راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

میت‌چین توکن «لمب سه» را اواسط شهریور عرضه می‌کند

بدون نیاز به سرمایه و دانش زیاد مزرعه خودت را بساز!

«میت‌چین» پلتفرمی برای پیش‌خرید گوشت دام و طیور است که امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه حداقلی در حوزه پرورش دام را در بستری شفاف و در قالب توکن و در بستر بلاکچین فراهم می‌کند. این استارتاپ یکی از سه برگزیده مسابقه بین‌المللی فین‌تک‌کاپ هم از دید داوران و هم از دید مردم شده است که برای نخستین‌بار و در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی برگزار شد.

«راه پرداخت» به همین بهانه سراغ عباس امامی، هم‌بنیان‌گذار میت‌چین رفت تا اطلاعاتی از دو عرضه پیشین این توکن و برنامه‌های آتی این استارتاپ به دست آورد.

در میت‌چین هر توکن معادل یک کیلو گوشت دام زنده است که با استفاده از قراردادهای هوشمند بر بستر بلاکچین ایجاد می‌شود. میت‌چین یک پلتفرم برای سرمایه‌گذاری خرد بر بستر بلاکچین نیز توسعه داده که به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌ها را در دوره‌های عرضه پیش‌خرید کنند و پس از پایان دوره بفروشند.

توکن‌ها از زمان خرید تا بازخرید در کیف‌ پول کاربر نگهداری می‌شوند و پس از تبدیل توکن به ریال، از بین می‌روند. کاربران می‌توانند موجودی ریالی خود را از کیف پول به حساب بانکی‌شان منتقل کنند.


عرضه چهار هزار توکن بره به بازار


امامی درباره ایده ایجاد میت‌چین گفت: «فرایند توسعه و تحقیق از یک سال پیش آغاز شد. بررسی مدل‌های جهانی سرمایه‌گذاری خرد در صنعت کشاورزی و دام نشان می‌دهد نمونه‌های موفق این حوزه انگشت‌شمارند، زیرا توکنایز کردن موجودات زنده به دلیل محدودیت‌ها کار دشواری است.»

به گفته او، در دنیا دو شرکت بزرگ و موفق در حوزه سرمایه‌گذاری خرد روی دام زنده فعالیت می‌کنند که سرمایه‌های میلیارد دلاری نیز جمع‌ کرده‌اند و ما هم از بیزینس‌مدل آنها الگوبرداری کرده‌ایم. در مرحله بعدی محصولاتی را که در ایران می‌توانستیم توکنایز کنیم بررسی کردیم تا محصولی پیدا کنیم که در دسترس باشد، خروجی سریع داشته باشد و برای مردم ملموس‌ باشد. محصولی که تمام این ویژگی‌ها را داشته باشد، گوسفند بود.

بنیان‌گذاران میت‌چین پس از مذاکره با تأمین‌کنندگان گوسفند در فاز اول هشتاد بره را توکنایز کردند. هر بره پنجاه کیلوگرم وزن دارد؛ در نتیجه سال گذشته ۴ هزار توکن لمب معادل با ۴ هزار کیلو گوشت بره را وارد بازار کردند.


شرایط تحویل دام زنده


امامی یکی از چالش‌های بزرگ آغاز این پروژه را وجود اختلاف قیمت قسمت‌های متفاوت گوشت بدن دام دانست و گفت: «برای مثال در بازار گوشت قسمت سردست، گردن یا ران قیمت‌های متفاوتی دارند. برای رفع این مشکل در میت‌چین مبنا را توکنایز کردن دام زنده گذاشتیم که هر توکن معادل یک کیلوگرم دام زنده است.»

کاربر زمانی می‌تواند دام را تحویل بگیرد که حداقل پنجاه توکن داشته باشد که معادل یک بره کامل پنجاه‌کیلوگرمی است. افرادی که کمتر از پنجاه توکن دارند نیز می‌توانند توکن‌های خود را به قیمت روز دام به میت‌چین بفروشند. قیمت دام زنده براساس بازاری که در سپیدنامه میت‌چین ذکر شده، محاسبه می‌شود.


توکنایز کردن دام‌ها و طیور دیگر


هم‌بنیان‌گذار میت‌چین با اشاره به این موضوع که برای آینده دو برنامه داریم، اظهار کرد: «برنامه اول این است که توکن‌ها را ریل‌تایم کنیم تا خروجی و ورودی آن به‌صورت شناور مشخص باشد و مدت‌زمان نداشته باشد.»

پس از مدت مشخصی که در سپیدنامه ذکر می‌شود، میت‌چین توکن کاربران را بازخرید می‌کند و می‌سوزاند یا به‌اصطلاح Burn می‌کند. با ریل‌تایم شدن توکن‌ها محدودیت زمانی برای خریدوفروش آنها وجود نخواهد داشت.

امامی ادامه داد: «همچنین با تأمین‌کنندگان مختلف مذاکراتی شده تا توکن‌های مختلفی ارائه دهیم. به این ترتیب افراد می‌توانند بدون داشتن سرمایه یا دانش زیاد مزرعه خود را داشته باشند. توسعه محصولات از اهداف اصلی ماست.»


نحوه خرید توکن‌ چگونه است؟


توکن‌های میت‌چین مدت‌دار لانچ می‌شوند. برای مثال پروژه قبلی دوماهه بود و دو هفته فرصت پیش‌فروش داشت. توکن‌ها در مدت پیش‌فروش، دو درصد پایین‌تر از قیمت بازار عرضه می‌شوند و پس از اتمام دو ماه از کاربران بازخرید می‌شوند.

به گفته امامی، در هر دوره کاربران سودی بالاتر از میانگین سودهای مرسوم در بازار کسب کرده‌اند. دو توکن قبلی «لمب یک» و «لمب دو» نام داشتند. لمب سه نیز طی دو هفته آینده عرضه می‌شود. سی هزار توکن لمب سه در دوره پیش‌فروش عرضه می‌شود. مدت‌زمان این توکن بیشتر از دو توکن قبلی است که شامل سه هفته پیش‌فروش و چهار ماه نگهداری می‌شود.

قیمت هر توکن معادل قیمت یک کیلوگرم دام زنده است که در دوره پیش‌فروش با تخفیف عرضه می‌شود. قیمت پیش‌خرید لمب یک ۲۴۰ هزار تومان و قیمت بازخرید آن ۲۷۰ هزار تومان بود. قیمت پیش‌خرید لمب دو نیز ۲۸۰ هزار تومان و قیمت بازخرید آن ۳۰۷ هزار تومان بود.

دام‌های توکنایزشده بیمه می‌شوند و میت‌چین تضامینی برای تسهیل سرمایه‌گذاری به کاربران ارائه می‌دهد.

درحال حاضر پلتفرم  میت‌چین توسعه یافته و ایرادات قبلی در آن برطرف شده و در این نسخه ملاحظات قانونی مرتبط با احراز هویت کاربران و استعلام‌های لازم به آن اضافه شده است.

کاربران می‌توانند از دو مسیر پلتفرم میت‌چین از طریق این لینک یا از طریق صرافی ارز دیجیتال ارزش ولت اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه دام و طیور کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.