راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری لندتک‌ها و بانک‌ها؛ کلید توسعه اکوسیستم مالی

آخرین بخش از روز دوم رویداد بزرگ لندتک ایران با محوریت چالش‌ها و فرصت‌های همکاری میان بانک‌ها و فین‌تک‌ها به پایان رسید. در این بخش، مرتضی ترک تبریزی به هزینه‌بر بودن لندتک برای بانک‌ها تأکید کرد و تمایل بانک‌ تجارت به نقش‌آفرینی در تأمین مالی را مطرح کرد. همچنین، فرهاد اینالویی تفاوت‌های دیفای و سیفای در حوزه وام‌دهی را شرح داد و حمید مختاریان همکاری میان مؤسسات مالی و فین‌تک‌ها را ضروری دانست. مهرداد حداد نیز با اشاره به آمار بالای تعطیلی کسب‌وکارها به دلیل کمبود نقدینگی، نقش لندتک در کمک به کسب‌وکارها را برجسته کرد. این بخش از رویداد به راه‌بری مرضیه امیری، دبیر راه پرداخت خاتمه یافت.


لندتک برای بانک‌ها هزینه‌بر است؛ بانک تجارت تمایل دارد فقط کار تأمین مالی را انجام دهد


مرتضی ترک تبریزی، رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت، در ارائه خود با عنوان «فناوری وام‌دهی- قرض‌دهی؛ ترندهای جهانی، چالش‌ها و ظرفیت‌ها در ایران با محوریت نقش بانک‌ها» مطرح کرد که کسب‌و‌کار لندتک برای بانک‌ها هزینه‌بر است و تمایل بانک تجارت این است که در این زمینه کار تأمین مالی را انجام دهد.

او همچنین حکمرانی و نظارت بر بازیگران وام‌دهی و ارائه زیرساخت داده باز و بانکداری باز را ازجمله حوزه‌هایی معرفی کرد که بانک‌ها می‌توانند در آنها نقش‌آفرینی کنند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش برخی چالش‌های بانک‌ها در این زمینه را نام برد، ازجمله: ممنوع شدن دریافت کارمزد خدمات توسط تسهیلات‌یارها و چالش همکاری با بانک‌ها؛ سپردن مسئولیت ریسک شناسایی، احراز هویت و اعتبارسنجی وام‌گیرندگان به بانک؛ محدودیت برای بانک در زمینه تعیین نرخ سود؛ هزینه بالای ارائه تسهیلات و وام خرد برای بانک و فقدان تنظیم‌گری از سوی نهاد رگولاتور در زمینه داده باز و بانکداری باز.


شرایط اخذ وام در دیفای چیست؟


فرهاد اینالویی، معاون سابق فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین، در دومین روز از رویداد بزرگ لندتک ایران در ارائه خود با عنوان «دیفای و آینده لندتک» بیان کرد: «یکی از سرویس‌های دیفای وام‌دهی است که شرایط آن تفاوت گسترده‌ای با سیفای دارد.»

او افزود: «در سیفای نهاد مرکزی وجود دارد، در حالی که در دیفای نهاد مرکزی نداریم. نرخ بهره‌وری در سیفای را بانک مرکزی تعیین می‌کند، اما در دیفای نرخ بهره بر اساس عرضه‌وتقاضا و به‌صورت الگوریتمی تعیین می‌شود. در سیفای دسترسی به خدمات مالی محدودیت‌هایی دارد، اما در دیفای این‌طور نیست. خدمات در سیفای تنوع بیشتری نسبت به دیفای دارد.»

اینالویی درباره شرایط اخذ وام در دیفای توضیح داد: «اقساط وام بر اساس اصل و بهره وام تعیین می‌شود. آزادسازی وثیقه در این روش امکان‌پذیر است. البته ریسک نوسانات وجود دارد، بنابراین نیاز به تغییر وثیقه نیز هست. در صورتی که تأمین وثیقه صورت نگیرد، پلتفرم وام‌دهنده می‌تواند وثیقه را لیکویید کند.»


۵۰ درصد از کسب‌وکارهای ایرانی که تعطیل شده‌اند مشکلشان کمبود نقدینگی بوده است


مهرداد حداد، مدیر امور فناوری‌های نوین پاسارگاد، در ارائه‌ای با عنوان «لندتک برای کسب‌وکارها» در رویداد لندتک ایران گفت: «۵۰ درصد از کسب‌وکارهای ایرانی که تعطیل شده‌اند مشکلشان کمبود نقدینگی بوده که عدد بسیار بزرگی است.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش آماری از فعالیت پاد در سال ۱۴۰۲ ارائه داد. بر اساس این آمار پاد در سال گذشته بیش از ۴۸۰ همت گردش مالی داشته است و بیش از چهارده همت تسهیلات دیجیتالی اعطا کرده است. تعداد این تسهیلات دیجیتالی نیز بیش از سه میلیون و پانصد بوده است. به گفته او پاد در حال حاضر بیش از شانزده میلیون کاربر دارد.


همکاری میان مؤسسات مالی و فین‌تک‌ها ضروری است


حمید مختاریان، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران، در روز دوم از رویداد لندتک ایران در ارائه خود با عنوان «نقش نظام بانکی در توسعه اکوسیستم لندتک» ایران بیان کرد: «لندتک را می‌توان انقلابی در فین‌تک دانست. البته در صورتی که به معنای واقعی محقق شود. کار کردن در حوزه لندتک مانند راه رفتن روی یک لبه است.»

او همکاری‌های فناورانه، اشتراک‌گذاری داده، گسترش بازار و راه‌حل‌های وایت‌لیبل به بانک‌ها را از زمینه‌های همکاری میان لندتک‌ها و بانک‌ها دانست و گفت: «همکاری بین مؤسسات مالی و فین‌تک‌ها نه‌تنها منفعت دارد، بلکه ضروری است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.