راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اعتماد سنگین پارلمان و اعضای جامعه فاوا به ستار هاشمی

تمامی اعضای کابینه مسعود پزشکیان رأی اعتماد گرفت؛ آخرین بار در دو دوره ریاست سید محمد خاتمی، همه اعضای کابینه پیشنهادی رئیس جمهور رهسپار دولت شدند و رئیس‌جمهور توانسته بود رأی اعتماد همه وزرای پیشنهادی‌اش را دریافت کند. براساس رأی اعتماد امروز پارلمان برای دولت چهاردهم، ستار هاشمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عبدالناصر همتی به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمد اتابک به عنوان وزیر صمت و عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر نیرو از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفتند.

ستار هاشمی توانست از مجموع ۲۸۸ رأی نمایندگان مجلس دوازدهم، ۲۶۴ رأی کسب کند؛ عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات پیشین ۲۵۶ و آذری جهرمی وزیر ارتباطات اسبق ۱۵۲ رأی اعتماد کسب کرده بودند.

ستار هاشمی در میان وزرای پیشنهادی پزشکیان نیز در جایگاه پنجم از لحاظ بالاترین رأی اعتماد قرار دارد. این نشان می‌دهد بدنه بزرگی از نمایندگان مجلس با هاشمی موافق هستند و همراهی آنها را طی دوران وزارتش با خود خواهد داشت.

اما این رویه برای عبدالناصر همتی، به‌عنوان وزیر انتخابی اقتصاد متفاوت است؛ ۱۹۳ نماینده مجلس به او اعتماد کرده و در واقع رأی ۹۵ نماینده مجلس به او منفی یا ممتنع بوده است.

بنابراین همتی طی وزارتش در باب همایون احتمالا یکی از وزرایی خواهد بود که زیر ذره‌بین مجلسی‌ها است و برای تصمیم‌گیری‌ها و مقررات‌گذاری‌هایی که نیاز به مهر تائید مجلس دارد، همراهی تام و تمامی ندارد.

باتوجه به اوضاع نوسانی فعلی بورس این موضوع کار را برای همتی سخت‌تر هم خواهد کرد و کارت زردها و تذکرهای مجلس در انتظار اوست، بنابراین نیاز به تلاشی دو چندان دارد.

راه پرداخت به همین بهانه نگاهی به سوابق شغلی این چهار وزیر مرتبط به حوزه اقتصاد دیجیتال انداخته است. گفتنی است که راه پرداخت پیش از این پیش‌بینی کرده بود که این چهار نفر تصدی وزارت‌های مرتبط به اقتصاد دیجیتال را برعهده می‌گیرند.


ستار هاشمی


ستار هاشمی با اخذ ۲۶۴ رای موافق از مجلس تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به دست گرفت. براساس پیمایش کارنگ از اکوسیستم اقتصاد دیجیتال رفع فیلترینگ و بهبود کلی وضعیت اینترنت از خواسته‌های اصلی فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

هاشمی پیش‌ازاین به‌عنوان معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیکی ثبت سازمان اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کرده است. برخی تجربه او در سازمان اسناد را چشم‌گیر ارزیابی می‌کنند و تغییرات فناورمحورانه در این سازمان در دوره هاشمی نیز مهر تائیدی بر این ارزیابی‌هاست. بحث سند الکترونیکی ملکی یکی از اقداماتی بود که او پیش‌ برد تا بتواند فضای جدیدی ایجاد کند.

ثبت امضای دیجیتال نیز یکی دیگر از اقداماتش محسوب می‌شود که در سازمان ثبت اجرا کرد.

حالا ستار هاشمی با رأی اعتماد بالای مجلس وزیر ارتباطات و فناوری کشور است. او در نظرسنجی‌های راه پرداخت نیز از گزینه‌های پیشنهادی و محبوب جامعه اقتصاد دیجیتال و میان مدیران این صنف بود.

