راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اهمیت مقیاس‌پذیری برای رشد صنعت لندتک

آخرین بخش از اولین روز رویداد لندتک ایران به‌نام «برخیز» برگزار شد. در این بخش ناصر حکیمی، معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی؛ امیر الحاجی، مدیرعامل اسنوا ونچرز؛ سولماز صادق‌نیا، مدیرعامل گلرنگ ونچرز و علیرضا قنادان، مدیرعامل لندو حضور داشتند که به موضوعاتی همچون فرصت‌ها و چالش‌های توسعه لندتک در نظام بانکی کشور، لندتک و سرمایه‌گذاری استارتاپی، سرمایه‌گذاری و شیوه‌های نوین تأمین مالی و مسیرها و فرصت‌های پیش روی یک اکوسیستم نوپا پرداختند. این بخش با راه‌بری راضیه مینایی، کارشناس توسعه کسب‌وکار راه‌کار برگزار شد.


منطقه‌ای که نه بانک‌ها آن را می‌بینند و نه لندتک‌ها


ناصر حکیمی، معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در ارائه‌ای با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌های توسعه لندتک در نظام بانکی کشور» گفت: «بانک‌ها در وام‌دهی به شکل سنتی روی وام‌های بزرگ متمرکز بوده‌اند و لندتک‌ها روی وام خرد. منطقه‌ای وجود دارد که در ایران و کشورهای دیگر کمتر به آن پرداخته شده است.»

او ادامه داد: «این منطقه افرادی را دربرمی‌گیرد که پس‌اندازهای خرد سرگردان دارند و نمی‌دانند با آن چه کنند. ما باید لندتکی داشته باشیم که این سرمایه سرگردان را با نرخی قابل قبول در اختیار تولیدکننده و مغازه‌دار بگذارد.»

او در ادامه درباره سازکار ضمانت در چنین ساختاری توضیح داد و گفت: «بازرگانان به اعتبار جایگاه سنتی خود می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین باشند.»


رشد در لندتک با مقیاس‌پذیری ممکن است


امیر الحاجی، مدیرعامل اسنوا ونچرز، در رویداد بزرگ لندتک ایران درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت لندتک بیان کرد: «تاکنون سه نسل از کسب‌وکارهای فین‌تکی وجود داشته است. دغدغه نسل اول ایجاد همکاری میان بانک‌ها و استارتاپ‌ها بود. نسل بعدی بر هم‌افزایی میان بانک و استارتاپ تمرکز داشت. در نسل سوم و فعلی نیز دغدغه اصلی یکپارچه‌سازی از تأمین مالی تا فروش است.»

او ادامه داد: «به موازات رشد لندینگ کسب‌وکاری و لندینگ مرتبط با مصرف‌کننده، رتبه‌سنجی اعتباری نیز رشد یافته است. با توجه به افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در لندتک، مهم‌ترین مسئله مدیریت ریسک است.»

الحاجی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «در جهان حجم تراکنش در سرویس‌های BNPL باعث شده که اعتبار به جای پول نقد بنشیند. فرصت‌های زیادی در حوزه کیف پول دیجیتال در جهان وجود دارد که این حوزه در ایران مورد غفلت واقع شده است.»

مدیرعامل اسنوا ونچرز خاطرنشان کرد: «زمانی در حوزه لندتک رشد می‌کنیم که مقیاس‌پذیری در آن ممکن شود و این اتفاق فقط درصورتی رخ می‌دهد که در سمت مشتری باشیم. مشتری نهایی باید بتواند کیفیت کالا یا خدمات را مقایسه کند تا بهترین انتخاب را داشته باشد.»


گلرنگ، کرادفاندینگ راه می‌اندازد


سولماز صادق‌نیا، مدیرعامل گلرنگ‌ونچرز، در ارائه‌ای مفصل به توضیح تأمین مالی جمعی بر پایه سهام پرداخت و خبرهایی درباره اقدامات گلرنگ در این حوزه داد.

به گفته مدیرعامل گلرنگ‌ونچرز تا پایان امسال گلرنگ در لایه‌هایی غیر از ICT سرمایه‌گذاری‌هایی در صنایع پرریسک و البته باارزش خواهد کرد. او همچنین از راه‌اندازی «کراد گلرنگ» خبر داد که به‌زودی اجرایی می‌شود.

طبق برآورد صادق‌نیا ۴۰ درصد از کسب‌وکارهای ایران قابلیت استفاده از تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام را دارند. او در این باره توضیح می‌دهد: «این در حالی است که هم‌اکنون سهم روش تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام برای پلتفرم‌های ایران صفر است و حتی یک طرح هم نتوانسته با این روش سرمایه جذب کند؛ نه فرابورس توانسته روشی خلق کند و نه پلتفرم‌ها علاقه‌ای نشان داده‌اند.»

صادق‌نیا در ادامه می‌گوید:‌ «جالب اینجاست که در جهان نرخ رشد سالانه جذب سرمایه به روش جمعی مبتنی بر سهام ۲۶ درصد است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۲ سهمی برابر با تأمین مالی مبتنی بر بدهی (وام) پیدا کند.»


تقاضای وام در سایت لندو به دو همت رسیده است


علیرضا قنادان، مدیرعامل لندو، در ارائه‌ای با عنوان «مسیرها و فرصت‌های پیش روی یک اکوسیستم نوپا» در رویداد لندتک ایران گفت: «لندو در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۷۹ شهر و روستای ایران خدمات لندتکی ارائه داده است.»
او در ادامه مطرح کرد: «اکنون، رشد تقاضای وام روی سایت ما از ماهانه دو میلیارد به دو همت رسیده است.»


قنادان همچنین خاطرنشان کرد: «در حوزه لندتک مشکلی مشابه صنعت پرداخت در حال به‌وجود آمدن است. شاید به این دلیل که ورود به این حوزه سخت نیست کپی‌کارها در این فضا زیاد شده‌اند.»
او تأکید کرد: «واقعیت این است که اقتصاد دیجیتال جای کافی برای بازیگران یکسان ندارد و درنهایت دو یا سه بازیگر بزرگ باقی می‌مانند. کسب‌وکارها باید به سراغ فضاهای بکر بگردند.»
او در ادامه فضای پیش رو را به یک اقیانوس آبی تشبیه کرد و پیشنهادهایی برای فعالیت در فضاهای جدید داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.