راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برنامه کارمانی؛ بستری برای آموزش و آگاهی‌بخشی

سامان پاینده‌پور، عضو کمیته ارزیابی سکوی تأمین مالی جمعی کارن‌کراد / گوناگونی روش‌های تأمین مالی کسب‌وکارها با پیشرفت تکنولوژی بیشتر شده است. یک راهکار نوین برای این مهم، سازوکار تأمین مالی جمعی است. در این روش، شفافیت و ارائه اطلاعات دقیق و جامع در طرح کسب‌وکار، نقش تعیین‌کننده‌ای در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران ایفا می‌کند. برنامه کارمانی که سه‌شنبه هر هفته از شبکه نمایش خانگی فیلیمو در حال پخش است، در قسمت دهم خود با تأکید بر دو نکته مهم؛ شفافیت در طرح کسب‌وکار و مدیریت ریسک‌های ناشی از شاخص اندازه کسب‌وکار، به آموزش و آگاهی‌بخشی به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران کمک شایانی کرده است.

شفافیت و افشا در طرح کسب‌وکار، باعث اطمینان‌بخشی به جریان سرمایه می‌شود. سرمایه‌گذاران هوشمند بامطالعه یک طرح کسب‌وکار شفاف و دقیق، می‌توانند به‌خوبی پتانسیل بازگشت سرمایه و پرداخت سود پیش‌بینی‌شده را ارزیابی کنند.

 تأمین مالی جمعی، بر خرد جمعی استوار است و خرد جمعی نیز بر مبنای شفافیت و افشا انتخاب می‌کند. جریان سرمایه باهوش است و شفافیت به صاحبان سرمایه (ولو سرمایه‌های اندک)  کمک می‌کند تا تصمیم آگاهانه‌تری اتخاذ کنند. شفافیت و افشا، به معنای ارائه اطلاعات دقیق، قابل‌تأیید، جامع و بااهمیت در مورد تمام زوایای کسب‌وکار است. اصل شفافیت با افشای کامل مدل کسب‌وکار، بازار هدف، رقبا، تیم مدیریتی، پیش‌بینی‌های مالی، برنامه‌های رشد و همچنین چالش‌ها و ریسک‌های پیشرو می‌تواند پیش‌رانه تغییر مجرای سرمایه‌ها به سمت کسب‌وکار باشد.

یکی از عواملی که در طرح کسب‌وکار شفاف باید به آن پرداخته شود، مبحث ریسک است. ریسک عنصر جدایی‌ناپذیر کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاری‌هاست. انواع ریسک‌ها مانند، ریسک تجاری، ریسک عملیاتی، ریسک شهرت، ریسک بازار و… باید در یک کسب‌وکار همواره مورد پایش قرار گیرند تا بتوان آثار ناشی از عدم حصول نتیجه مطلوب را شناسایی و از مخاطرات دوری جست و به حداکثر سود رسید.

اندازه کسب‌وکار یکی از شاخص‌های اساسی تأثیرگذار در انواع ریسک‌های یک کسب‌وکار است. کسب‌وکارهای کوچک و نوپا، به دلیل منابع محدود، تجربه کمتر و رقبای قوی‌تر، معمولاً با ریسک‌های بالاتری روبرو هستند.

داوران برنامه کارمانی با تأکید بر این نکته، به کارآفرینان یادآور می‌شوند که باید راهکارهایی برای کاهش این ریسک‌ها پیدا کنند. داوران برنامه کارمانی، با تأکید بر شاخص  اندازه کسب‌وکار برای سنجش ریسک، به اهمیت ارزیابی دقیق این عامل در فرایند سرمایه‌گذاری اشاره می‌کنند. آن‌ها به کارآفرینان توصیه می‌کنند که در طرح کسب‌وکار خود، به‌طور دقیق به این موضوع بپردازند و استراتژی‌های خود را برای مدیریت انواع  ریسک‌ها و شاخص‌های تأثیرگذار بر آن  تشریح کنند.

شفافیت در طرح کسب‌وکار و مدیریت ریسک، دو عامل کلیدی در موفقیت کسب‌وکارهای کوچک هستند. برنامه‌هایی مانند کارمانی با آموزش و آگاهی‌بخشی به کارآفرینان، به رشد و توسعه این کسب‌وکارها کمک شایانی می‌کنند. سرمایه‌گذاران نیز با توجه به اهمیت این دو عامل، می‌توانند برای سرمایه‌گذاری‌های خود تصمیم بهتری بگیرند و به رشد اقتصاد کشور کمک کنند.

منبع کارن کراد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.