باید دید اعتماد بالای مجلس به هاشمی، آیا برای رفع چالش فیلترینگ که بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مطالبه جامعه فاوای کشور است، به کمک او می‌آید؟

مدیران و اعضای جامعه فاوای کشور هم طبق نظرسنجی‌های راه پرداخت ارزیابی مثبتی نسبت به ستار هاشمی دارند و همگی امیدوارند با آمدن او کمی از فشارها و موانع توسعه‌ای اقتصاد دیجیتال کاسته شود. اولویت‌بخشی به اقتصاد دیجیتال در میان دیگر بخش‌ها وزارت فاوا مانند زیرساخت و اپراتورها از جمله خواسته‌های جدی از ستار هاشمی است.

ببینید: نیازمند وزیری هستیم که دنباله‌رو منافع یک گروه خاص نباشد


عبدالناصر همتی


 عبدالناصر همتی با ۱۹۳ رای موافق پس از وزیر بهداشت کمترین رای اعتماد را از مجلس شورای اسلامی گرفت. این امر بدین معناست که در مجلس مخالفان زیادی دارد بنابراین وزیر امور اقتصادی و دیجیتال مسیر سختی را پیش رو دارد. اجرای عدالت مالیاتی، تامین نقدینگی و مشارکت بخش خصوصی در تصمیمات دولتی از جمله خواسته‌های حوزه اقتصاد دیجیتال از همتی است.

همتی از افراد نزدیک به علی طیب نیاست که اکنون مشاور اقتصادی پزشکیان است و مرد در سایه دولت او خطاب می‌شود. گرچه برای باب همایون از افراد زیادی نام برده می شد اما راه پرداخت از همان ابتدا پیش‌بینی می‌کرد که جدی‌ترین گزینه همتی است.

همتی، اقتصاددان و سیاستمدار اصلاح‌طلب است که در حال حاضر به‌عنوان استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فعالیت می‌کند. او هجدهمین رئیس بانک مرکزی و از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ بود که با کسب ۱۰ درصد آرا در رتبه سوم قرار گرفت. همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ نیز ثبت‌نام کرد؛ اما رد صلاحیت شد.

عبدالناصر همتی متولد ۱۳۳۶ و دانش آموخته کارشناسی اقتصاد، کارشناسی ارشد و دکتری علوم اقتصادی از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است.

از جمله سوابق اجرایی او می‌توان به مدیرعامل بانک سینا، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک ملی ایران، عضو هیئت مدیره بانک توسعه ایران و مصر، رئیس هیئت مدیره شرکت بیمه اتکایی آسیایی (بانکوک)، رئیس کل بیمه مرکزی ایران و رئیس شورای‌عالی بیمه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین اشاره کرد.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی بود.

همان طور که از سوابق او نیز مشخص است او را می‌توان یک فرد بانکی و بیمه‌ای دانست. باید دید در وزارت اقتصاد که یکی از بازوهای تصمیم‌گیر برای اقتصاد دیجیتال است او چه سیاستی را در پی خواهد گرفت. اعضای اکوسیستم رمزارز که از او به دلیل بخشنامه غیرقانونی اعلام کردن رمزارز خاطره چندان خوشی ندارند اما احتمالا او از نوآوری هایی مربوط به لندتک و فین‌تک حمایت خوبی خواهد داشت.


محمد اتابک


 محمد اتابک با کسب ۲۳۱ رای موافق از مجلس شورای اسلامی تصدی وزارت صنایع، معادن و تجارت را برعهده گرفت.

اتابک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا است. او که پیش از این مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود (مالک ۶ شرکت سیمانی از جمله تهران، ایلام و هگمتان، ۴ فولادی مانند کاوه جنوب کیش، یک شرکت آلومینیومی، دو شرکت معدنی و آهک، ۷ شرکت خدمات مهندسی و…) به عنوان معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان و جانشین محمدعلی یزدانجو انتخاب شد.

اتابک از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز بوده است.


عباس علی‌آبادی


عباس علی‌آبادی نیز توانست ۲۵۷ رأی موافق از مجلس بگیرد و وزیر نیروی دولت چهاردهم شود.

علی‌آبادی در واقع در کابینه ابقا شد چرا که او وزیر صمت دولت سیزدهم نیز بود. او زاده ۱۳۴۰ از اراک است و پیشینه ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد و فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل است.

از جمله پیشینه‌های کاری و مدیریتی علی‌آبادی نیز می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون۳، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.