راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحلیل چالش‌های حقوقی و فرصت‌های لندتک در ایران

در روز نخست از رویداد لندتک ایران، بخش «شرط اول قدم» با حضور حسین سلاح‌ورزی، رئيس سابق اتاق بازرگانی ایران؛ مجید شکوهی، مدیرعامل شرکت سایبان‌پی؛ یاسر مرادی، عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران و فرشاد فاطمی، اقتصاددان و استاد دانشگاه با راه‌بری مینا حاجی، سردبیر عصر تراکنش برگزار شد.

لندتک‌ها و توسعه فراگیری مالی در کشور، لندتک ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌های حقوقی یک اکوسیستم، نقش‌آفرینی بانک‌ها در اکوسیستم لندتک‌ها و درس‌آموخته‌های مسیر طی شده توسعه سیستم پرداخت کشور برای اکوسیستم فین‌تک از جمله محورهایی بود که در این بخش به آن‌ها پرداخته شد.


رگولاتور در تنظیم بخشنامه‌ها بازیگران صنعت را ماشین فرض می‌کند


فرشاد فاطمی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، با نگاهی به راه بیست‌ساله‌ای که صنعت فناوری مالی طی کرده، تأکید کرد که برای توسعه لندتک باید درس‌هایی از راه‌های رفته و نرفته فین‌تک آموخت.

به گفته فاطمی یکی از ضعف‌های شبکه پرداخت ریشه در اشتباه بنانهادن خشت اول توسط رگولاتور دارد. «در همان ابتدای شکل گرفتن فین‌تک رگولاتور بخشنامه‌هایی ابلاغ کرد که مخاطب آن ماشین‌ها بودند و نه انسان‌ها. یعنی رگولاتور با بخشنامه‌های خود بازیگران صنعت را ماشین فرض کرده بود،نه عوامل هوشمندی که به‌ تحقق سود خود فکر می‌کنند.»

از نظر فاطمی همین خطای دید باعث شد بخشنامه‌های رگولاتور تأثیر منفی بگذارند. درنتیجه، دسترسی به اسکناس و کیف پول سخت شد و دسترسی به اعتبار هم مهیا نشد.

طبق صحبت‌های فرشاد فاطمی، همین درس‌های تاریخ صنعت پرداخت به ما می‌آموزد مهم‌ترین و کانونی‌ترین اصل برای توسعه سالم و معماری صحیح لندتک خودتنظیم‌گری است و اینکه بخشنامه‌های رگولاتور با پیش‌بینی پیامدهای بلندمدت آن تنظیم و ابلاغ شوند.

او در آخر، خطاب به رگولاتور تأکید کرد: «آدم‌ها ماشین نیستند که با فرمول‌های خشک بخشنامه‌ها کار کنند.»


لندتک باید در چهارچوب قوانین حرکت کند


مجید شکوهی، مدیرعامل شرکت سایبان‌پی، در ارائه خود با عنوان «لندتک ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌های حقوقی یک اکوسیستم» در رویداد لندتک ایران گفت: «ما باید در حوزه لندتک در مسیری حرکت کنیم که در آن چهارچوب قانون حفظ شود.»

او در ادامه تأکید کرد که بحث‌های لندتکی باید مطابق با قوانین موضوعه باشند، در آنها حدود شرعی رعایت شود و از روش‌های ربوی و منع‌شده پرهیز شود.

او ادامه داد که این اتفاق باعث می‌شود این حوزه از حمایت مقررات و قوانین موضوعه برخوردار شود و دیگر با روش‌های سلیقه‌ای و اشکال‌دار مواجه نشویم.

شکوهی در ادامه ضمن توضیح مفهوم مرابحه به تفاوت‌های آن با روش‌های ربوی پرداخت.


صدور بیش از پنج میلیون چک الکترونیک در بانک صادرات


یاسر مرادی، عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات در بخش دوم رویداد بزرگ لندتک ایران با اشاره به اینکه همواره برای اصلاح نظام بانکی تلاش کرده است، گفت: «در سال ۹۷ سیستم چک تغییر کرد و در حال حاضر اطلاعات برگه چک وارد سامانه چک صیادی می‌شود.»

او ادامه داد: «در بانک صادرات تاکنون پنج میلیون و 149 هزار چک الکترونیک صادر شده است و پانزده بانک به سیستم چک الکترونیک اضافه شده‌اند. به این ترتیب مغایرت میان چک و سیستم وجود ندارد.»

به گفته مرادی، صورت‌های مالی بانک‌ها مملو از دارایی‌های فریز شده‌اند. درواقع دارایی بانک‌ها بی‌کیفیت شده است. بانک‌ها چندان از دارایی‌ها به‌عنوان وثیقه استفاده نمی‌کنند که این مشکل با سامانه ستاره حل‌شدنی است. این سامانه دارایی‌های قابل نقد شدن فرد را به‌صورت الکترونیک توثیق می‌کند و کار ضمانت‌نامه سنتی بانکی را انجام می‌دهد.


شبکه بانکی کنیا ۱۴ درصد بیشتر از ایران به شهروندانش وام می‌دهد


حسین سلاح‌ورزی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران، سخنرانی خود درباره لندتک‌ها را با تمرکز بر توسعه فراگیری مالی در ایران پیش برد و آمارهایی مقایسه‌ای در این زمینه بین ایران و سایر کشورها ارائه داد.

طبق آمارهای استخراجی سلاح‌ورزی، در ایران ۲۵.۶ درصد توانستند از شبکه بانکی وام دریافت کنند. در حالی که شبکه بانکی کشوری مانند کنیا ۱۴ درصد بیشتر از ایران تسهیلات خرد به شهروندانش تخصیص داده است.

سلاح‌ورزی لندتک‌ها را ابزار بسیار مهمی می‌داند که می‌تواند این آمارها را تغییر دهد و دسترسی جامعه به تسهیلات خرد را بیشتر کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.