راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسعود زندوکیلی: بانک بدون IT هیچ است

مسعود زندوکیلی، مدیرعامل هلدینگ فن‌آوا در همایش اقدامات عملیاتی لازم در اصلاح ساختار ترازنامه بانکی که پیش از ظهر ۱۴ مردادماه در هتل المپیک برگزار شد، به بررسی نقش کلیدی هلدینگ‌های ICT در بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌ عملیاتی بانک‌ها پرداخت. به گفته زندوکیلی بانک بدون IT یعنی هیچ! برای کاهش ناترازی بانکی باید در مسیر فناوری اطلاعات گام برداشت. فارغ از دلایل وجود ناترازی‌ها، فناوری اطلاعات یکی از راه‌حل‌های کاهش هزینه عملیاتی در بانک‌هاست.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ فن‌آوا، زندوکیلی در این همایش با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در صنایع دیگر و کاهش هزینه‌ها در این صنایع با استفاده از IT گفت: «حجم قابل‌توجهی از هزینه‌های عملیاتی بانک‌ها با استفاده از فناوری اطلاعات کاهش می‌یابد. بخشی از بانک‌ها در این حوزه اقدامات خوبی داشته‌اند زیرا به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از فناوری اطلاعات می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های بانکی و افزایش رضایتمندی مشتری شود.»

مدیرعامل هلدینگ فن‌آوا با طرح این پرسش که نقش هلدینگ‌های فناوری در این میان چیست، ادامه داد: «هلدینگ‌های IT سبد کاملی از خدمات زیرساختی را ارائه می‌دهند. به عبارت دیگر این هلدینگ‌ها سعی می‌کنند با استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت بانکداری نه‌تنها ایجاد جذابیت کنند بلکه به کاهش هزینه‌ها نیز کمک کنند.»


تأثیر فناوری در بهبود عملکرد بانک‌ها


به گفته زندوکیلی، خودکارسازی، افزایش کارایی، کاهش خطاهای انسانی، افزایش امنیت و بهبود تجربه مشتری از اثرات به‌کارگیری فناوری در بهبود عملکرد بانک‌هاست که بهبود تجربه مشتری مهم‌ترین دستاورد به شمار می‌رود. این اقدامات به توسعه منابع بانک کمک می‌کند که از یک سو باعث افزایش درآمد و از سوی دیگر باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی بانک‌ها و در نهایت افزایش سودآوری می‌شود.

او افزود: «بررسی انجام شده روی ۱۳ بانک در ایران نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری بانک‌ها در حوزه IT باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی، افزایش بازدهی، افزایش سودآوری، افزایش کیفیت ارائه خدمات، صرفه‌جویی در هزینه مشتری، افزایش میزان سپرده مشتریان و ایجاد فضای مناسب برای ارائه تسهیلات شده است.»


نقش نئوبانک‌ها در بهبود صنعت بانکداری


مدیرعامل هلدینگ فن‌آوا با بیان این که نئوبانک‌ها یکی از رویکردهای نوین در بانکداری است‌، گفت: «ارزش بازار نئوبانک‌ها در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۶.۸۲ میلیارد دلار است و پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۲۰۴۸.۵۳ میلیارد دلار برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود بازار نئوبانک‌ها تا سال ۲۰۲۶ به ۳۹۴ میلیارد دلار برسد که این امر تأثیرIT بر بانکداری را نشان می‌دهد.»

او ادامه داد: «نئوبانک‌ها در حال تغییر فضا در حوزه بانکداری هستند و بانک‌ها مجبورند که در این مسیر گام بردارند. با پیدایش نئوبانک تعداد شعبات فیزیکی بانک‌ها، میزان خطاهای انسانی و مصرف انرژی کاهش یافته است. بنابراین برای کاهش ناترازی بانکی باید به این سو گام برداشت. بانک بدون IT یعنی هیچ!»


هوش مصنوعی در بانکداری


زندوکیلی با اشاره به این که هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند ۲۲ درصد از هزینه‌های عملیاتی فین‌تک‌ها را کاهش دهد، بیان کرد: «قطعاً هوش مصنوعی به کمک بانک‌ها خواهد آمد و هزینه‌های عملیاتی، بسیار کاهش می‌یابد.»

مدیرعامل هلدینگ فن‌آوا افزود: «3 درصد از درآمد بانک‌های داخلی در حوزه فناوری اطلاعات هزینه می‌شود، در حالی که در جهان ۷ درصد از درآمد بانک‌ها صرف IT می‌شود. در واقع در ایران ۱۸ درصد از سود بانک صرف IT می‌شود در حالی که در جهان این رقم ۳۵ درصد است. باتوجه‌به این شکاف قابل توجه، اگر بخواهیم ناترازی بانک‌ها را کاهش دهیم باید به سوی فناوری اطلاعات گام برداریم و بانک‌ها باید روی IT سرمایه‌گذاری کنند.»

او ادامه داد: «بخشی از هزینه‌هایی که بانک‌ها در حوزه فناوری اطلاعات هزینه می‌کنند، تلف می‌شود زیرا هم‌افزایی میان بانک‌ها وجود ندارد. هر بانکی هلدینگ فناوری اطلاعات خود را دارد و تمام ظرفیت‌ها را در تمام سطوح ایجاد کرده و فضای رقابتی در این حوزه وجود دارد.»

مدیرعامل هلدینگ فن‌آوا در انتهای این ارائه پیشنهادهایی را به رگولاتور و سیاست‌گذار برای تحقق هم‌افزایی میان بانک‌ها مطرح کرد: «برنامه تشویقی به بانک‌ها برای استفاده از فناوری، الزام بانک‌ها به پژوهش در تنوع‌بخشی خدمات الکترونیکی، تلاش بانک مرکزی برای تکمیل زیرساخت‌ها و به‌روز بودن نرم‌افزارهای بانکداری الکترونیک، هم‌افزایی و حمایت از هلدینگ‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجمع و تمرکز زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات پایه از اقداماتی است که رگولاتور می‌تواند برای همسویی و هم‌افزایی بانک‌ها استفاده کند.»

منبع هلدینگ فن‌آوا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.