راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه‌کار کنیم تا تله بدهی به پاشنه‌آشیل لندتک تبدیل نشود؟

بخش دیگری از رویداد لندتک ایران به راه‌بری مهسا نجاتی، دبیر رسانه رمزارز، برگزار شد. در این بخش، امیرحسین راد از سهم پایین تسهیلات خرد در نظام بانکی ایران و نقش آتی لندتک‌ها در بهبود این وضعیت صحبت کرد؛ مصطفی سراج راهکاری برای استفاده از توثیق موجودی انبار به‌منظور افزایش سرمایه در گردش ارائه کرد و مینا والی به تأثیر تورم بر استقبال مردم آمریکا از سیستم BNPL و چالش‌های آن پرداخت. همچنین احسان کیانی از اهمیت مشتریان به‌عنوان بازیگران اصلی در تعامل بین آنلاین‌شاپ‌ها و لندتک‌ها سخن گفت.


تنها ۲۱ درصد از تسهیلات بانکی به افراد حقیقی تعلق می‌گیرد


امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس، در ارائه خود با عنوان «رفتارشناسی نسل جدید کاربران خدمات مالی»، در روز دوم رویداد بزرگ لندتک ایران گفت: «حدود ۱۲۰۰ همت تسهیلات در سه‌ماهه اول ۱۴۰۳ از سوی بانک‌ها ارائه شده که تنها ۲۱ درصد از آن در اختیار افراد حقیقی به‌عنوان تسهیلات خرد قرار گرفته و مابقی آن به کسب‌وکارها ارائه شده است. این در حالی است که توزیع این منابع میان افراد حقیقی و حقوقی در آمریکا برابر است.

این آمار نشان می‌دهد که بانک‌های ایران در توزیع منابع مشکل دارند. این مشکل در سال‌های آینده به کمک لندتک‌ها رفع خواهد شد و منابع برابرتر توزیع‌تر خواهد شد.»

او افزود: «بر اساس آمار سال ۱۴۰۰ فقط ۰.۱ درصد وام‌دهی در ایران به‌صورت آنلاین انجام می‌شود‌، این رقم در آمریکا در بازه زمانی مشابه ۵ درصد بوده است. DeFi پنج سال قبل ظهور کرد و روند رشد آن طی دو سال اخیر هشت‌برابر شده است.»


توثیق موجودی انبار؛ راهکاری برای حل مشکل کمبود سرمایه در گردش کسب‌وکارها


مصطفی سراج، معاون ریسک دیجی‌پی، در ارائه‌ای با عنوان «نقش‌آفرینی لندتک در تحول اقتصادی کشور؛ ابزارها و فرصت‌ها» در رویداد لندتک ایران درباره آزادسازی ظرفیت خلق ارزش از مسیر وام‌های کسب‌و‌کار با توثیق دارایی‌های نوین صحبت کرد و گفت که در حال حاضر کسب‌وکارها مشکل کمبود سرمایه در گردش دارند.

او در ادامه گفت: «دلیل به وجود آمدن این مشکل سیاست‌های پولی و مالی انقباضی، کمبود وثایق و ضمانت‌ها، افزایش هزینه‌های تأمین مالی، کاهش تولید و خدمات‌رسانی، افزایش نرخ بهره و غیره است.»

بررسی موجودی انبار، ارزش‌گذاری به‌روز آن، مدیریت انبار استاندارد و ارائه به‌عنوان وثیقه، پیشنهاد سراج برای حل مشکل کمبود سرمایه در گردش کسب‌وکارها است.

به گفته او، نتیجه عملی شدن این پیشنهاد کاهش نرخ نکول، بهبود جریان نقدینگی، افزایش درآمد، کاهش هزینه‌های تأمین مالی و افزایش کارایی خواهد بود


تنها راه پرداخت ۷ درصد از مردم آمریکا BNPL بوده است


مینا والی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و مدیرمسئول رسانه‌های راه‌کار، در ارائه‌ای با عنوان «پول را بردار و فرار کن» در رویداد لندتک ایران گفت: «در پی تورم در آمریکا مردم این کشور اخیراً استقبال زیادی از سیستم BNPL داشته‌اند، به‌نحوی که برخی حتی برای خرید بنزین هم از این مدل استفاده می‌کنند.

به گفته او BNPL تنها راه پرداخت ۷ درصد از مردم آمریکا بوده و در گزارش فدرال رزرو که هر سال از رفاه اقتصادی خانواده‌های آمریکایی منتشر می‌کند، ۲۷ بار کلمه BNPL تکرار شده است.»

والی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از اقدامات آمریکا برای جلوگیری از گرفتار شدن مردم در تله بدهی گفت.

او همچنین تأکید کرد که در حال حاضر باید درباره دو سؤال مهم تأمل کنیم: «اول اینکه آیا کسب‌وکارهای لندتکی ما، مردم را به گرفتاری در تله بدهی هدایت می‌کنند؟ سؤال دوم اینکه باید چه کنیم تا تله بدهی به پاشنه‌آشیل لندتک تبدیل نشود؟»


خلق ارزش آنلاین‌شاپ‌ها و لندتک‌ها برای یکدیگر


احسان کیانی، مدیرعامل الوقسطی، درباره تأثیر لندتک‌ها بر افزایش فروش آنلاین‌شاپ‌ها صحبت کرد و گفت: «در این دو روز در رویداد لندتک همه از بازیگران مختلف صنعت لندتک صحبت کردند و کمتر درباره مشتری صحبت شد. در‌ حالی که مشتری، بازیگر اصلی لندتک است.» به گفته او مشتری در لندتک کسی است که پول را در آنلاین‌شاپ‌ها هزینه کرده است.

کیانی عنوان کرد:‌ «تنوع محصول، قیمت پایین و کم کردن دردسرها ازجمله مزایای خلق ارزش آنلاین‌شاپ‌ها برای لندتک‌هاست.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.