راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

4 چهره در انتظار رأی اعتماد و اکوسیستم چشم انتظار بهبود اوضاع

معرفی تیم مرتبط به حوزه اقتصاد دیجیتال کابینه

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری امروز اعضای کابینه پیشنهادی خود را به مجلس اعلام و اسامی در صحن علنی مجلس قرائت شد. گرچه تا همین ساعات قبل از اعلام وصول فهرست پیشنهادی همچنان گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌شد اما در نهایت تقریبا در تیم اقتصادی مرتبط با حوزه اقتصاد دیجیتال همان گزینه‌هایی نهایی شد که از همان ابتدا گزینه‌های احتمالی جدی وزارت‌خانه‌ها بودند. ستار هاشمی به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت فاوا، محمد اتابک وزارت صمت، عباس علی آبادی وزارت نیرو و عبدالناصر همتی برای وزارت اقتصاد و امور دارایی گزینه‌های نهایی پزشکیان هستند و حالا باید دید مجلس هم مهر تایید بر آنها خواهد زد یا خیر.

ستار هاشمی که از همان ابتدا نامش در فهرست پیشنهادی کارگروه انتخاب وزیر فاوا بود، اکنون در انتظار رای اعتماد مجلس است تا سکان ارتباطات و فناوری کشور را برعهده بگیرد. هاشمی طبق نظرسنجی راه پرداخت مورد تائید و همراهی اعضای اکوسیستم فاوا نیز است و نظر مثبتی نسبت به او در بین اعضای اکوسیستم وجود دارد.

هاشمی در امتیازدهی براساس شاخص‌های کارگروه انتخاب وزیر فاوا، با ۱۳۵ امتیاز در جایگاه دریافت بالاترین امتیاز قرار گرفت.

او ۴۸ ساله و متولد شهر یاسوج است. او از سال ۹۳ به‌عنوان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس و از سال ۹۵ به‌عنوان معاون فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت مشغول به فعالیت بوده است. هاشمی در زمان محمدجواد آذری جهرمی به‌عنوان معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب شد.

او پیش‌ازاین به‌عنوان معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیکی ثبت سازمان اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کرده است. برخی تجربه او در سازمان اسناد را چشم‌گیر ارزیابی می‌کنند و تغییرات فناورمحورانه در این سازمان در دوره هاشمی نیز مهر تائیدی بر این ارزیابی‌هاست.

با مروری بر کارنامه اجرایی هاشمی شاید بتوان منشأ اثرگذاری او را حضورش در سازمان ثبت احوال دانست. ستار هاشمی بعد از خداحافظی از وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم به سازمان ثبت ‌اسناد کشور رفت و سمت معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبت را به عهده گرفت.

از سال ۱۴۰۰ و بعد از حضور هاشمی در سازمان ثبت اسناد کشور شاهد تحول جدی در حوزه فناوری بودیم. هاشمی با رویکردی وارد سازمان ثبت شد تا روند سنتی موجود در بحث ثبت اسناد را متحول کند. بحث سند الکترونیکی ملکی یکی از اقداماتی بود که او پیش‌ برد تا بتواند فضای جدیدی ایجاد کند.

ثبت امضای دیجیتال نیز یکی دیگر از اقداماتش محسوب می‌شود که در سازمان ثبت اجرا کرد. هاشمی با توجه به تخصصش در حوزه هوش مصنوعی، همواره نگاه متفاوتی در بحث فناوری داشته و تمایل دارد ابزارهای فناوری را به‌صورت عملیاتی پیاده‌سازی‌کند.

بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمالا با آمدن هاشمی شاهد تحولات جدی در حوزه فاوا و توسعه آن خواهیم بود و احتمال اینکه او بتواند از مجلس رأی اعتماد کسب کند هم زیاد است. البته هاشمی با چالش بزرگی نیز در دوره وزارتش روبه رو خواهد بود. انتظار زیادی از او درباره حل چالش اینترنت و رفع فیلترینگ وجود دارد و باید دید او چطور می‌تواند این دغدغه که تصمیم‌گیری درموردش یک موضوع حاکمیتی نیز است، رفع کند.

مسعود پزشکیان برای سکانداری وزارت اقتصاد عبدالناصر همتی را به مجلس پیشنهاد کرده است. همتی از افراد نزدیک به علی طیب نیاست که اکنون مشاور اقتصادی پزشکیان است و مرد در سایه دولت او خطاب می‌شود.

گرچه برای باب همایون از افراد زیادی نام برده می شد اما راه پرداخت از همان ابتدا پیش‌بینی می‌کرد که جدی‌ترین گزینه همتی است.

عبدالناصر همتی، اقتصاددان و سیاستمدار اصلاح‌طلب است که در حال حاضر به‌عنوان استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فعالیت می‌کند. او هجدهمین رئیس بانک مرکزی و از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ بود که با کسب ۱۰ درصد آرا در رتبه سوم قرار گرفت. همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ نیز ثبت‌نام کرد؛ اما رد صلاحیت شد.

عبدالناصر همتی متولد ۱۳۳۶ و دانش آموخته کارشناسی اقتصاد، کارشناسی ارشد و دکتری علوم اقتصادی از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است.

از جمله سوابق اجرایی او می‌توان به مدیرعامل بانک سینا، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک ملی ایران، عضو هیئت مدیره بانک توسعه ایران و مصر، رئیس هیئت مدیره شرکت بیمه اتکایی آسیایی (بانکوک)، رئیس کل بیمه مرکزی ایران و رئیس شورای‌عالی بیمه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین اشاره کرد.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی بود.

همان طور که از سوابق او نیز مشخص است او را می‌توان یک فرد بانکی و بیمه‌ای دانست. باید دید در وزارت اقتصاد که یکی از بازوهای تصمیم‌گیر برای اقتصاد دیجیتال است او چه سیاستی را در پی خواهد گرفت. اعضای اکوسیستم رمزارز که از او به دلیل بخشنامه غیرقانونی اعلام کردن رمزارز خاطره چندان خوشی ندارند اما احتمالا او از نوآوری هایی مربوط به لندتک و فین‌تک حمایت خوبی خواهد داشت.

سید محمد اتابک، که امروز به عنوان یکی از گزینه‌های دولت چهاردهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) معرفی شده است، سابقه فعالیت در صنایع مختلف از جمله فولاد و معدن را دارد.

اتابک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا است.

او که پیش از این مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود (مالک ۶ شرکت سیمانی از جمله تهران، ایلام و هگمتان، ۴ فولادی مانند کاوه جنوب کیش، یک شرکت آلومینیومی، دو شرکت معدنی و آهک، ۷ شرکت خدمات مهندسی و…) به عنوان معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان و جانشین محمدعلی یزدانجو انتخاب شد.

اتابک از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز بوده است.

عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر نیرو به مجلس معرفی شده یا در واقع در کابینه ابقا می‌شود چرا که او هم اکنون هم وزیر صمت است. بنابراین علی آبادی فردی است که هم پیشنهاد مرحوم ابراهیم رئیسی برای کابینه بوده و هم مسعود پزشکیان.

عباس علی‌آبادی، (زاده ۱۳۴۰، اراک) پیشینه ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد و فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل است.

از جمله پیشینه‌های کاری و مدیریتی علی‌آبادی نیز می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون3، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد.

باتوجه به چالش ماینینگ و مصرف برق باید دید علی‌آبادی در وزارت نیرو چه برنامه‌ای خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.