای توکن‌سازی کالاهای فیزیکی نیز استفاده کرد. در این حالت به پشتوانه کالای فیزیکی مانند زعفران، ملک، طلا، الماس و غیره توکن ایجاد می‌شود. این فناوری جای رشد زیادی در ایران دارد، زیرا توزیع کالایی و تأمین وام‌‌های کوتاه‌مدت بانکی برای مردم مقدور نیست؛ بنابراین به این روش می‌توانند وارد بازارهایی مانند ملک شوند که سرمایه‌گذاری خرد در آنها پیش‌ از این ممکن نبود.»


ضرورت توسعه کاربردهای بلاکچین در ایران


مشتاق یکی دیگر از کاربردهای جالب بلاکچین را زنجیره تأمین دانست و گفت:‌ «زنجیره تأمین به دو بخش تأمین مالی زنجیره تأمین و رهگیری زنجیره تأمین تقسیم می‌شود. شرکت «دبیرز» که بزرگ‌ترین تولیدکننده الماس جهان است با استفاده از بلاکچین زنجیره رهگیری ایجاد کرده و چهار میلیون قطعه الماس را در آن ثبت و شناسنامه‌دار کرده است. بدین ترتیب تمامی اطلاعات این الماس‌ها در شبکه بلاکچین ثبت شده است.»

به گفته مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران، در کشور ما فقط قسمت رمزارز بلاکچین جا افتاده و کاربردهای دیگر آن مغفول مانده و به همین دلیل اجلاس دایا می‌تواند محلی برای صحبت و معرفی این کاربردها باشد. این رویداد می‌تواند دستاوردهای خوبی برای حوزه بلاکچین به ارمغان بیاورد. برای مثال می‌توان از کاربرد ثبت اطلاعات در بلاکچین در حوزه مالکیت فکری استفاده کرد.

او با بیان اینکه از برگزاری چنین اجلاسی در ایران بسیار خرسندم، بیان کرد: «در اجلاس دایا درباره زنجیره‌های تأمین و رهگیری زنجیره و کاربردهای آن در حوزه‌های مختلف صحبت خواهم کرد. می‌توانیم از این فناوری برای کالاهای مختلف مانند فرش، خاویار و زعفران استفاده کنیم.»

مشتاق خاطرنشان کرد: «دوست دارم در اجلاس دایا درباره ایده‌های جدید دیفای؛ به‌ویژه در حوزه بیمه، وام‌دهی فردبه‌فرد و زنجیره تأمین بشنوم. حضور در اجلاس دایا را به افراد علاقه‌مند به فناوری‌های جدید پیشنهاد می‌کنم. این رویداد می‌تواند به باز شدن دید افراد در زمینه کاربردهای مختلف بلاکچین کمک کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.