راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سهم محدود بازار آنلاین از تراکنش‌های مالی

در اواسط از روز نخست رویداد لندتک ایران، نگین دانشور، مدیرعامل تخفیفان؛ هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی؛ علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا؛ محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت داتین و رضا قربانی، مدیرعامل راه‌کار در بخش «ای باد شرطه» حضور داشتند که بهناز ملکی، خبرنگار کارنگ راه‌بری آن را برعهده داشت. فرصت‌های لندتک برای پذیرندگان کوچک و متوسط، تأمین مالی زنجیره تولید با همراهی صنعت لندتک، خرید اعتباری و توسعه اجتماعی، ما سر منشا یک جریانیم و رونمایی از نقشه اکوسیستم لندتک از جمله موضوعاتی بود که در این بخش به آن‌ها پرداخته شد.


سهم بازار آنلاین از تراکنش‌های مالی ۸ درصد است


نگین دانشور، مدیرعامل تخفیفان، در رویداد بزرگ لندتک ایران با اشاره به اینکه حجم قابل‌توجهی از تراکنش‌های مالی به‌صورت آفلاین انجام می‌شود، عنوان کرد: «چهار میلیارد تراکنش فروشگاهی در کشور به‌صورت آفلاین انجام می‌شود که ۹۱.۹ درصد از آنها در بازار آفلاین و ۸ درصد باقی‌مانده در حوزه آنلاین انجام می‌شود. این در حالی است که در اروپا ۷۰ تا ۷۵ درصد از تراکنش‌های مالی متعلق به حوزه آفلاین است.»

او ادامه داد: «تأمین مالی اصناف نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا می‌کند و با بهبود آن می‌توان به رشد و توسعه اقتصاد کمک کرد. افزایش قدرت شبکه پذیرنده‌ها، دسترسی آسان به منابع مالی و افزایش سرمایه در گردش به توسعه اصناف و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کمک می‌کند.»


سال گذشته هفت همت تسهیلات پرداخت کردیم


هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی درباره نقش‌آفرینی لندتک در تحول اقتصادی صحبت کرد و فرایندهای پرداخت تسهیلات و تأمین مالی را شرح داد.

فرایند واگذاری مطالبات و پرداخت مطالبات دو  سویه‌ای هستند که از نظر هومن امینی چرخه تأمین مالی را می‌سازند.

«بهبود این فرایندها در هم تنیده است و بهبود فرایند زیرساخت، فرایند تخصیص اعتبار را نیز بهبود می‌بخشد.»

امینی در پاسخ به راه‌بر راه‌کار، ارزش ریالی تسهیلات دیجی‌پی را نیز اعلام کرد و گفت: «سال گذشته هفت همت تسهیلات پرداخت کردیم.»


اصلاح نظام اعتباری موجب ایجاد اعتماد و همدلی در جامعه می‌شود


علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا، در ارائه‌ای با عنوان «خرید اعتباری و توسعه اجتماعی» در رویداد لندتک ایران درباره شرایط اقتصاد ایران و تبعات پایین آمدن تاب‌آوری مالی خانوارها صحبت کرد و فراگیری مالی را راه‌حلی برای مقابله با این مشکل دانست.

او خاطرنشان کرد: «پایین آمدن تاب‌آوری مالی باعث ایجاد نگاه کوتاه‌مدت در جامعه می‌شود که به‌نحوی می‌تواند به فرصت‌طلب شدن افراد منجر شود.»

شفیعی تأکید کرد که اعتماد، مشارکت و همدلی که شاخص‌های سرمایه اجتماعی هستند، محصول نگاه بلندمدت به شمار می‌روند.

او اصلاح نظام اعتباری در جامعه را راهکاری برای تقویت نگاه بلندمدت و درنتیجه ایجاد اعتماد و همدلی عنوان کرد.


افزایش دسترسی مشتری به خدمات باکیفیت با تغییر نقطه تأمین مالی


محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت داتین، در ارائه خود با تأکید بر این نکته که بازیگران فعلی لندتک سرمنشأ یک جریان هستند، اظهار کرد: «ما در شرکت مأموریتی برای خود تعریف کردیم مبنی بر ارائه تسهیلات خرد و این مسیر را تا جایی پیش خواهیم رفت که ارائه تسهیلات خرد فراگیر شود و به‌صورت خودکار و بدون دخالت انسان  تحقق یابد.»

او ادامه داد: «نیاز دهک‌های مختلف جامعه متفاوت است. اگر دسترسی به تسهیلات مالی فراگیر شود، برای هر قشری فرصت خلق می‌شود. از همین رو، با حذف محدودیت‌های فیزیکی دسترسی‌پذیری افزایش می‌یابد. درنتیجه، اگر لندتک توسعه پیدا کند، ارائه تسهیلات خرد نیز افزایش می‌یابد.»

نژادصداقت با تأکید بر تغییر نقطه تأمین مالی اظهار کرد: «تأمین مالی را به جای تولیدکننده باید به سوی مشتری ببریم. به این ترتیب دسترسی‌پذیری برای مشتری باکیفیت‌تر می‌شود. ما جریان‌ساز تحولی هستیم که به فراگیری مالی می‌انجامد.».


نقشه اکوسیستم لندتک ایران رونمایی شد


رضا قربانی، مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، از نقشه اکوسیستم لندتک ایران رونمایی کرد.

قربانی صحبت‌های خود را با این جمله آغاز کرد: «ما در دهه اول قرن پانزدهم شمسی، در ایران شاهد خلق اکوسیستم لندتک از دل اکوسیستمی دیگر هستیم؛ اکوسیستمی که حاصل تقاطع مدل کسب‌وکار، فناوری و بخش مالی بود: اکوسیستم فین‌تک ایران.»

طبق تحلیل قربانی، اکنون اکوسیستم فین‌تک در حال مردمی شدن است و طرح تازه‌ای از بانکداری را درانداخته است. او می‌گوید: «فین‌تک، رمزارز و لندتک، هر سه گرچه محتوایی متفاوت دارند، سازنده یک زنجیره هستند.»

با همین تحلیل هم است که قربانی معتقد است لندتک آینده پرداخت است.

مدیرعامل راه‌کار با نمایش یک تصویر که حاوی لوگوهای شرکت‌های لندتک، تأمین مالی جمعی، رمزارز، اعتبارسنجی، خرده‌فروشی و بانک‌ها بود، نقشه اکوسیستم لندتک ایران را معرفی کرد.

طبق نقشه‌ای که قربانی ترسیم کرده، یک نظریه درباره لندتک ارائه شد. او این نظریه را این‌طور توضیح می‌دهد: «کار لندتک‌ها این نیست که وام را از بانک بگیرند و گران‌تر به کاربر ارائه دهند. کار بزرگی که لندتک‌ها انجام می‌دهند این است که وام را به نقطه فروش می‌برند. همچنان که ما امروز در کنار پلتفرم‌های فروش مانند خانومی، اسنپ و دیجی‌کالا نام لندتک را می‌شنویم. درواقع، کاربر برای خرید از این نقطه‌های فروش می‌تواند اعتبار لندتکی دریافت کند.»

قربانی تأکید کرد که اگر این نظریه در دو روز رویداد لندتک درک شود، بزرگ‌ترین دستاورد این رویداد خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.