راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش هیتوبیت از روند بانکداری کریپتو در سال ۲۰۲۴

هیتوبیت گزارشی را با عنوان بانکداری کریپتو در سال ۲۰۲۴ منتشر کرده و در آن به مسائلی مانند چشم‌انداز جهانی بانکداری کریپتو، رهبران بخش جهانی بانکداری کریپتو، مهم‌ترین خدمات در بانکداری کریپتو و مسائل دیگر پرداخته است.

عصر دیجیتال، جهان مالی را با تغییرات بی‌سابقه‌ای روبه‌رو کرده و بانکداری کریپتو به عنوان یکی از محورهای اصلی این تحول، در حال شکل‌گیری است. طی‌ سال‌های اخیر شاهد پیشرفت شگرفی در این حوزه بودیم که نه‌تنها صنعت مالی را متحول کرده بلکه نحوه تعاملات اقتصادی را به کلی تغییر داده است. در این گزارش نگاه جامع و دقیقی به روندهای اخیر و آینده این حوزه دارد.

 گزارش بانکداری کریپتو در سال ۲۰۲۴ به همت تیم تحلیلی و پژوهشی Coincub تهیه شده و به تشریح نقش بانکداری کریپتو در آینده اقتصاد جهانی می‌پردازد. بانکداری کریپتو نه تنها امکانات جدیدی برای سرمایه‌گذاری و مدیریت مالی فراهم می‌کند بلکه فرصت‌های بی‌نظیری برای نوآوری و رشد اقتصادی به همراه دارد.


چشم‌انداز جهانی بانکداری کریپتو


بیت‌کوین به یک جز حیاتی تنوع‌بخشی برای طبقات دارایی سنتی مانند سهام، درآمد ثابت، کالا و پول نقد تبدیل شده است. سرمایه‌گذاران به طور گسترده‌ای بیت‌کوین را به عنوان یک راه‌حل بالقوه برای برخی از مسائل چالش‌برانگیز در اکوسیستم مالی موجود می‌بیند. افزایش وضوح نظارتی و تقاضای مشتری، به ویژه علاقه زیاد در میان سرمایه‌گذاران سازمانی دلایل کلیدی برای جدی گرفتن ارزهای دیجیتال توسط بانک‌ها و سایر موسسات مالی است.

ایالات متحده و بریتانیا جذاب‌ترین نقاط برای شرکت‌های دارایی دیجیتال هستند. براساس داده‌ها، ۲۵ شرکت ارائه‌دهنده خدمات بانکداری کریپتو در ایالات متحده و ۱۷ شرکت در بریتانیا مستقر هستند زیرا هر دو از کشورهای برتر در زمینه ارز دیجیتال هستند و بازارهای مالی را با زیرساخت‌ها و مقررات پیشرفته ایجاد و درنتیجه شرکت‌های رمزنگاری را جذب کرده‌اند.

اکثر بانک‌های کریپتو در کشورهای اروپایی مستقر هستند و پس از آن کشورهای آمریکای شمالی، آسیایی، جنوبی و مرکزی قرار دارند. این مناطق از نوآوری و پتانسیل دارایی‌های دیجیتال استقبال می‌کنند و به همین دلیل بانکداری ارز دیجیتال در این قاره‌ها محبوب است.


رهبران بخش جهانی بانکداری کریپتو


برتریــن بانک‌هــای جهانــی کریپتــو، طیــف متنوعــی از خدمــات، از ارائــه امــور مالــی ســنتی تــا راه‌حل‌هــای نوآورانــه ویــژه رمــزارزی را بــه نمایــش می گذارنــد. ایــن بانک‌هــا نه تنهــا به خاطــر ســبد خدمــات جامــع خــود، بلکــه به خاطــر موقعیــت اســتراتژیک خــود در مناطــق مختلــف و بخش‌هــای مشــتریان، متمایــز هســتند.

آنهــا رویکــردی قــوی بــرای ادغــام فنــاوری بلاکچین و ارزهــای دیجیتــال در چارچوب‌هــای عملیاتــی خــود نشــان می‌دهنــد و در نتیجــه معیارهایــی را بــرای صنعــت تعییــن می‌کننــد. بخــش رتبه‌بنــدی، آمارهــای کلیـدی، حضـور منطقـه‌ای و خدمـات نوآورانـه‌ای کـه آنهـا را در خـط مقـدم بانـکداری کریپتـو دارنـد، آنهـا را برجســته می‌کنــد.

