راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه طلاین امکان خریدوفروش طلای آب‌شده را فراهم کرده است

محسن ابوالفتحی فیروزآبادی مدیرعامل طلاین از قابلیت‌های این پلتفرم برای خریدوفروش طلا می‌گوید

طلاین یک پلتفرم آنلاین خریدوفروش و معاملات طلای آب‌شده است که خدمت مدیریت سرمایه برای خریدوفروش این نوع طلا را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد. اما چرا این سامانه خریدوفروش طلای آب‌شده را پیشنهاد می‌دهد؟ راه پرداخت در گفت‌وگو با محسن ابوالفتحی فیروزآبادی، مدیرعامل مجموعه طلوع لیان یزد نیک که با نام تجاری طلاین فعالیت می‌کند و بررسی این سامانه، پاسخ این سؤال را جویا شده است.

واقعیت این است که طلای آب‌شده یکی از امن‌ترین دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری است، برای مثال خرید طلای زینتی یا نو مستلزم پرداخت اجرت فروشنده و مالیات بر ارزش‌افزوده است، در حالی که طلای آب‌شده هیچ کارمزدی ندارد. حتی سکه‌های طلا هم با چالشی مثل حباب قیمتی غیرواقعی روبه‌رو هستند، اما طلای آب‌شده حباب خیلی کمی دارد و به عبارتی قیمت آن نه به شکل مثبت و نه منفی، غیرواقعی نمی‌شود.

همچنین خریدوفروش طلای دست‌دوم نیز در حال غیرقانونی شدن است و به‌طور کلی هنگام خرید طلای دست‌دوم از ارزش آن کم می‌شود. طلای آب‌شده به دلیل مشخص بودن عیار آن، نداشتن ناخالصی، دارا بودن شناسنامه و مشخص بودن انگ و شماره طلا دارایی بسیار امنی است. همچنین طلاهای آب‌شده در طلاین در سامانه «ری‌گیری» قابل ردیابی هستند.


بزرگ‌ترین چالش طلاین رگولاتوری است، نه اعتماد کاربران


فعالیت یک سامانه آنلاین طلا به دلیل تازگی این نوع فعالیت در بازار طلا شاید برای شهروندان و همچنین برای رگولاتوری کمی با شبهه همراه باشد. محسن ابوالفتحی، مدیرعامل طلاین، در این باره می‌گوید: «بزرگ‌ترین چالشی که برای فعالیت ما وجود دارد، برخلاف انتظار عموم مردم، مبحث اعتماد نیست، بلکه این است که رگولاتوری دید بازی نسبت به حوزه فعالیت ما ندارد و سعی می‌کند به جای اینکه بازار طلا از سمت صنف قانون‌گذاری شود، از سمت دولت آن را رگوله کند. البته چالش اخیر کل صنف طلا را درگیر کرده است.»

ابوالفتحی درباره چالش اختصاصی فعالیت طلاین به‌عنوان سامانه آنلاین خریدوفروش طلای آب‌شده توضیح داد: «چالش اختصاصی کسب‌وکار ما وجود یک خلأ قانونی است. برای فروشگاه‌های طلای آب‌شده سنتی و فروشگاه‌های خرده‌فروشی قوانینی داریم، اما برای فروشگاه فروش طلای آب‌شده آنلاین هیچ قانونی وجود ندارد، زیرا وزارت صمت و اتحادیه به‌راحتی می‌توانند بازار کوچک سنتی فروش طلای آب‌شده را کنترل و قانون‌گذاری کنند، اما یک مجموعه فروش طلای آب‌شده در سطح کشوری، حساسیت‌هایی در خود دارد که نیازمند قانون‌گذاری است.»

