راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رونمایی از اگزیم بوم؛ اکوسیستم بانکداری باز بانک توسعه صادرات ایران

سامانه اگزیم بوم، پنل مدیریتی بانکداری باز بانک توسعه صادرات ایران با حضور افشین خانی، مدیرعامل این بانک، در دومین روز از شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، این سامانه باهدف تسریع و ارتقا خدمت‌رسانی به مشتریان، توسط کارشناسان معاونت فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی بانک توسعه صادرات ایران و شرکت مدیریت و توسعه فناوری اطلاعات آرمان، طراحی و راه‌اندازی شده است.

در این رونمایی، خانی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران این سامانه را چنین توصیف کرد: «پلتفرم جدید اگزیم بوم با رویکرد اجرای طرح الماسان و ارائه سرویس‌های شخصی‌سازی‌شده امن تحولی نوین در بانکداری باز را برای مشتریان بانک توسعه صادرات ایران فراهم می‌کند.»

شرکت مدیریت و توسعه و فناوری اطلاعات آرمان به‌عنوان بازوی فناوری بانک توسعه صادرات ایران، طراحی سامانه اگزیم بوم را باهدف یکپارچه‌سازی سامانه‌های بانکی، شامل پرداخت، بازار سرمایه، صرافی و … را در سال ۱۴۰۳ به پایان رساند تا مشتریان در محیطی امن خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند. به گفته سیدمحمدحسین هاشمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت مدیریت و توسعه و فناوری اطلاعات آرمان، باتوجه‌به اهمیت نقش بانک توسعه صادرات ایران در واردات و صادرات کشور، نیاز مبرمی به اکوسیستم بانکداری باز وجود داشت و این پروژه با اولویت بالا در دستور کار شرکت قرار گرفته و هم اکنون آماده بهره‌برداری است.

این محصول تلاش می‌کند حوزه‌های مختلفی از جمله: سامانه‌های بانکی، پرداخت، گمرک، بازار سرمایه و صرافی را یکپارچه نموده تا مشتریان بتوانند در بستری امن سرویس‌های این شرکت که شامل انتقال وجه گروهی و تکی به‌صورت داخلی، پایا و ساتنا، خدمات مربوط به وضعیت حساب، شرایط برداشت، و موجودی؛ خدمات پرداختی مبتنی بر کارتابل امضاداران؛ اطلاعات مشتریان حقیقی و حقوقی؛ خدمات حاکمیتی از جمله شاهکار، ثبت‌احوال و روزنامه رسمی؛ جزئیات چک‌ها و وضعیت آنها؛ تسهیلات و ضمانت‌نامه‌ها؛ و خدمات مربوط به اتباع خارجی را در قالب API دریافت کند.

امنیت پیشرفته از مهم‌ترین ویژگی‌های اگزیم بوم است؛ این سامانه در راستای ارتقای امنیت، امضای دیجیتال و اعتبارسنجی امضاها، استفاده از توکن برای فراخوانی سرویس‌ها، رمزگذاری و رمزگشایی درخواست‌ها و پاسخ‌ها، تولید توکن با شناسه شرکت و رمز ایستا جهت تضمین امنیت تراکنش‌ها طراحی شده است.

معماری پیشرفته و به‌روز اگزیم بوم، خدماتی شامل میکروسرویس محدودیت‌های تراکنش (Limit Service)، مدیریت رجیستری سرویس‌ها و Discovery با استفاده از Eureka و مدیریت لاگ را ارائه می‌دهد.

در سیستم بانکداری باز اگزیم بوم، قابلیت شخصی‌سازی خدمات بر مبنای ایجاد محدودیت بر اساس شماره حساب و IP، محدودیت برداشت روزانه و ماهانه، مشاهده شرایط برداشت و امضاداران به تفکیک حساب و دسترسی به آخرین روزنامه‌های رسمی شرکت امکان‌پذیر است.

این سامانه از توانایی پیاده‌سازی، تجمیع و یکپارچه‌سازی Documentation با Swagger و مدیریت سرویس‌ها و Endpointها بهره‌مند است که به بانکداری باز امکان می‌دهد تا خدمات خود را با انعطاف‌پذیری و کارایی بالا ارائه داده و تجربه کاربری بهتری فراهم کند.

اکوسیستم بانکداری باز اگزیم بوم، تغییر بزرگ دیگری در حوزه ارائه خدمات بانکی به مشتریان بانک توسعه صادرات ایران است. یکپارچه‌سازی کسب‌وکار با ارائه درگاه‌های API مطمئن مشتری‌محور، در این پلتفرم مسیری مطمئن و ساده برای افزایش رضایتمندی مشتریان بانک توسعه صادرات خواهد بود.

منبع بانک توسعه صادرات ایران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.