هیتوبیت در این بخش به معرفی شرکت‌ها یا موسسات مالی پیشرو در حوزه کریپتو پرداخته است که از این میان می‌توان به آمینا، خدمات مالی کراکن، بنک‌پرو، بانک سیگنوم، بانک فریک و… اشاره کرد.


مهم‌ترین خدمات در بانکداری کریپتو


داده‌های ارائه‌شده توسط خدمات بانک‌های کریپتو، روندهای قابل‌توجهی را برجسته می‌کند. حرکت به سمت ارائه مجموعه‌ای از خدمات جامع که نیازهای متنوع دارندگان دارایی دیجیتال را برآورده می‌کند. از اصول اولیه برداشت ارزهای دیجیتال گرفته تا پیچیدگی‌های توکن‌سازی و ارائه استیکینگ، بانک‌ها در حال گسترش پرتفوی خود برای جذب پایگاه مشتریان بیشتر هستند.

ترید ارزهای دیجیتال، پشتیبانی از استیبل‌کوین‌ها، خدمات حضانتی رمزارزها، خدمات توکن‌سازی و خدمات استیکینگ از قابل‌توجه‌ترین خدمات در بین بانک‌های کریپتو هستند. این مجموعه خدمات منعکس‌کننده انطباق سریع صنعت برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال تحول سرمایه‌گذاران و دارندگان دارایی‌های دیجیتال است.


پــذیرش اســتیبل‌کوین‌ها در میــان شرکت‌هــای مالــی بـا تغییـر قوانیـن


اسـتیبل‌کوین‌ها نقـش اساسـی در تغییـر شـکل بازارهـای مالـی ایفـا کرده‌انـد. اسـتیبل‌کوین‌ها ایمنی لازم را بـرای این گونـه خدمـات بـرای رونـق در بـازار آشـفته ارزهـای دیجیتـال ارائـه می‌دهنـد. در حـال حاضـر، ۳۵ درصــد از بانک‌هایــی ماننــد  bank SEBA، کراکــن، Bakkt و Swissquoteاز صــدور اســتیبل‌کوین بـرای کاربـران پشـتیبانی می‌کننـد. داده‌هـا نشـان می‌دهـد کـه اکثریـت شـرکت‌های مالـی هنـوز در ایـن مسـیر حرکـت نکرده‌انـد.

بسیاری از مؤسسات مانند Trust Mitsui Sumitomo ،bank UFJ، بانـــــــک شینهان یا Bank Versa  هنوز در حـال برنامـه‌ریزی بـرای راه‌انـدازی اسـتیبل‌کوین‌ها بـرای آسـان کردن مـوارد اسـتفاده، ماننـد مدیریـت پــول نقــد و تراکنش‌هــای همتــا بــه همتــا هســتند. درحالی کــه برخــی از بانک‌هــا از طریــق برنامه‌هــای آزمایشــی شروع بــه آزمایــش بــا اســتیبل‌کوین می‌کننــد، برخــی دیــگر بــا ارائه‌دهنــدگان اســتیبل‌کوین موجــود شریــک می‌شــوند.

علاوه‌بــرایــن، الزامــات قانونــی در حــال تغییــر اســت و برخــی مؤسســات مالــی را نســبت بــه ورود بــه بــازار اســتیبل کوین محتــاط می‌کنــد. ســال گذشــته، الزامــات قانونــی جدیــدی بــرای صادرکننــدگان اسـتیبل‌کوین‌ها موردتوجـه قـرار گرفـت. مـقررات بـازار دارایی‌هـای رمزنـگاری شـده (MiCA) صادرکنندگان اســتیبل‌کوین در اتحادیــه اروپــا را بــه تصــرف خــود درآورد.