او درباره حساسیت‌های موجود گفت: «انبارداری و خزانه‌داری طلای آب‌شده در سامانه آنلاین، کنترل خریدوفروش، بررسی اینکه آیا در هر خریدوفروش طلا معامله می‌شود یا نه و همچنین جابه‌جایی طلا در بین کاربرها برخی از این مباحث حساس هستند. برای مثال جابه‌جایی طلا می‌تواند مشکل‌ساز باشد و در صورت مدیریت نادرست، به بستری برای پول‌شویی تبدیل شود. البته طلاین به سمت جابه‌جایی طلای آب‌شده نرفته است.»


اقدامات طلاین برای جلب اعتماد کاربران


طلاین در بازاری که ارتباط دولت و صنف در آن چالش‌های بسیاری دارد، سعی کرده است با اخذ مجوزهای لازم بخشی از این چالش‌ها را برای خود رفع کند. از دیگر اقداماتی که برای جلب اعتماد کاربران در طلاین طراحی شده است، امکان دریافت طلا به‌صورت حضوری است. درواقع طلاین با ایجاد فروشگاه فیزیکی در مرکز شهر یزد و همچنین بازار پانزده خرداد تهران، این اطمینان را به کاربران داده است که صرفاً یک سامانه آنلاین و مجازی نیست و افراد اگر بخواهند می‌توانند با مراجعه به شعبه‌های حضوری طلای خریداری‌شده خود را دریافت کنند. گفتنی است که طلاین در چهار شهر دیگر نیز امکان دریافت حضوری طلا را فراهم کرده است.

همان‌طور که گفته شد تریدرها یکی از گروه‌های مشتری طلاین هستند. طلاین برای این گروه از مشتریان خود این امکان را فراهم کرده است که با توجه به درخواست کاربر در یک سطح قیمت خاص و با توجه به بازار طلا به‌صورت خودکار برای کاربر طلا خریداری شود.


در طلاین نمی‌توان پول‌شویی کرد


یکی از مباحثی که درباره جابه‌جایی طلا وجود دارد بحث پول‌شویی است. ابوالفتحی در این باره توضیح داد: «رگولاتور به طلا به‌طور کلی به‌عنوان یک ارز درون‌بازاری نگاه می‌کند و این موضوع اگر به‌درستی مدیریت نشود درواقع راهی است برای پول‌شویی.»

اما طلاین برای مبارزه با پول‌شویی چه اقداماتی در سامانه خود انجام داده است؟ نخست اینکه کاربران در طلاین به‌صورت کامل احراز هویت می‌شوند. پول از حساب خود کاربر برداشته می‌شود و به حساب خود او بازمی‌گردد. طلا نیز به خود کاربر تحویل داده می‌شود. البته در طلاین جابه‌جایی طلا در حد هدیه امکان دارد؛ هدیه‌هایی که کوچک و دارای وزن پایین هستند. همچنین تمام تحرکات کاربر در سامانه طلاین ثبت می‌شود.


امکانات طلاین


در طلاین امکان سرمایه‌گذاری از مبلغ حداقل پنجاه هزار تومان وجود دارد. طلاین طیف گسترده‌ای از کاربران را را دربرمی‌گیرد؛ از افرادی که درآمد متوسط دارند تا سرمایه‌گذاران و تریدرها. همچنین طلاین تجربه کاربری خوب و ساده دارد و تمام افراد با هر تحصیلات و سنی می‌توانند از آن استفاده کنند.

خدماتی که در طلاین ارائه می‌شود همه براساس تجربه کاربران در این سامانه است. برای مثال طلاین به این نتیجه رسیده است که امکان تسویه آنی برای کاربران بسیار مهم است. در این راستا در یک فرایند بانکی پیچیده این امکان را فراهم کرده است که پول در عرض پانزده دقیقه به حساب کاربر واریز شود.

گفتنی است طلاین با همکاری با بانک‌های ملی، ملت، سامان، پارسیان، پاسارگاد، صادرات، رسالت، آینده، کشاورزی، اقتصاد نوین، شهر، تجارت و خاورمیانه امکان تسویه آنی را برای کاربران خود فراهم کرده است.

