راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازار بیمه تشنه محصول جدید است

در میزگرد نقش تلکام در صنعت بورس، بانک و بیمه بررسی شد

میزگرد «نقش تلکام در صنعت بورس، بانک و بیمه» با حضور محسن تقوی، معاون رشد آسان‌پرداخت؛ حمید قنبری، مدیر مارکتینگ بیمه سامان؛ سید محسن توفیقی، مشاور مدیرعامل بیمه آسیا و احسان محمدرضایی، مدیر سرویس‌های دیجیتال همراه کسب‌وکارهای هوشمند در حاشیه سومین روز از برگزاری نمایشگاه صنعت مالی برپا شد.

تقوی در ابتدای این میزگرد با اشاره به این مسئله که تلکام از زنجیره ارزش عقب افتاده و مدتی است که در زیرساخت گیر کرده است، بیان کرد: «از نظر من تلکام باید این عقب‌افتادگی‌ها را جبران کند. اگر BNPL روی سرویس تلکو پیاده‌سازی شود، هم‌افزایی و ارتباط میان تلکام و اپراتور افزایش می‌یابد.»

در ادامه محمدرضایی درباره سرویس‌های جدید همراه اول گفت: «یکی از این سرویس‌ها تطبیق موبایل با IP است که توسعه یافته و دیگری لوکیشن با IP است. چنین محصولاتی می‌توانند از کلاهبرداری جلوگیری کنند.»

توفیقی راجع‌به ضریب نفوذ تلکام در بیمه نیز اظهار کرد: «بیمه از بانک و تلکام عقب افتاده و باید این شکاف را جبران کند. بانک مرکزی شرکت‌های بیمه را مکلف کرده که تراکنش‌ها را بیمه کنند. این کار مانع از وقوع تخلف و تقلب می‌شود.»

او افزود: «باید از ضریب نفوذ اپراتورها استفاده کنیم تا عقب‌ماندگی صنعت بیمه جبران شود. همکاری میان تلکام و بیمه می‌تواند محصولات جدیدی خلق کند. اکثر افراد فکر می‌کنند تحول دیجیتال فقط توسعه یک اپلیکیشن است؛ در حالی که با استفاده از برخی داده‌های خاص موجود در حوزه تلکام می‌توان کلاهبرداری را در بیمه کاهش داد.»

قنبری در ادامه این میزگرد تخصصی بر همکاری بیمه و تلکام در راستای افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه تأکید کرد و افزود: «همکاری‌های مبتنی بر داده برای هر دو طرف جذاب است و می‌تواند به توسعه فرهنگ بیمه‌ای نیز کمک کند.»

به گفته او، بیمه خودرو نهاد ناظر دارد، اما مابقی بیمه‌ها ظرفیت شخصی‌سازی را دارند و این کار در بیمه سامان ممکن می‌شود.»


بهبود تجربه کاربری با تلکام


محمدرضایی ادامه داد: «همراه اول سرویس جدیدی رونمایی کرده که در آن ثبت‌نام بیمه‌ای با استفاده از شماره تماس و دریافت یک OTP انجام می‌شود و شرکت بیمه اطلاعات کاربر را مستقیم دریافت می‌کند و کاربر به پر کردن دستی فرم نیازی ندارد.»

توفیقی نیز ضمن تأکید بر این نکته که ارتباط میان بیمه و تلکام باید عملیاتی باشد، گفت: «در پلتفرم دلفین بیمه آسیا تغییراتی اساسی اعمال کردیم و به این ترتیب دریافت اطلاعات کاربر به‌صورت پیامکی انجام می‌شود.»

به گفته او، در بیمه به نگهداشت مشتری و ایجاد تجربه خوشایند برای او کمتر توجه می‌شود. برای فروش بیمه به نسل زد باید به روش‌های پارامتریک در نگهداشت مشتری توجه شود. با استفاده از داده‌های اپراتورها می‌توان تجربه خوشایندی برای مشتریان صنعت بیمه خلق کرد.»

قنبری نیز در ادامه این میزگرد تخصصی با اشاره به تجربه کاربری مثبت در صنعت بیمه بیان کرد: «در بیمه تا زمانی که خسارت وارد نشود تعاملی میان مشتری و بیمه برقرار نمی‌شود. اینجا اپراتور می‌تواند به کمک صنعت بیمه بیاید.»

محمدرضایی با تأکید بر اینکه اپراتورها داده‌های جابه‌جایی کاربران را دارند، گفت: «فردی که زیاد جابه‌جا می‌شود برای بیمه «های‌ریسک» حساب می‌شود.»

تقوی با بیان این نکته که داده‌های موجود در شرکت‌های PSP دقیق‌تر است، اظهار کرد: «به اطلاعاتی مانند کارت‌به‌کارت، مالکیت خودرو و مانند آن دسترسی داریم. داده‌های تلکام تا حدی جوابگوی صنعت بیمه است، اما از جایی به بعد نیاز به افزودن پارامترهای دیگری است.»

در ادامه توفیقی با تأکید بر نوآوری بیان کرد: «در بیمه آسیا کمیته نوآوری داریم که محصولات جدید را بررسی می‌کند. یکی از زمینه‌های همکاری بیمه و تلکام می‌تواند خلق محصولات جدید باشد. بازار بیمه تشنه محصول جدید است.»

قنبری هم با ذکر این موضوع که صنعت بیمه ناظر و رگولاتور دارد، گفت: «به همین دلیل برای هر محصول جدیدی نیاز به اخذ مجوز است.»

توفیقی منشأ مشکلات موجود را در صنعت بیمه دانست و بیان کرد: «در حوزه بیمه دید تحول دیجیتال کمرنگ است. بر این باورم در کشوری مانند ایران، پشتکار حرف اول و آخر را می‌زند. اگر شرکت‌های بیمه‌ای بیشتری به سوی صنعت تلکام بیایند، تحول دیجیتال در بیمه شکل می‌گیرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.