چارچــوب سیاســت MiCA از صادرکننــدگان اســتیبل‌کوین‌ها می‌خواهــد کــه ذخایــر کافــی را حفــظ کننــد، از دارایی‌هــا محافظــت و آن را تفکیــک کننــد، همچنیــن از حقــوق بازخریــد دارنــدگان توکــن اطمینــان حاصــل کننــد و ســایر تعهــدات را انجــام دهنــد. بـه نظـر می‌رسـد سـال آینـده، مؤسسـات مالـی بیشـتری بـه دنبـال عرضـه اسـتیبل‌کوین‌های خــود بــرای ایجــاد ثبــات در میــان نوســانات بــازار باشــند. اســتیبل‌کوین‌های جدیــد قــرار اســت بــا بررســی وثیقه‌هـای جایگزیـن ماننـد بدهی‌هـای دولتـی یـا کالاها و ارائـه بازدهـی تولیـد شـده توسـط وثیقـه بـه کاربـران، خـود را متمایـز کننـد.


نقطـه‌عطفـی در تاریـخ بانـکداری کریپتـو


امسـال به عنـوان نقطـه عطفـی در تاریـخ بانـکداری کریپتـو اسـت؛ زیـرا تحولات و نیروهـای مهـم بسـیاری را گـرد هـم مـی‌آورد. در ادامـه بـه بررسـی رویدادهـای کلیـدی کـه امسـال را منحصربه فـرد کـرده، می پردازیـم:

  • افزایـش علاقه سـازمانی: بازیگـران مالـی بزرگ ماننـد جی‌پـی مـورگان، گلدمـن سـاکس، بلـک راک یـا فیدلیتـی بـه طـور فعـال در حـال بررسـی راه‌حل‌هـای بانـکداری کریپتـو هسـتند. در نتیجـه، ایـن کار بـه القـای اعتمـاد بـه پتانسـیل فنـاوری و آغـاز پذیـرش گسـترده‌تر کمـک می‌کنـد. راه‌انـدازی بیشـتر ETFهـای کریپتـو در ایالات متحـده و کانـادا، سـرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهـی را از منابـع سـنتی ایجـاد و پذیـرش دارایی‌هـای دیجیتـال را سـرعت می‌بخشـد.
  • چشــم‌انداز قانونــی در حــال تحــول: چارچوب‌هــای قانونــی روبه‌رشــد، بــه ایجــاد شــفافیت و ارتقــای نــوآوری مسئولانه کمــک می‌کنــد. چنیــن تحولاتی، بــه جــذب بازیگــران ســازمانی بیشــتر در چشــم‌انداز بانــکداری کریپتــو و کاهــش ریســک ســرمایه‌گذار کمــک می‌کنــد.
  • پیشــرفت‌های فنــاوری: کشــف جهانــی CBDCهــا، اســتیبل‌کوین‌ها و توکن‌ســازی، پتانســیل آنهــا را بـرای ادغـام امـور مالـی سـنتی و دیجیتـال نشـان می‌دهـد. پ\
  • یشـرفت‌ها در دیفـای: دیفـای نقـش اساسـی در بخـش کریپتـو ایفـا می‌کنـد. چندیـن بانـک در حـال بررســی پتانســیل امــور مالــی غیرمتمــرکز بــرای تعامــل مؤثــرتر بــا تعــداد بیشــتری از مشــتریان ارزهــای دیجیتــال هســتند.
  • پذیـرش جهانـی: پذیـرش گسـترده توسـط مشـتریان و مشـاغل بـرای حواله‌هـای ارز دیجیتـال، پرداخت‌هـا و ســایر مــوارد اســتفاده بــرای پایــداری طولانی مــدت آن ضروری اســت. بازارهــای نوظهــور ماننــد آســیا و آمریــکای جنوبــی و مــرکزی نشــان‌دهنده علاقه قابل‌توجهــی بــه ارزهــای دیجیتــال بــرای توســعه اقتصـادی و گنجانـدن در بخـش مالـی هسـتند.

در میـان عـدم‌قطعیت‌هـای آینـده، چندیـن رونـد نشـان می‌دهـد کـه امسـال شـاهد افزایـش پذیـرش سـازمانی، راه‌حل‌هـای نوآورانـه و وضـوح قانونـی بـود کـه صنعـت را بـه جلـو پیـش می‌بـرد. همـه ایـن رویدادهــا و عوامــل نشــان می‌دهــد کــه ســال ۲۰۲۴ ســال عبــور از موانــع و پیشــرفت سریــع خواهــد بـود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.