طلاین افرادی را هم که با مفهوم پس‌انداز غریبه‌اند، در نظر گرفته است. به این صورت که برای این افراد قابلیتی با نام پس‌انداز خودکار فراهم کرده است، مثلاً اگر شخصی به‌طور منظم مقدار معینی پول به حسابش واریز می‌شود (مثل معلم‌ها) می‌تواند در سامانه طلاین درخواست بدهد تا هر ماه برای مثال پانصد هزار تومان از حسابش برای خرید طلا برداشته شود.

طلاین برای کسانی که می‌خواهند طلا هدیه دهند نیز کارت هدیه در نظر گرفته است و افراد می‌توانند به جای سکه طلا، طلای آب‌شده هدیه دهند. در کل خدمات طلاین به شکلی است که کاربران بتوانند روی طلا سرمایه‌گذاری یا حتی ترید کنند.


داستان طلاین


ابوالفتحی درباره نخستین جرقه‌های ایده تشکیل طلاین گفت: «من در ابتدا یک پس‌انداز شخصی داشتم و از آنجا که بیشتر اعضای خانواده‌ام در حوزه طلا فعال‌اند پس‌انداز شخصی خود را در اختیار اعضای خانواده قرار می‌دادم تا آنها برایم طلا خریداری کنند. کسب‌وکار قبلی خود را هم به دلیل نوسانات شدید دلار نتوانستم ادامه بدهم، درنهایت به این نتیجه رسیدم که بهتر است روش شخصی‌ام در پس‌انداز طلا را در اختیار مردم قرار دهم. در گام اول به‌صورت کاملاً ابتدایی و در یک صفحه کاغذ، تقریباً با دویست نفر صحبت کردیم که حدود شصت نفر از این ایده استقبال کردند. با ارتباطاتی که در بازار داشتیم موفق شدیم منابع را برای آن تعداد افرادی که تصمیم به همکاری گرفته بودند تأمین کنیم و در آذر ۱۳۹۹ سامانه طلاین را عرضه کردیم.»

او درباره مشتریان اولیه این سامانه توضیح داد: «مشتریان اولیه ما حتی پولی به اندازه یک وعده غذایی را سرمایه‌گذاری می‌کردند و به‌صورت کلی در ابتدا مشتریان کم و با میزان سرمایه‌گذاری کم در طلاین وجود داشت، اما اکنون کاربران ماهانه از ما خرید می‌کنند و همان مشتری که پول وعده غذایی خود را سرمایه‌گذاری می‌کرد، اکنون سرمایه‌ای در حد سیصد گرم به بالا دارد. این رشد در سرمایه کاربران باعث رضایت ما می‌شود.»


شرکت در نمایشگاه فناوری‌های مالی نشان‌دهنده فعالیت قانونی طلاین است


گفتنی است طلاین در نمایشگاه اخیر فناوری‌های مالی بورس، بانک و بیمه شرکت داشته است. در این راستا ابوالفتحی درباره دستاوردهای موجود برای طلاین در نمایشگاه توضیح داد: «در نمایشگاه برای ما مشتری B2C وجود ندارد، زیرا آن‌قدر محل گذر نیست. در حالی که می‌توانیم برای مثال با عملکرد سئو کاربران بیشتری را به طلاین جذب کنیم، ولی نمایشگاه رسمیت طلاین را اعلام می‌کند و نشان می‌دهد که ما آمده‌ایم تا حضور خود را اعلام کنیم. همچنین نمایشگاه به ما کمک می‌کند که شفاف و واضح اعلام کنیم که حاضر به هر نوع همکاری با هر نهاد و هر رگولاتوری که بخواهد فعالیت ما به‌درستی انجام بشود هستیم. از سوی دیگر نیز در این نمایشگاه شرکت‌هایی حضور دارند که پیش از این با مجموعه ما آشنایی زیادی نداشته‌اند و می‌توانیم با همکاران احتمالی خود ارتباطات خوبی ایجاد کنیم. خوشبختانه تا حدودی به این دو هدف رسیده‌ایم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.