راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بلاکچین، میانبری برای شرکت‌های بیمه: افزایش درآمد و گسترش دامنه خدمات

مهتاب یادداشت، مدیر محصول دایادایموند / تغییر بودن، پتانسیل تحول‌آفرینی در صنایع مختلف از جمله بیمه را دارد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ بیمه در سراسر جهان به این فناوری نوین روی آورده‌اند تا بتوانند فرایندهای خود را بهبود بخشیده و به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهند.

شرکت‌های بزرگ بیمه جهانی مثل: AIG ،Swiss Re ،Liberty Mutual و Allianz در چند سال اخیر به‌خوبی از پتانسیل‌هایی که فناوری بلاکچین در اختیارشان قرار داده، نهایت استفاده را برده‌اند. در همین راستا، براساس مطالعه‌ای که توسط Accenture انجام شده، استفاده از بلاکچین توانسته هزینه‌های اداری و اجرایی شرکت‌های فعال در صنعت بیمه را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.


به‌کارگیری بلاکچین در صنعت فعال بیمه


تأثیر بلاکچین بر هزینه‌ها و درآمد شرکت‌های بیمه هنوز به طور کامل مشخص نشده، زیرا این فناوری در مراحل اولیه پذیرش در صنعت بیمه قرار دارد. با این حال، مطالعات اولیه نشان می‌دهند که بلاکچین توانسته به کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد شرکت‌های بیمه کمک زیادی کند.

بلاکچین می‌تواند با خودکارسازی فرایندها، کاهش خطاهای انسانی و بهبود شفافیت، موجب کاهش هزینه‌های عملیاتی شرکت‌های بیمه شده و با بهبود تجربه مشتری، کاهش تقلب و ارائه محصولات و خدمات جدید، به افزایش درآمد شرکت‌های بیمه کمک کند.


افزایش شفافیت و اعتماد، کاهش هزینه‌های عملیاتی، تسریع


پرداخت‌ها، مقابله با تقلب در هر کدام از مراحل، مدیریت بهینه ریسک، تسهیل نوآوری در محصولات و خدمات، تسهیل همکاری و اشتراک‌گذاری داده‌ها، بهبود تجربه مشتری، ایجاد اکوسیستم‌های باز و فراگیر و از همه مهم‌تر، بهبود امنیت و حریم خصوصی از جمله دستاوردهای شرکت‌های بیمه در استفاده از فناوری بلاکچین هستند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از شرکت‌های بیمه‌ای که فناوری بلاکچین را در خود ادغام کرده‌اند، مشخص شده که با استفاده از بلاکچین، شرکت‌ها توانسته‌اند به‌طور متوسط تا ۵۰ درصد هزینه‌های مرتبط با تقلب و دستکاری اطلاعات را کاهش دهند.

در رابطه با موضوع افزایش درآمد نیز، استفاده از بلاکچین در مدیریت داده‌ها و فرایندهای خودکار توانسته درآمد شرکت‌های بیمه را تا ۱۵ درصد افزایش دهد. این افزایش ناشی از بهبود رضایت مشتریان، کاهش هزینه‌ها و ارائه خدمات سریع‌تر و باکیفیت‌تر بوده است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط PwC در سال ۲۰۲۳، حدود ۷۰ درصد از شرکت‌های بیمه در حال بررسی یا پیاده‌سازی راه‌حل‌های مبتنی بر بلاکچین هستند. این آمار و ارقام نشان می‌دهند که اکثر شرکت‌های بیمه در سراسر جهان به این فناوری علاقه‌مند هستند و قصد دارند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

تا ۵ سال آینده، انتظار می‌رود که درصد قابل توجهی از شرکت‌های بیمه به سمت استفاده از فناوری بلاکچین حرکت کنند. در داخل کشور به سبب برخی موانع و چالش‌ها مثل: عدم همکاری مناسب بین نهادها، پایین بودن آگاهی و اعتماد به فناوری نوظهوری مثل بلاکچین و همچنین عدم توسعه قوانین و مقررات کشوری، حرکت شرکت‌های بیمه برای استفاده از بلاکچین کمی کند شده، اما انتظار می‌رود با برگزاری رویدادها و همایش‌های مختلف در رابطه با کاربردهای بلاکچین در صنایع مختلف به ویژه صنعت بیمه، موتور حرکت به سمت بهره بردن از مزایای بلاکچین نیز تقویت شده و شرکت‌های بیمه کشور نیز همانند همتایان و رقبای جهانی خود، در مسیر این فناوری حرکت کنند و از آن نهایت استفاده را ببرند.


اجلاس دایا، کلید دروازه ورود بلاکچین به کسب‌وکارهای مختلف


در چند سال گذشته، با قدرت گرفتن بلاکچین و آشنایی بیشتر مردم با این فناوری (البته زیر سایه‌ صنعت کریپتوکارنسی) رویدادها و همایش‌های مختلفی برگزار شده، اما این رویدادها متاسفانه محدود به معرفی بلاکچین و مزایایی که ارائه می‌دهد، شده‌اند.

اجلاس دایا به‌عنوان یک رویداد اختصاصی بلاکچین با محوریت کاربرد بلاکچین در توسعه کسب‌وکارها و نحوه استفاده از آن در صنایع مختلف، نخستین‌بار در شهر تهران و در ادامه، در سایر مراکز استان‌ها با حضور صاحبان کسب‌وکارها و صنایع مختلف برگزار خواهد شد.

هدف از برگزاری اجلاس‌های دایا در مراکز استان‌ها، بررسی فرصت‌هایی است که این فناوری می‌تواند در دسترس کسب‌وکارها و صنایع مختلف قرار دهد و همچنین بررسی تغییرات مثبتی که می‌تواند در راستای رشد صنایع ایجاد کند. هر صنعتی که زودتر و با برنامه کارآمدتر این فناوری را در سازوکار خود ادغام کند، موفق خواهد شد رشد بسیار زیادی را نیز در مدت زمان کوتاهی تجربه کرده و خود را از سایر رقبا متمایز کند.

منبع دایادایموند
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.