راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لندتک دیگر آن کودک نوپای سابق نیست

گفت‌وگو با ماهان حیدری، مدیر توسعه کسب‌وکار لندو در خصوص مدل‌های جدید درآمدی این شرکت

لندو یکی از کسب‌وکارهای فعال در حوزه لندتک کشور است که از سال ۱۳۹۹ با تمرکز بیشتری به ارائه خدمات خرید اقساطی ادامه داده است. این شرکت پس از توقفی که در روند ارائه خدماتش به وجود آمد تا بتواند خود را با دستورالعمل جدید بانک مرکزی وفق بدهد، اکنون قصد دارد دوباره نامش را به‌عنوان یکی از گزینه‌های در دسترس کاربران برای دریافت وام‌های خرد آنلاین در ایران مطرح کند.

حالا و در آستانه رویداد بزرگ لندتک، به سراغ ماهان حیدری، مدیر توسعه کسب‌وکار این شرکت رفته‌ایم و با او درباره تغییر رویکرد و محصولات این کسب‌وکار، برنامه‌های جاری این شرکت و اهدافشان برای سال‌های آینده گپ زده‌ایم. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


هدف اصلی لندو ایجاد شبکه پذیرنده ایجاد مدل‌های درآمدی جدید است


مقارن شدن تغییرات مدیریتی و صدور دستورالعمل‌های جدید رگولاتوری باعث شد شرکت لندو در لایه مدیریتی و خدمات و محصولاتی که ارائه می‌داد تغییراتی اعمال کند. حیدری در این‌باره توضیح می‌دهد: «ما یک کارت اپن‌لوپ را برای کاربرها فراهم می‌کردیم تا در یک فضای کاملاً آنلاین و با استفاده از سفته‌های آنلاین بتوانند تا سقف بیست میلیون تومان وام بگیرند. با این حال دستورالعمل جدید رگولاتوری در همه جزئیات کارت اپن‌لوپ را بررسی می‌کرد و در فرایند تنظیم آن یک اشتباه بزرگ رخ داده بود و بخش اعتبار و وام تفکیک نشده بودند. در این قانون گفته می‌شد که لندتک باید درآمدش را کامل از شبکه پذیرنده کسب کند و در آن بررسی نمی‌شد که فعالیت در چه دسته‌بندی‌هایی از وام‌دهی و حوزه اعتبار در حال انجام است. در حوزه کالاهای تندمصرف این دستورالعمل مشکل چندانی ایجاد نمی‌کرد، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد ۷۰ درصد وام‌های داده‌شده به کاربران در حوزه خرید کالاهای دیجیتال استفاده شده‌‌اند که در یک شبکه بسته رخ می‌دهند و قابلیت نقدشوندگی دارند و در اینجا ممکن است این قوانین چالش‌زا باشند. یکی از راه‌حل‌های ما این بود که در نقطه فروش روی قیمت کالا دست بگذاریم؛ یعنی به سراغ فروشنده برویم و در کسب‌و‌کارش دخالت کنیم که عملاً باز هم به لحاظ قیمت‌گذاری به چالش می‌خوردیم. به همین دلیل مجبور شدیم بخش کارت را موقت کنار بگذاریم؛ هرچند در آینده نزدیک کاربران ما کماکان می‌توانند به این خدمت با یک کسب‌و‌کار مدل جدید و جذاب که یک گیمیفیکیشن جذاب را در اختیار آنها قرار می‌دهد دسترسی داشته باشند. با این حال تمزکر اصلی ما به ایجاد شبکه پذیرنده معطوف شده و توانسته‌ایم در این راستا با شرکت‌های خوبی هم قرارداد ببندیم و به‌زودی با رونمایی از مدل جدید، خدماتی را که قرار است در این حوزه‌ها ارائه کنیم در وب‌سایتمان به نمایش خواهیم گذاشت.»

مدیر توسعه کسب‌وکار لندو به مدل کسب‌وکاری جدیدی اشاره می‌کند که قرار است لندو از آن رونمایی کند. او می‌گوید: «این مدل جدید عملاً به همان سی‌پی‌جی یا درگاه اعتباری مربوط می‌شود که مشابه سایر بازیگران لندتک، به‌عنوان ابزار پرداخت لندو در فروشگاه‌های طرف قراردادمان استفاده می‌شود. قبلاً این فعالیت را با استفاده از کد تخفیف پیش می‌بردیم، اما حالا درگاه اعتباری خودمان را پیاده‌سازی کرده‌ایم و فروشگاه‌ها با نصب افزونه این ابزار، امکان پرداخت را برای مشتریان ما فراهم می‌کنند.»


شفافیت؛ اولویت شرکت لندو در تعامل با شبکه پذیرنده


روند کاری لندو مدتی با متوقف شد تا این شرکت بتواند خود را با رویکرد جدید رگولاتوری تطبیق بدهد و حالا این مسئله پیش می‌آید که برنامه این شرکت برای نگه داشتن مشتریان سابق خود و احیای فضای قبلی چیست. حیدری در این‌باره می‌گوید: «به‌واسطه تجربیاتمان در تیمچه و شبکه پذیرنده‌ای که در لندو داشتیم، مجدداً به سراغ تعدادی از همان پذیرنده‌ها رفتیم که بعضی از آنها نارضایتی‌هایی داشتند و زمانی که با هم صحبت کردیم، متوجه شدیم برخی از اختلافات محاسباتی و بازه‌های تسویه به نارضایتی آنها منجر شده است. ولی حالا تلاش کرده‌ایم این مسائل را برطرف کنیم. ۶۰ درصد از شبکه پذیرنده‌ای که به آن اشاره کردم شامل مشتریان سابق ما در تیمچه و قبل‌تر از آن می‌شود.»

مدیر توسعه کسب‌وکار لندو می‌گوید هدف آنها در ساختار مدیریتی مجموعه لندو این بوده که با شبکه پذیرنده‌شان شفاف برخورد کنند. او ادامه می‌دهد: «برخی از نارضایتی‌های قبلی به این دلیل بود که پول به حساب لندو می‌آمد و به دلیل سقف‌هایی که برای تسویه‌حساب وجود داشت، در برخی مقاطع نتوانسته‌ایم تسویه‌ها را سر موعد انجام دهیم، اما در فرایندهای جدیدی که تعبیه کرده‌ایم، این تسویه‌ها را خود بانک مستقیم انجام می‌دهد و چالش‌های قبلی را از بین برده است.»

او روی این مسئله صحه می‌گذارد که نحوه دریافت اقساط از مشتریان در گذشته چالش‌هایی را به وجود می‌آورده که حالا لندو آنها را برطرف کرده است: «قبلاً ما اقساط را از مشتریان دریافت کرده و طی روندی آن را به بانک منتقل می‌کردیم که در برخی مقاطع کوتاه و محدود باعث کاهش رتبه اعتباری بعضی از مشتریان شده بود، اما این فرایند حالا کاملاً خودکار شده و واریزی مشتریان مستقیم در حساب بانک می‌نشیند و ما هیچ دخل و تصرفی در آن نداریم و گزارش پرداختی‌ها هم مرتب به دست بانک می‌رسد.‌»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.